Leda häst med kedja

Sv: Leda häst med kedja

Personligen, när jag måste använda kedja, vill jag ha den under. Lätt att koppla lös och när den inte sträcks så hänger den bara där....
 
Sv: Leda häst med kedja

Skulle vilja se den som tar in honom då... e ingen som kan bestämma över honom då går han över en... han är välldigt dominant av sej... grejar inte för övrigt med honom då jag anser att ja kanska inte skulle klara upp en situation om ja börjar ställa för höga krav på honom...

Det vill säga; det finns ett ledarskapsproblem.
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har en som försöker slita sig. På honom så kör jag med kedjan på undersidan. Det tillsammans med att ha handskar så har han inte lyckats slita sig.
Funderade på att testa sätta den i munnen men ångrade mig när jag ridet honom på bett.
Han fibblar bara runt, gapar, biter i allting och så skiter han i vad man säger...


Har haft hästar som stegrat men då har det räckt med att dra till i grimman.




/Linnea
 
Sv: Leda häst med kedja

När man leder häst med kedja kan man ju antingen trä den över nosen på hästen, eller under nosen.

Vilket är egentligen det bästa sättet? Och skonsammaste?
Och om kedja inte fungerar? Är taggtråd nästa steg? ta och uppfostra hästen istället, klantis!
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag tycker att under hakan är "mildare" än över nosen.
Vissa hästar verkar reagera väldigt starkt på att ha kedja över nosen.
De kanske känner sig instängda...

Vi har en "galning" (stannar inte när man säegr te honom och går över folk) på ridklubben. En tjej fick idag när hon skrittade fram honom leda honom i kadjan. Kedjan var under hakan. Jag har alltid lett en häst med kedjan under hakan. Men om jag håller en häst som gärna går ut ur boxen, ex. När min kompis sätter på täcket på våran "sköthäst xD" så e dt kedja på honom (stor och stark men urgullig) så tar jag kedjan över nosen och håller den där lite slappt och spänner den om han går ut.
Men som sagt. Jag har nästan aldrig (i väldigt få sammanhang), om inte hästen är väldigt stark och vi ska gå en bra bit till hagen, kedjan över nosen. Oftast under.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp