Leda häst med kedja

M

MaddeLen

När man leder häst med kedja kan man ju antingen trä den över nosen på hästen, eller under nosen.

Vilket är egentligen det bästa sättet? Och skonsammaste?
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag tycker att under hakan är "mildare" än över nosen.
Vissa hästar verkar reagera väldigt starkt på att ha kedja över nosen.
De kanske känner sig instängda...
 
Sv: Leda häst med kedja

Om man kollar på ett hästhuvudskelett ser man att benet vid nosen är väldigt tunnt.
Jag har alltid tyckt att det ser så skört ut.
Skulle inte vilja leda en häst som kastar sig med kedja över nosen...
 
Sv: Leda häst med kedja

Finns ett tredje sätt! Man kan också dra kedjan genom munnen. Vilket som är skonsammast har jag ingen aning om, efter som att jag aldrig använder kedja.
 
Sv: Leda häst med kedja

Som med all utrustnig är första frågan VARFÖR den används...

Hästar som gärna reser sig på bakbenen, då har jag kedjan över nosen

Hästar som drar iväg, kedjan i munnen

Hästar som har kedja pga osecificerade säkerhets skäl,under hakan. Också bättre placering om en häst har för vana att göra tvära kast och ryck bakåt och elelr åt sidorna. Tex spralliga konvalecenter och liknande.

Sedan kan vissa "stegrare" funka bättre med kedjan imunnen osv..

När det gäller leda med kedja, så vill jag bara göra enliten passus angående om hästen ska släppas i enhage efter ledturen. Undvik då att ha den i munnen. Är hästen ivrig att komma loss i hagen är det svårare när den sitter i munnen, näst svårast över nosen osv.

Bara så man är medveten om att man är försiktig.
 
Sv: Leda häst med kedja

Personligen tycker jag det är bäst att ha den över nosen. Visst det är ett känsligt område, men egentligen är det bara possitivt- då behöver man inte ta i lika mycket. Och man skadar bara om man tar i för mycket.
Att ha kedjan i munnen ogillar jag skarpt, tänk dig själv att ha en kedja i munnen som slår mot tänderna och skaver på tungan! Nej usch! Hästens mun är inte skapt för att ha metallbitar i.

Under hakan är väl okej, men då man tar tag i grimskaftet så ger det ju en verkan att hästen höjer huvudet, vilket jag tycker är negativt.
Man tappar då kontakten med hästen + att då hästen höjer huvudet får den ett adrenalinpåslag. Vilket ju inte hjälper till då man försöker få hästen lugn och lyssna.
//Michelle
 
Sv: Leda häst med kedja

Nej usch! Hästens mun är inte skapt för att ha metallbitar i.

Varför har vi bett då?
Ibland så får man ta till nödlösningar, även om det inte alltid verkar speciellt skonsamt. Jag använder aldrig kedja i mun på mina hästar, men om jag hade en häst där jag behövde det vid vissa specifika tillfällen kanske jag skulle...
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har kedjan under, min pålle kan bli väldigt stark när han får för sig något och man är chanslös utan.
Har också hört att de tär det som är mest skonsamt, över nosen kan man tydligen bryta nosbenet på hästen, men då måste man iofs ta i rätt hårt.
Sen beror det ju såklart på hästen som sagt, men jag skulle inte ens vilja ha RISKEN att hästen kan skadas....
 
Sv: Leda häst med kedja

Hästens mun är inte skapt för att ha metallbitar i.
//Michelle

Hästen är inte skapt för att ridas heller.
Eller för att vara instängd i en hage/box
Eller för att en människa ska bestämma över den

Men om vi inte gjorde detta skulle nog hästarna dö ut rätt snart, elelr hur?

Under nya förhållanden får man ta till vissa metoder helt enkelt.
 
Sv: Leda häst med kedja

*knapplån*

Enligt min erfarenhet är det bäst att ha kedjan över nosen. Jag tycker inte om att kedjan får en "knip"effekt när man har den under hakan. Om hästen är stark så drar kedjan liksom åt när den sitter under hakan. Över nosen är bättre, oftast brukar man inte behöva ta så hårt över huvud taget om kedjan sitter där, de flesta hästar lugnar sig direkt.

Och det här med att man kan knäcka nosryggen... Det kan man göra med ett hack också men det kräver oerhörd kraft för att göra det och så hårt hoppas jag ingen drar i sin häst varken med kedjan över eller under nosen...

Att ha kedjan i munnen har jag bara en erfarenhet av och det var en ridskolehehäst som hade för vana att när man ledde han först försöka bita en och sen stegra sig (han hade ju lärt sig att han alltid fick en smäll om han försökte bitas). Han började vi senare leda med kedjan i munnen eftersom då hade han fullt upp att leka med den istället för att bitas:D Man behövde bara hålla jättelöst i den o han gick som en ängel!

Så... Jag tycker man ska ta det som funkar bäst på hästen i fråga, men enligt mig trivs de flesta jobbiga hästar bättre med att ha den över nosen. Däremot, precis som älgen skrev, så är det bara en försiktighetsåtgärd på en egentligen väldigt snäll häst, kan man ju ha den under.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda häst med kedja

Tycker man ska ha den under... skulle hästen slita sej å du tappar den är risken stor att den trampar på grimmskaftet och knäcker nosryggen... :crazy: inte så kul kanske... i munnen anväder jag bara kedjen på hingsten under sommrarna annars alltid under hakan...
 
Sv: Leda häst med kedja

PÅ min hingst använder jag kedja över nosen.
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har kedjan under om jag använder en. Vet två som har använt de andra två sätten men för min häst fungerar det alldeles utmärkt att ha den där. Hon blir lätt stark när hon är ute i naturen...det finns ju så ofantligt mycket mat där tycker hon :eek:
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har kedjan under på hingstarna och ingen kedja på de andra, då räcker det med grimskaft runt halsen och inget annat.
 
Sv: Leda häst med kedja

Över nosen. Behöver jag av olika anledningar leda en häst med kedja, föredrar jag faktiskt att andvända ett stigbett istället.
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag tycker inte att bett är en nödvändigthet, och framför allt så anser jag att bett ENDAST ska användas för kommunikation och inte för kontroll! Att stoppa en kedja i munnen på hästen har bara ett syfte: just kontroll. Och kontroll innebär alltid att man måste bortse lite från försiktigheten, dvs. risken finns att man måste ta i, vilket jag tycker är HEMSKT. Att rycka hästen i munnen, NEJ TACK.:devil:
Klarar man inte av att hantera sin häst utan att leda den med kedja i munnen så har man ett kommunikations- och ledarskapsproblem. Och de problemen löser man inte genom att "tygla" hästen med kedjegrimskaft i deras munnar.
"Kan man inte hantera sin häst, så är det inte den hästen man ska ha" sa en klok människa till mig och jag håller fullständigt med. :rofl:
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag tycker inte att bett är en nödvändigthet, och framför allt så anser jag att bett ENDAST ska användas för kommunikation och inte för kontroll! Att stoppa en kedja i munnen på hästen har bara ett syfte: just kontroll. Och kontroll innebär alltid att man måste bortse lite från försiktigheten, dvs. risken finns att man måste ta i, vilket jag tycker är HEMSKT. Att rycka hästen i munnen, NEJ TACK.:devil:
Klarar man inte av att hantera sin häst utan att leda den med kedja i munnen så har man ett kommunikations- och ledarskapsproblem. Och de problemen löser man inte genom att "tygla" hästen med kedjegrimskaft i deras munnar.
"Kan man inte hantera sin häst, så är det inte den hästen man ska ha" sa en klok människa till mig och jag håller fullständigt med. :rofl:

Som sagt, har endast kedja i munnen på hingsten när vi leder in honom i stallet under betäckningsperioden och hjälm, då vet han att det inte är någon ide att bråka och går då snällt igenom... kan lillägga att gången är relativt smal (men med godkänt mått) och inga galler så stona kan sticka ut huvudena... vill inte riskera att varken han, stona ellar jag skadas... Hingstar är inte samma hingstar när de betäcker!
 
Sv: Leda häst med kedja

Det finns inget värre än folk som trär igenom munnen eller över nosen :(
Jag tycker under är bäst.
 
Sv: Leda häst med kedja

Tycker man ska ha den under... skulle hästen slita sej å du tappar den är risken stor att den trampar på grimmskaftet och knäcker nosryggen... :crazy: inte så kul kanske... i munnen anväder jag bara kedjen på hingsten under sommrarna annars alltid under hakan...

Fast set är ju inte så kul om hästen sliter sig med en kedja som sitter under hakan heller...:cool:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp