Sv: Leda/rida in unghästar
Hej!
har tagit på mig att träna upp ett par hästar. 3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in. Bara så man kan sitta på dem och skritta rakt fram.
Någon som har tips på vad jag ska/inte ska göra?
Har aldrig gjort det här innan, så är tacksam för alla tips.
Sen ska jag få upp motionen på deras andra hästar, någon som har ett bra schema på hur jag ska lägga upp träningen? Hästarna har inte blivit ridna på ca 2 år.
Oerhört tacksam för alla sorters svar!
Jag ska ge dig några råd till hur du ska göra då jag oroar mig mest för att du ska komma till skada och jag vet att du kommer att göra detta oavsett vad Bukedrevet i denna tråd säger...
Bara du är medveten om att diskussioner och stämningar kan uppstå från hästägarnas håll om man som ung novis ger sig i kast med unghästars nyckfulla lynne...och det råkar gå fel...
Skaffa dig en hjälm, säkerhetsväst och ett par ridskor med stålhätta till att börja med, sedan måste man ha en medhjälpare som håller hästen eller leder den medan du hänger på. Jag rekommenderar det oavsett om hästen verkar snäll eller inte.
Har själv blivit avkastad vid några tillfällen när jag skulle utbilda ANDRAS hästar då man trott att ägarna skött hanteringen som de ska. T.ex. att hästen fattar vad "ptrooo!" betyder, att det börjar dra i bettet när man tar tyglarna eller att man ska stå still tills man får "gå framåt" signal vid uppsittning. (Jag menar alltså att longering och tömkörning varit fullständigt främmande för dessa hästar trots att de var 3 år gamla och "grundutbildade" enligt sina ägare. Man ska inte tro på hästfolk förrän motsatsen är bevisad...)
Förvissa dig alltså om att hästen förstår vad du menar när du väl sitter på ryggen vad gäller grundläggande hjälper, upptäcker du några brister då som först är du lite sent ute liksom.
Börja med att longera i alla fall och se om hästen förstår när den ska stanna, skritta, trava eller galoppera. Gör den inte det måste du lära den det INNAN du sitter upp första gångerna. Annars kan det sluta illa om hästen får panik och börjar bocka och galoppera runt och du flyger som en vante och hästen i värsta fall hoppar över staketet och försvinner till skogs. Att sedan hoppa upp på en sådan häst igen kräver mod hos både häst och ryttare kan jag intyga.
En bra idé är att löshoppa hästen innan man försöker sig på att sitta upp så att lite av överskottsladdningen går ur.
Men du, i ärlighetens namn blir jag som sagt mer orolig för dig än för hästarna, se åtminstone till att ha en medhjälpare med. Jag tycker att man självklart måste prova nya grejer för att komma någonstans i sin ridning, men just inridning är ett kritiskt moment och inte ens jag som är inne på min 6:e unghäst gör det allra första momentet helt själv och då anser jag mig ändå vara relativt bra på att läsa av hästar efter att ha jobbat med hästar i 20 år. Men det ska också sägas att även den duktiga unghästutbildaren har misslyckats många gånger för det är ju så vi utvecklas. Det gäller bara att ha råd att misslyckas inom denna sport... Jag har trots detta alltid min tränare med mig som kan ge mig råd, tips och hjälp. Framförallt om det händer en olycka!
Läs boken Unghästens utbildning eller vad den heter, Hästen som hobby är också en grymt bra bok att läsa. Använd sedan ditt egna förnuft utan att vara dumdristig och ta hjälp av någon som kan och vill hjälpa dig samt ha ALLTID ALLTID en medhjälpare med för din egen säkerhets skull.
Lycka till!
Skriv gärna hur det har gått sedan!