Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
använder delta i bettringarna, med ett grimskaft, skippar tyglarna.
förutsätter att unghästen är van vid tränset i sig sen lite träning, och hanterad i grimma och grimskaft mer än typ 10 gånger, utan hanteras regelbundet. då är det aldrig några problem alls.
Började med träns och milt bett på min vid 6 månader (tidigt avvand) och hade grimma över som jag ledde i för att vänja henne vid bett och vid 9 månader så bort med grimman och på med delta och grimmskaft i bettringarna. Har fungerat jättebra
Träns med grimma över eller under. Leder aldrig i bettet om inte nödvändigt, man ska inte dra o hålla på med munnen så länge det går att undvika, då behåller man en känslig häst som senare förhoppningsvis lyssnar på små små tygeltag
Jag hade grimman kvar under och tränsade över, sen så hade jag grimskaftet i grimman.
Sen hade jag tyglarna i och intoducerade halt med tygeltag och svängande med hjälp av tygeln innan jag satt upp. Fast jag hade fortfarande grimmskaftet i grimman som en säkerhet om hon skulle hoppa iväg för någonting, så jag inte skulle behöva ta i tyglarna för att hålla henne stilla på det sättet.
Nu när hon är in sutten och "inriden" så tränsar jag och går på promenad som en äldre häst. Eller går i bara grimman.
Hästhantering
Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva.
Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.