Leda på asfalt

Sv: Leda på asfalt

Fast i Ridsport nr 17 säger i alla fall Jan Brink att han inte rider så mycket i ridhuset hemma utan mer i skogen och på galoppbanan. :)

Kassiopeja skrev:
Jag utgår (fördomsfull som jag antagligen är :cool: ) att det finns en väldigt enkel anledning till att just en häst som Briar behöver skrittas på asfalt dagligen och att den anledningen stavas: får inte vara ute och röra sig tillräckligt mycket och rids till största delen i ridhus = MJUKT underlag. Mjuka underlag sliter på senor och leder och behöver varieras med motion på hårdare underlag.

Om du rider ut normalt på varierade underlag så behöver man oftast inte tänka på att lägga in särskild träning på just hård mark (asfalt, torr grusväg etc). Mina hästar bor som många andra i det här landet längs en väg som bilisterna krävt asfaltering av och därmed måste jag ALLTID leda eller skritta min häst på asfalt till och från de vanliga ridvägarna eller om jag väljer att rida till ridbanan.

/JES

:bow:

Du säger det mycket väl.

all denna debatt om hårt underlag, asfalt osv. Mjukt underlag är mycket mer slitsamt för hästen, tex djup sandbana/padock. Men trots detta är det alltid asfalt som är "hypen" i många debatter.

asfalt är mer skonsamt att rida på än en hårt packad grusväg tex.
för "lagret" asfalt över marken ger i sig mer svikt, mindre stumt än om det bara är "genuin" hårdpackad grusväg.

hästarna får inte förslitnings skador av att ridas på hårt eller mjukt underlag i sig. de får det av överdrivet harvande och ryttarens inverkan (tex sittandes så hästen går på bogarna, inte är i balans osv, på det MJUKA eller HÅRDA underlaget.)

Senast ändrad:

rid på du på asfalt, det skadar inget. :) minst lika skadligt att sitta och rida på mjukt underlag. Min 3 åring gick mkt på hårda grusvägar för att stärka sig, vi fick ett toppen resultat nu när han hunnit bli 7 år gammal :D

Hårt underlag= bra för senorna
Mjukt underlag=bra för lederna

Man ska variera underlag mycket.

Min kompis häst fick en senskada för en tid sedan och de blev i princip portförbjudna att skritta i ridhuset av veterinären. Senskadade hästar ska ledas på hårt underlag (när de ska ledas).

Och dressyrhästar som går ganska mkt i ridhus/på ridbana mår bara bra av att skritta asfalt. Men som någon sa, tänk på att det kan vara halt på asfalten, speciellt om man har skor på hästarna.
Själv kan jag tänka mig att trava lite på asfalten (om det är jämnt, inga nedförsbackar) men jag skulle inte vilja galoppera.

MVH Lillan

Som en av ovanstående så jobbade också utomlands, fast på Irland. Vi hade "roadwork" nästan varje dag. På morgonen, cantrades dom på galoppbanan och på e.m skritt o trav. allt från 1-5 miles. Beroende på var i träningen hästen låg. När vi red jakt, red vi 3 dagar i veckan. Och då var det t.o.m galopp på asfalt... Jag jobbade hos en länsveterinär/galopptränare. Ingen häst var nånsin ens varm i benen. Jag var fascinerad av deras sätt att träna och ta hand om alla extremiter. Där lärde mig jag mig också att grusvägar är hårdare, stummare än vad asfalten är. Jag både skrittar och travar på asfalt idag. Då det är långskritt är det skritt på asfalt i ca 2 timmar. Inga dikeskanter här inte. Jag lägger in trav på vissa ställen, där jag vet att vägen är rak, bred och bilfri. Jag har alltid gjort så, och peppar peppar, ingen reaktion på det.

/cj

Ja det är väldigt intressant, har också hört det av folk som jobbar på Irland. Jag gör som du, rider ofta mitt skritt pass på asfalt när jag kör ett "skrittpass endast dag", har en väg som tar 45 minuter totalt och är enbart asfalt. Hästarna älskar den av nån anledning fast den är platt och ointressant som f-n, de verkligen power skrittar, det märks att de trivs med underlaget och tycker det är skönt att sträcka ut i steget - ingen drivning behövs där inte på nån av dem.
jag gör även som du, kan trava nån sträcka här och där på asfalt. är då noga med att hästen är balanserad, avslappnad och jobbar rätt, brukar även linda benen.

man kan ju hoppas att det är bra, leder min häst till och från hagen varje dag på asfalt, det är 1 km mellan hagen och stallet så det blir iaf 20 minuter asfalts promenix om dagen :)

seejii skrev:
Som en av ovanstående så jobbade också utomlands, fast på Irland. Vi hade "roadwork" nästan varje dag. På morgonen, cantrades dom på galoppbanan och på e.m skritt o trav. allt från 1-5 miles. Beroende på var i träningen hästen låg. När vi red jakt, red vi 3 dagar i veckan. Och då var det t.o.m galopp på asfalt... Jag jobbade hos en länsveterinär/galopptränare. Ingen häst var nånsin ens varm i benen. Jag var fascinerad av deras sätt att träna och ta hand om alla extremiter. Där lärde mig jag mig också att grusvägar är hårdare, stummare än vad asfalten är. Jag både skrittar och travar på asfalt idag. Då det är långskritt är det skritt på asfalt i ca 2 timmar. Inga dikeskanter här inte. Jag lägger in trav på vissa ställen, där jag vet att vägen är rak, bred och bilfri. Jag har alltid gjort så, och peppar peppar, ingen reaktion på det.

/cj

Håller me dej! jag kan också tänka mej att trva på asfalt, jag är inte så duttig, tror att hästen mår bra av det ilbnad, o varöfr skulle den ta skada av attt springa lite på hårt? då kan den lika bra ta skada av att springa på mjukt! :D

Lillan_tuff skrev:
Min kompis häst fick en senskada för en tid sedan och de blev i princip portförbjudna att skritta i ridhuset av veterinären. Senskadade hästar ska ledas på hårt underlag (när de ska ledas).

Likadant vid kotledsinflammationer och liknande!

dressyrryttare skrev:
Läste i 'Häst&Ryttare' om att Briar leds varje dag 30 min på asfalt, för att stärka senorna.

Är detta bra? Och ngt att ta efter?

Funderar med att börja med detta på min 5-åring, men ger det ngn effekt att göra det 1 gång i veckan? Lr vad är minimum?

Nej det är inte alls bra! En ny undersökning som gjordes förra året på det stora galoppstallet i Newmarket , England visade på att ridning på hårt underlag enbart sliter och att ridning på mjukt underlag inte alls påverkar senorna negativt. Nu talar dom säkerligen inte om 2 meter djupt dressyrunderlag utan mer "normalt". Gräs är fortfarande det bästa underlaget för en häst, inte för hårt och inte för mjukt.

*Lisa* skrev:
Likadant vid kotledsinflammationer och liknande!

Ja när du säger det så har jag faktiskt hört det. En kompis häst fick kotledsinflammation och jag vet inte hur länge de skrittade på hårt underlag med honom. Han blev iaf bra och är deras lilla skyddsling och kompis nu.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 785
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama