Leda i träns

Calvaro

Trådstartare
Hur brukar ni göra första gången ni ska leda era unghästar i träns?
Grimma under? Eller litar ni på att röstkommandona sitter?

Sv: Leda i träns

Tar hästen och går :angel:

använder delta i bettringarna, med ett grimskaft, skippar tyglarna.

förutsätter att unghästen är van vid tränset i sig sen lite träning, och hanterad i grimma och grimskaft mer än typ 10 gånger, utan hanteras regelbundet. då är det aldrig några problem alls.

Började med träns och milt bett på min vid 6 månader (tidigt avvand) och hade grimma över som jag ledde i för att vänja henne vid bett och vid 9 månader så bort med grimman och på med delta och grimmskaft i bettringarna. Har fungerat jättebra:)

Träns med grimma över eller under. Leder aldrig i bettet om inte nödvändigt, man ska inte dra o hålla på med munnen så länge det går att undvika, då behåller man en känslig häst som senare förhoppningsvis lyssnar på små små tygeltag :D

Leder inte alls i bettet förrän hästen är helt van vid det och förstår och accepterar "vanliga" kontrollerade tygeltag.

Att hålla fast en skrämd/upphetsad/protesterande unghäst i bettet innan de är helt vana vid det kan göra hela situationen värre.

Grimma ovanpå och grimskaftet fäst i den!

Jag hade grimman kvar under och tränsade över, sen så hade jag grimskaftet i grimman.
Sen hade jag tyglarna i och intoducerade halt med tygeltag och svängande med hjälp av tygeln innan jag satt upp. Fast jag hade fortfarande grimmskaftet i grimman som en säkerhet om hon skulle hoppa iväg för någonting, så jag inte skulle behöva ta i tyglarna för att hålla henne stilla på det sättet.

Nu när hon är in sutten och "inriden" så tränsar jag och går på promenad som en äldre häst. Eller går i bara grimman. :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 090
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 085
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 268
Senast: fijja
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka