Leda på asfalt

D

dressyrryttare

Läste i 'Häst&Ryttare' om att Briar leds varje dag 30 min på asfalt, för att stärka senorna.

Är detta bra? Och ngt att ta efter?

Funderar med att börja med detta på min 5-åring, men ger det ngn effekt att göra det 1 gång i veckan? Lr vad är minimum?

Sv: Leda på asfalt

Jovisst det skulle jag kunna göra. Men, det va ju inte det som va frågan... :smirk:

Även jag har läst att det är bra att skritta på asfalt för att stärka senorna, om det stämmer eller ej vet jag inte. Nu skrittar jag mycket på asfalt eftersom jag inte har något val, måste göra det för att ta mig till våra olika ridvägar. Och ja, jag kan tänka mig att det stärker senorna.

Asfalt är bra för hästens ben.
Om hästen leds eller skrittas spelar ingen roll..
Har man hästen i en bra form är det till och med bra att trava.
Det är tack vare asfalten som vi i vårt stall lyckas hålla våra hästar
hela och fräsha.
Vi är tvungna att skritta en bit på asfalt var vi än ska.
Detta har bara gett positiva resultat.
Rekomenderat av veterinärer.

Slutsats: En promenad på asfalt är mums för hästens leder och senor.

:cool:

Men har en tur på 30min en gång i veckan, ngn effekt, lr måste man göra det oftare för det ska spela ngn roll?

Det ger ju ingen negativ effekt.
Men för att det ska ge något bör du nog gå lite oftare.
men en gång är ju bättre än ingen..

:cool:

Det viktigaste är att variera underlaget.

Att rida på enbart mjuk ridhusbotten eller liknande är nog minst lika skadligt som om man bara red på asfalt, alla pass i veckan.

Så skritta du på asfalt ibland. :)

Jobbade i England i ett flt stall förra året. Där red vi alltid på asfalt när vi red ut på "hacks" (skritt o trav) De hästarnas ben var alltid fina och sällan problem med.

Hur mycket/ofta man behöver göra det har jag ingen aning om. Men de kanske någon annan kan svara på :) Man bör nog börja lite lätt iaf och trappa upp det stegvis.

Man ska ju tänka på att asfalt är halt, och att där det finns asfalt finns det oftast mkt trafik också. Så jag skulle välja en hård grusväg istället.

Vi har en alldeles perfekt asfaltväg vid stallet, där det knappt är ngn trafik.

Så länge hästens senor är starka nog så skadar det inte. Det är när hästen inte är van att gå på asfalt som det är skadligt. Man får helt enkelt börja med små små turer och sen gradvis öka längden på turerna.

Var försiktig i början bara, lederna framförallt behöver härdas. skritta helst bara 10 minuter första gången, sen kan du öka upp till en timme successivt om du så vill. Och man kan avancera till trav efter ett tag men INTE i nedförsbackar, sliter så mycket på de stackars knäna (om inte hästen kan trava mycket sakta och samlat i superbalans) galopp är inte att rekommendera om inte hästen är väldigt van vid asfalt.

sen ska man väl tänka på att sener/leder tar tid att anpassa. ca 6 månader.
skelettet däremot behöver ca 1 år på sig, så det gäller att ta det lugnt om hästen tidigare bara jobbats på mjuka underlag....

dressyrryttare skrev:
Men har en tur på 30min en gång i veckan, ngn effekt, lr måste man göra det oftare för det ska spela ngn roll?

En gång i veckan är väl inte så mycket, om det är varje dag så är det ju bättre. Även kortare skrittpass än 30 min dagligen är nyttigt på hårt underlag (eller ledas). Hårt underlag är ju inte nödvändigtvis asfalt, när det är torrt ute så är grusvägar minst lika hårda som asfaltsvägar.

Det bästa är att börja med små doser och ofta och öka på.

Det är även bra att göra samma sak där underlaget är knöligt och stenigt. Om en häst får gå långsamt och kontrollerat där den får trampa snett så stärker det senor och leder. Så att när olyckan verkligen är framme och hästen trampar snett i högre tempo t.ex. över bommar, så är risken bra mycket mindre att det skall leda till en skada för en häst som stärkts med både hårda och ojämna underlag.

Hälsning Maja

Foolish skrev:
sen ska man väl tänka på att sener/leder tar tid att anpassa. ca 6 månader.
skelettet däremot behöver ca 1 år på sig, så det gäller att ta det lugnt om hästen tidigare bara jobbats på mjuka underlag....

Senor, leder och skelett tar 1-2 år att härda, medan muskler tar 6 månader och hjärta och lungor 3 månader.

Hälsning Maja

Jag utgår (fördomsfull som jag antagligen är :cool: ) att det finns en väldigt enkel anledning till att just en häst som Briar behöver skrittas på asfalt dagligen och att den anledningen stavas: får inte vara ute och röra sig tillräckligt mycket och rids till största delen i ridhus = MJUKT underlag. Mjuka underlag sliter på senor och leder och behöver varieras med motion på hårdare underlag.

Om du rider ut normalt på varierade underlag så behöver man oftast inte tänka på att lägga in särskild träning på just hård mark (asfalt, torr grusväg etc). Mina hästar bor som många andra i det här landet längs en väg som bilisterna krävt asfaltering av och därmed måste jag ALLTID leda eller skritta min häst på asfalt till och från de vanliga ridvägarna eller om jag väljer att rida till ridbanan.

/JES

Jag kör en del av min träning på asfalt både i skritt och trav. Men det är jätteviktigt att man går långsamt fram i början då hästen inte är van, så det inte gör mer skada än nytta. Däremot är det strängt förbjudet för mina medryttare att trava på asfalten, för jag gör den träningen själv, så jag vet att det blir gjort på rätt sätt.
Sedan som många påpekar så är det viktigt med varierande underlag.

roadkilled skrev:
Det ska jag börja med tror jag:) Fast det är en bit till asfalten härifrån:(

Det passar ju utmärkt, då träning på krävande underlag skall göras när hästen är väl uppvärmd.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 785
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur