Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kassiopeja skrev:Jag utgår (fördomsfull som jag antagligen är ) att det finns en väldigt enkel anledning till att just en häst som Briar behöver skrittas på asfalt dagligen och att den anledningen stavas: får inte vara ute och röra sig tillräckligt mycket och rids till största delen i ridhus = MJUKT underlag. Mjuka underlag sliter på senor och leder och behöver varieras med motion på hårdare underlag.
Om du rider ut normalt på varierade underlag så behöver man oftast inte tänka på att lägga in särskild träning på just hård mark (asfalt, torr grusväg etc). Mina hästar bor som många andra i det här landet längs en väg som bilisterna krävt asfaltering av och därmed måste jag ALLTID leda eller skritta min häst på asfalt till och från de vanliga ridvägarna eller om jag väljer att rida till ridbanan.
/JES
seejii skrev:Som en av ovanstående så jobbade också utomlands, fast på Irland. Vi hade "roadwork" nästan varje dag. På morgonen, cantrades dom på galoppbanan och på e.m skritt o trav. allt från 1-5 miles. Beroende på var i träningen hästen låg. När vi red jakt, red vi 3 dagar i veckan. Och då var det t.o.m galopp på asfalt... Jag jobbade hos en länsveterinär/galopptränare. Ingen häst var nånsin ens varm i benen. Jag var fascinerad av deras sätt att träna och ta hand om alla extremiter. Där lärde mig jag mig också att grusvägar är hårdare, stummare än vad asfalten är. Jag både skrittar och travar på asfalt idag. Då det är långskritt är det skritt på asfalt i ca 2 timmar. Inga dikeskanter här inte. Jag lägger in trav på vissa ställen, där jag vet att vägen är rak, bred och bilfri. Jag har alltid gjort så, och peppar peppar, ingen reaktion på det.
/cj
Lillan_tuff skrev:Min kompis häst fick en senskada för en tid sedan och de blev i princip portförbjudna att skritta i ridhuset av veterinären. Senskadade hästar ska ledas på hårt underlag (när de ska ledas).
dressyrryttare skrev:Läste i 'Häst&Ryttare' om att Briar leds varje dag 30 min på asfalt, för att stärka senorna.
Är detta bra? Och ngt att ta efter?
Funderar med att börja med detta på min 5-åring, men ger det ngn effekt att göra det 1 gång i veckan? Lr vad är minimum?
*Lisa* skrev:Likadant vid kotledsinflammationer och liknande!