Leda häst med kedja

Sv: Leda häst med kedja

Precis!!

Som jag sa; Om jag hade en häst där jag behövde det vid vissa specifika tillfällen skulle jag nog också kunna tänka mig att använda mig av metoden.
Som det är nu behöver jag det dock inte, men jag håller inte med Mazzan. Man kan ha en häst som man fungerar hur bra som helst med, men sen kan det dyka upp situationer som man inte kan behärska. Det kan vara som den situation Kharachi beskrev.
Och ja, då tycker jag att det är befogat. Alla situationer kan man inte klara med ledarskap. Det kan exempelvis handla om instinkter eller rädsla. Hästar är starka djur och man måste tänka på säkerheten.

Min häst går hur fogligt som helst i normala fall, men har hon inte varit ute på ett tag är hon ett krutpaket. I sådana fall kan jag ha kedjan under hakan för att garantera min och hästens säkerhet.
 
Sv: Leda häst med kedja

Som sagt, har endast kedja i munnen på hingsten när vi leder in honom i stallet under betäckningsperioden och hjälm, då vet han att det inte är någon ide att bråka och går då snällt igenom... kan lillägga att gången är relativt smal (men med godkänt mått) och inga galler så stona kan sticka ut huvudena... vill inte riskera att varken han, stona ellar jag skadas... Hingstar är inte samma hingstar när de betäcker!

Självklart är hingstar ett kapitel för sig, men även de är hästar som behöver ett ledarskap för att de ska vara säkra. Sen kan man använda kedjan som en säkerhetsdetalj men jag ogillar fortfarande att man har den i munnen. Jag menar, varför riskera att skada hästen för att kunna hantera den?
Visst kan kedjan orsaka skada på nosen o under hakan oxå, men likväl som det är skillnad på hingstar och hingstar så är det skillnad på skada och skada. Eller hur?
 
Sv: Leda häst med kedja

Känner man att det finns en risk att man inte kan klara upp en sådan situation tycker jag att det är självklart att man ska ta sådana säkerhetsåtgärder. För saker kan hända, självklart.Men varför inte nöja sig med kedjan under hakan eller nosen?
Det jag vill understryka är att man med ett väl fungerande ledarskap, dvs. hästen vet vad som gäller och följer dig lös utan några som helst problem, minimerar dessa risker otroligt. En häst har instinkter, och även om det kan låta konstigt så går det att råda bot på dessa också. Man kan inte utesluta dem, men man kan få de lite under kontroll genom att ”lära” hästen hur den ska bete sig i sådana situationer.
Se på en hästflock; en häst kanske skuttar iväg för att den blir rädd för något, men den flyr aldrig förrän ledaren flyr. Varför? Jo för att den har tilliten till sin ledare och kollar först med den om det var farligt. På samma sätt kan man lära hästen att agera med oss som ledare.
Sen är det självklart ett riskfyllt ”moment” just de sekunderarna när hästen skuttar iväg INNAN den hunnit kolla. Men de kan vi aldrig tygla eller rå på iaf.
Att ha kedjan i munnen ger bara en falsk respekt, hästen gör inget för den är rädd för smärta.

Säkerheten ÄR viktig, och det är få som har det ledarskap på sina hästar som jag pratar om, och då är det som du säger befogat att använda vissa metoder. Men kedja i munnen? För mig är det likvärdigt med felaktigt använda stjärnsporrar, spik på insidan av nosgrimman osv.
 
Sv: Leda häst med kedja

Vet inte heller vilket som är skonsammast men min ena gick inte att ha kedjan under hakan på för då stod han på bakbenen.

Hingsten har vi kedjan under hakan.

Tycker inte man ska använda kedjan i onödan. Ingen av våra andra leds med kedja.
 
Sv: Leda häst med kedja

Sant! Men som sagt, situationer finns alltid när vi som människor inte kan ha samma förutsättningar som hästen, mycket beroende på att vår storlek i förhållande är såpass liten. Men man kan ju leda med träns. Det brukar jag göra i vissa situationer.
 
Sv: Leda häst med kedja

Sant! Men som sagt, situationer finns alltid när vi som människor inte kan ha samma förutsättningar som hästen, mycket beroende på att vår storlek i förhållande är såpass liten. Men man kan ju leda med träns. Det brukar jag göra i vissa situationer.

Hehe, men då kommer jag med mina åsikter igen om att man inte ska behöva ha saker i hästens mun för att kunna kontrollera den! :rofl:
Bett=bara för kommunikation inte för kontroll. En väl uppfotrad häst och ett väl etablerat ledarskap kräver varket bett eller kedja för kontroll. Kontrollen finns inte ens där, men det gör kommunikationen! :bump:
 
Sv: Leda häst med kedja

En väl uppfotrad häst och ett väl etablerat ledarskap kräver varket bett eller kedja för kontroll.


Visst är det väl så och jag har endast i en övergångsperiod behövt använda kedja på en C-ponny jag fick hem, hon gick praktiskt taget över en, men efter ett tag kunde man leda henne med vanligt grimskaft.

Däremot så är det ju så att om man som vi har ett stall med inackorderingar och varje dag tar in och ut någon annans häst som är ung och bråkig (och stor) är det ganska bra att sätta en kedja över nosen för att få kontroll. Det är ju inte s att jag börjar arbeta med ledarskap på någon annas häst för att jag ska kunna leda den i ett vanligt grimskaft...
 
Sv: Leda häst med kedja

Det är precis så jag kan tycka att det är okej att ha kedja (bortsett från i munnen då); under en övergångsperiod. Fast jag predikar ju lite för det där totala ledarskapet och kommunikationen, men alla strävar inte efter att kunna ha sin häst lös! :rofl:
Men likväl som jag inte tycker man ska ha massa ”skarpa” bett för att kunna rida sin häst ska man inte behöva ha kedja heller, men kräver situationen det så självklart. Bara man sedan tar itu med problemet så man kan ta bort kedjan en dag.

I det fallet, med inackorderingar, förstår jag dig till fullo, och håller med. Man ska inte ge sig på att sätta ledarskap i någon annans häst, men man ska för den delen inte tillåta av varken ägaren eller hästen att den beter sig hur som helst.
Har jag ett inackorderingsstall kan jag kräva av ägaren att uppfostra sin häst lite, annars kan hon/han flytta sin häst någon annanstans. Men då pratar jag om hästar som kan ställa till med något, bli farliga eller orsaka en olycka. Man bestämmer själv hur mycket besvär man kan ta på sig. ;)
 
Sv: Leda häst med kedja

Precis!!

Man kan ha en häst som man fungerar hur bra som helst med, men sen kan det dyka upp situationer som man inte kan behärska.

Kan bara worda. Det måste för bövelen inte alltid handla om dåligt ledarskap! Hästar är HÄSTAR, till exempel så kan din alltid så snälla hingst vidga näsan lite extra en dag mot inviter i hagen och glömma bort allt vad ledarskap heter-är det verkligen ett tecken på dålig kunskap om man använder ett kedjegrimskaft? Det finns så mycket attityd om detta på Buke, att använda kedja ses som dålig kunskap. Man RYCKER inte en häst i munnen med en kedja! DÅ kan vi tala dumhet. Det räcker oftast med att hästen känner den. Att ta ett tag med den om den sitter under hakan och hästen är på g att bli oregerlig, är inte dumhet. Jag har bara haft kedja på en hingst som var i den värsta slyngelåldern, och en häst som duttat på nästippen med bakhovarna. Vissa hästar är svårare än andra att kontrollera, och att alltid hävda att man har total kontroll över hästen i alla som helst situationer-det är absurt.
 
Sv: Leda häst med kedja

...och jag vill tillägga; om man måste ha kedja på sin EGEN häst dag ut och in, så kanske man ska jobba på relationen....men att leda ut någon annans häst i hagen, då är det banne mig upp till ägaren att reda upp Ledarskapet...
 
Sv: Leda häst med kedja

Men som jag då..?

Min häst är verkligen ursnäll i de allra flesta lägen, går bara lugnt bredvid nästan oavsett vad som händer.
MEN helt plötsligt, vilken dag som helst kan djävulen flyga i honom och han får för sig att dra till och sen är han lös. Det är ganska harmlöst, han sticker inte iväg långt eller skenar vilt, utan vill bara busa lite med sina människor, dock tycker inte vi det är särskilt kul.
Man är helt chanslös, hur mycket ledarskap och tillit osv vi än övar. och NEJ det är inte en fråga om uppfostran heller...

Har man kedja på honom är det bara att ta i LITE grann, eller bara harkla till för att påminna honom om vem som bestämmer, men han märker direkt när man är utan...
Vi har därför kedja (under hakan) i princip varje dag, för man vet ALDRIG när han kan få för sig att busa, bäst att vara på den säkra sidan en gång för mycket anser vi...

Det är flertalet gånger de som ska ta ut honom ringt och behövt hjälp att fånga in honom för han har slitit sig när de inte lyssnat på oss och struntat i kedjan "men, han när ju som en liten katt" är ursäkten och JA, det är sant, 99,99999% av gångerna. Men den där sista lilla biten.....
 
Sv: Leda häst med kedja

Man RYCKER inte en häst i munnen med en kedja! DÅ kan vi tala dumhet. Det räcker oftast med att hästen känner den.

Men likväl, även om man inte rycker, så finns kedjan där som ett hot. Ska man behöva hota för att få kontroll? Återigen; KOMMUNIKATION KOMMUNIKATION!
 
Sv: Leda häst med kedja

"Kan man inte hantera sin häst, så är det inte den hästen man ska ha" sa en klok människa till mig och jag håller fullständigt med. :rofl:



Hmm.. Om man nu för ovanlighetens skull skulle jämföra en bråkig häst med en bråkig unge. Kan man inte kontrollera ungen (som, låt oss säga, är ens egen), ska man adoptera bort han/hon då? Man får väl för bövelen försöka lära sig hantera hästen innan man ger upp. Och med tanke på hur mycket starkare dom är än oss så kan man ibland behöva ta till hjälpmedel som tar oss upp på deras nivå. Tex kedjegrimskaft. Jag skulle aldrig ge mig ut på promenix med en häst jag vet är bökig iförd endast grimma och "vanligt" grimskaft för att jag inte ville använda "våldsamma metoder". Både häst och ledare kan ju skadas om hästen får för sig att sticka.
 
Sv: Leda häst med kedja

Återigen, tills man fått detta "perfekta" förhållande till sin häst, hur ska man lösa situationen då?

Ska hästen stå inne och inte hanteras alls?
Eller ska man låta den slita sig och springa fritt emellanåt?
 
Sv: Leda häst med kedja

Hmm.. Om man nu för ovanlighetens skull skulle jämföra en bråkig häst med en bråkig unge. Kan man inte kontrollera ungen (som, låt oss säga, är ens egen), ska man adoptera bort han/hon då? Man får väl för bövelen försöka lära sig hantera hästen innan man ger upp. Och med tanke på hur mycket starkare dom är än oss så kan man ibland behöva ta till hjälpmedel som tar oss upp på deras nivå. Tex kedjegrimskaft. Jag skulle aldrig ge mig ut på promenix med en häst jag vet är bökig iförd endast grimma och "vanligt" grimskaft för att jag inte ville använda "våldsamma metoder". Både häst och ledare kan ju skadas om hästen får för sig att sticka.

Nu var det ju inte riktigt så jag menade. Självklart ska man inte ge upp utan man ska ta hjälp. Om man så gör det av en annan duktig person eller ett hjälpmedel, såsom kedjegrimskaft, är upp till var och en. Det beror alldeles på situation. Det enda jag försöker säga är att jag tycker man ska sträva efter en förändring!;)
Även fast man leder sin häst med kedja så betyder inte det att det inte är farligt längre. Då är det ju bättre att försöka lösa problemet, som oftast är en brist i ledarskapet. Behöver man då använda kedjan som hjälp så tycker jag det är helt okej. Bara man strävar efter att bli kvitt den en dag.
Vad gäller andras hästar; det är bra i säkerhetssynpunkt, ja.
 
Sv: Leda häst med kedja

Återigen, tills man fått detta "perfekta" förhållande till sin häst, hur ska man lösa situationen då?
Ska hästen stå inne och inte hanteras alls?
Eller ska man låta den slita sig och springa fritt emellanåt?

Som jag sagt innan; man tar itu med ledarskapsproblemet. Beroende på situationen innebär ju också det olika lösningar. En lösning kan vara att ta hjälp av en tränare, en annan att använda kedja under en period. När hästen sedan lärt sig vad som gäller ska man kunna ta bort kedjan.
Att inte hantera hästen gör ju bara saken värre....
 
Sv: Leda häst med kedja

Då tycker jag att samtliga kan rida bettlöst. En kedja som ligger utan ryck är inte värre än ett skarpt bett, som kan missbrukas.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp