Leda i grimskaft + träns?

C

caramelle

När jag går ut och går med hästen, har jag alltid träns på hitills. Fast inte så roligt att leda med tyglarna så jag funderar på hur jag på bästa sätt leder med grimskaft till träns? Hur jag ska sätta fast grimskaftet i bettringarna eller om man ska använda något annat hjälpmedel?

Sv: Leda i grimskaft + träns?

jag tycker att ett longerdelta är ganska så bra.

men jag leder aldrig min häst i träns, så jag har väl ingen störe erfarenhet av det.

Varför leder du i träns och inte i grimma? Frågar mest för att jag brukar leda i grimma men det är kanske inte det bästa?

Longerdelta = nått som man sätter i båda bettringarna med en ring på?

Har gjort det ett tag på en mycket busig unghäst under igångsättning. Målet är självklart att snart kunna strunta i tränset:)

Varför inte använda kedja som du trär genom båda ringarna och sedan fäster där kedjan sitter fast i själva grimskaftet?

Då får du både som ett delta och du leder med grimskaft samt att kedjan är något skarpare än ett vanligt grimskaft ifall din häst skulle slita sig.
Tycker att sättet att sätta kedjan som ett delta blir mildare mot hästen då det inte är spänt hela tiden som om man skulle trä den genom ena bettringen och sedan fästa i den andra.

Mitt tips iaf, jag leder alltid hästar med träns och kedja när jag går utomhus.

SÅ målet är att kunna leda i grimma sen då?

Ifall jag leder hästen i träns har jag longerlina och inte grimskaft. Jag trär linan så att jag hakar fast den i ena bettringen, sedan bakom öronen och så trä det igenom den andra bettringen. Trycket fördelas jämnare då än med ett longeringsdelta.

man kan beroende på individ göra på lite olika sätt. antingen så som -m- beskriver eller ett extralångt grimskaft fäst i yttre bettringen och igenom den innre. kedja använder jag inte i kombination med träns om inte hästen är ett "monster" att leda.

Varför är det så "bra tänkt"?? Att leda en häst i träns är en säkerhetsåtgärd, en bra sådan dessutom. Att ge sig ut och leda hästen i grimma tycker jag är ganska oansvarigt faktiskt - särskilt om vi talar unghäst.

Ett träns är ju knappast ngt tortyrredskap och ett ganska etablerat hjälpmedel på häst!

kl*

Tack för alla svar och tips, gillade nog iden med kedja mest.

Och ja, mitt mål är alltid att hästen ska hellst utan huvudlag ska följa mig. Även om jag givetvis inte tänker ge mig ut på promenad utan träns/grimma. Jag får ta den dagen som den kommer när jag känner att jag faktiskt kanske inte är i så stort behov av träset längre. (även om en olycka alltid kan inträffa) I just detta fall kanske vi talar om år eftersom, ja, det är en unghäst. Mitt mål är fortfarande detsamma, att jag ska kunna leda hästen i grimma. Det kan vara riskfyllt, och ja, det kan dessutom vara en onödig risk att ta, men att inte nån gång ta en risk tror jag är samma sak som att itne utvecklas som ekipage.

Detta är såklart bara mina åsikter och min syn på hästhållning. Tack ni som delat med er av er erfarenhet:bow:

Varför är det så "bra tänkt"?? Att leda en häst i träns är en säkerhetsåtgärd, en bra sådan dessutom. Att ge sig ut och leda hästen i grimma tycker jag är ganska oansvarigt faktiskt - särskilt om vi talar unghäst.

Ett träns är ju knappast ngt tortyrredskap och ett ganska etablerat hjälpmedel på häst!

ja? bra tänkt att leda bråkig unghäst med träns.
jag har aldrig sagt något emot träns, men jag själv använder inte det, eftersom jag inte anser att det behövs på min dam...

tror du missuppfattade lite.
jag mena att det var kanonbra att hon använde träns på hästen. :)

Ok, ja då missförstod jag verkligen precis allt i ditt inlägg - f'låt!:bow:

Lite udda att du helst vill att hästen ska följa dig utan ngt huvudlag alls men ändå tycker att alternativ kedja är det bästa:confused:
Kedja är ngt man tar till när träns och ledgrimskaft inte räcker till för att hålla hästen "på mattan" tycker jag.

Men - precis som du påpekar, alla har vi olika syn på hästhållning mm.:)

Leder jag i träns vill jag ha kedja eller tyglar, helt enkelt för att deltan bara tar i yttre bettringen om hästen flyger iväg utåt. Jag vill ha en jämn hjälp. Kedjan används inte på något vis som skarp, om det inte behövs (vilket jag bara känt behov av med en häst som jag smart nog slutat hantera på marken eftersom han har noll respekt för mig där). Longerlina över nacken är helt ok om man inte behöver "hålla" hästen på plats bredvid sig, då drar den upp bettet i munnen.

Kortare bitar i träns, ex vis löshoppning osv sätter jag på min häst grimskaftet i inre bettringen (och då är jag noga med att följa med/släppa ut om han blir rädd) eftersom han följer mig mycket bra. Andra hästar sätter jag genom inre till yttre.

Att inte leda i träns kan vara oansvarigt i vissa situationer. Själv leder jag numera min häst med en halsring runt halsen, utan snöre. I vissa situationer. I andra har jag träns, grimma eller ett snöre om halsen. Helt beroende på situation och vad vi har för mål med dagen. Vi är inte ute och flummar i buskarna, vi har ett seriöst samspel, ungefär som om man jämför med att man rider hästen koncentrerad i from när man är ute - då flyger den sällan i luften och lyssnar mycket bra. Han är fö 4 år och nej, jag skulle inte gjort det samma för ett år sedan. Inte pga åldern utan pga bristande hantering. Jag rycker inte av alla prylar över en dag, lika lite som jag ber honom om uppgifter han inte klarar av. En god grund är guld värt.

Senast ändrad:

har du nosgrimma på tränset kan du fästa i den annars kan du ha grimma under tränset

Lite udda att du helst vill att hästen ska följa dig utan ngt huvudlag alls men ändå tycker att alternativ kedja är det bästa:confused:
Kedja är ngt man tar till när träns och ledgrimskaft inte räcker till för att hålla hästen "på mattan" tycker jag.

Men - precis som du påpekar, alla har vi olika syn på hästhållning mm.:)

När jag är ute och promenerar min dinosaurie så har jag ofta träns och kedja (genom båda bettringarna och fäst som en trekant) och longerlina. tycker det känns lite klumpigt med grimskaft också, kedjan är enklare, smidigare och tar förhållning i båda bettringarna.
Hon är inte dum på ngt vis, men dom få gånger hon dummat sej så står hon rätt upp på bakbenen. Jag har inget att säga till om med bara ett grimskaft vad det än sitter i. Så för mej är det ett säkerhetstänk - jag ska oavsett vilken situation jag kan tänkas hamna i ha en förutsättning att inte tappa hästen.

Kan tillägga att det nog ser ut som en rejäl överdrift med träns och kedja då hon oftast går som en hund bakom med med slak lina.
Men hon är fortfarande unghäst och jag är rädd om henne.

Innan hon var van vid träns ledde jag i kapson och longerlina.

Ja, det är inget konstigt i det - jag reagerade bara på TS val av kedja när hon i samma andetag menar att målet är att leda i grimma, inget träns ö h t.

Själv har jag ibland på busiga unghästar tagit en hundstryplänk med små ringar ( så att de går igenom grimmans sidoringar ), trär igenom, under hakan och sen fäster jag grimskaftet i länkens båda ringar. Det är väldigt smidigt.

På min nu lite äldre unghäst nöjer jag mig med träns och tyglar, busiga dagar trär jag igenom kedjegrimskaft, genom inre ring, under hakan och till yttre bettringen.

KL
Blir trött på ungdomar som går ut o går med hästarna i grimma.

Sen möter de ngt farligt o tappar den:crazy: Om inte annat så går hästen dit den har lust.:grin: o man tycker att den är dominant:crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 878
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel