Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Led inte hem den när du inte känner hästen.Hej!
Vi ska hämta hem en häst på fredag. Stallet vi köper den ifrån ligger 15min gångväg från oss, c 2km alltså inte långt alls.
Nämnde för en vän att vi planerar att leda hem den till vårt stall (om vädret tillåter), och hon tyckte det lät VÄLDIGT konstigt och att vi borde transportera. (Tar väl c 7min med bilen, inte alls rolig körväg största biten).
Låter det helt vansinnigt i era öron att leda hem nyinköpt häst 2km?
Eller låter det okej? Vet folk som ridit hem nyköpt häst om det varit kort sträcka t.om. (jag ska dock leda bara)
Måste veta om det är jag som är korkad
Så klart kommer den få landa i lugn och ro väl hemma efteråt. Vägen dit jag undrar om.
Led inte hem den när du inte känner hästen.
Har jag gjort, ohanterad 3 åring och tog nästan 1h att leda från transport till hage (minde än 50m).Jag skulle inte köpa en häst som jag inte trodde att jag kunde leda två kilometer.
Varför är det värre att leda en häst man inte känner än att rida den?Led inte hem den när du inte känner hästen.
Varför är det värre att leda en häst man inte känner än att rida den?
Hur länge tycker du man ska ha ägt hästen innan man kan leda den?
När jag provred hästar red jag längre än TS ska leda hästen.
Ts är vad jag förstått det minderårig. Hade aldrig låtit mitt barn leda hem sin nya ponny. Hade lastat och kört hem den.
Ingen här har ju heller ngn koll på att hästen dels går att lasta och sen att den står ordentligt på transporten. Vet många hästar som varit på väg att riva hela transporten för att de med nya ägaren hamnat på fel sida/för smalt/för brett/inte van vid framlänges åkning/aldrig åkt med fönster/utan fönster osv osv och att fd ägare glömt säga till om det bara.Hade inte ridit hem den heller. Hade lastat och kört hem den.
Ska kolla vad hon tycker!Ingen här har ju heller ngn koll på att hästen dels går att lasta och sen att den står ordentligt på transporten. Vet många hästar som varit på väg att riva hela transporten för att de med nya ägaren hamnat på fel sida/för smalt/för brett/inte van vid framlänges åkning/aldrig åkt med fönster/utan fönster osv osv och att fd ägare glömt säga till om det bara.
Kan hända att det är många gånger säkrare att leda ts nya häst. Hästar man inte känner är alltid farliga och oberäkneliga djur hur man än gör och hur erfaren man än är.
Till ts så är mitt råd, Fråga nuvarande ägaren om hen tycker att det är en bra idé att leda hästen till nya stallet. De känner antagligen hästen bättre än någon här i tråden .
Jag provred en häst jag senare köpte på en 2 km runda....jag undrar varför du inte rider hästen? Gärna med någon som cyklar bredvid.
Varför är det värre att leda en häst man inte känner än att rida den?
För att vi inte köpt sadel ännu, sadelutprovare kommer ut dagen efter vi hämtat henneJag provred en häst jag senare köpte på en 2 km runda....jag undrar varför du inte rider hästen? Gärna med någon som cyklar bredvid.
Ja att lasta inför att köra ser jag som det mest riskfyllda momentet man kan utföra.Eller för den del transportera den, kan ju hända massor där med