Leda i träns

Calvaro

Trådstartare
Hur brukar ni göra första gången ni ska leda era unghästar i träns?
Grimma under? Eller litar ni på att röstkommandona sitter?

Sv: Leda i träns

Tar hästen och går :angel:

använder delta i bettringarna, med ett grimskaft, skippar tyglarna.

förutsätter att unghästen är van vid tränset i sig sen lite träning, och hanterad i grimma och grimskaft mer än typ 10 gånger, utan hanteras regelbundet. då är det aldrig några problem alls.

Började med träns och milt bett på min vid 6 månader (tidigt avvand) och hade grimma över som jag ledde i för att vänja henne vid bett och vid 9 månader så bort med grimman och på med delta och grimmskaft i bettringarna. Har fungerat jättebra:)

Träns med grimma över eller under. Leder aldrig i bettet om inte nödvändigt, man ska inte dra o hålla på med munnen så länge det går att undvika, då behåller man en känslig häst som senare förhoppningsvis lyssnar på små små tygeltag :D

Leder inte alls i bettet förrän hästen är helt van vid det och förstår och accepterar "vanliga" kontrollerade tygeltag.

Att hålla fast en skrämd/upphetsad/protesterande unghäst i bettet innan de är helt vana vid det kan göra hela situationen värre.

Grimma ovanpå och grimskaftet fäst i den!

Jag hade grimman kvar under och tränsade över, sen så hade jag grimskaftet i grimman.
Sen hade jag tyglarna i och intoducerade halt med tygeltag och svängande med hjälp av tygeln innan jag satt upp. Fast jag hade fortfarande grimmskaftet i grimman som en säkerhet om hon skulle hoppa iväg för någonting, så jag inte skulle behöva ta i tyglarna för att hålla henne stilla på det sättet.

Nu när hon är in sutten och "inriden" så tränsar jag och går på promenad som en äldre häst. Eller går i bara grimman. :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Tora
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Emiro
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama