Leda häst med kedja

Sv: Leda häst med kedja

Och det var ju det jag sa?
Kan säga att om jag arbetar i ett stall med 10 hingstar, så har jag kedja den korta biten till hagen. Det finns inte tid till att träna ledarskap med varenda en, och detta pga säkerhet. Världens "snällaste" unghäst drog en repa, jag tappade hästen. Efter att ha haft en bakhov på näsan av den hästen, så var det kedja en tid framöver. Jag riskerar inte livet, oavsett.
Hot eller inte-det beror helt på vilken häst man hanterar. Vore det min egen-givet att jag jobbar på relationen. Andras stökiga hästar-never. Det är deras problem att få ordning på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Leda häst med kedja

Då tycker jag att samtliga kan rida bettlöst. En kedja som ligger utan ryck är inte värre än ett skarpt bett, som kan missbrukas.

Varför ska då alla rida bettlöst?:confused:
Grejen med att ha kedjan i munnen är att för att hästen ska få respekt för den så måste den ju användas någon gång. Hästen måste få erfara att den betyder att h*n inte kan bete sig hur som helst- dvs. man måste ta i kedjan och se till att det känns. Sen behöver inte det betyda att man rycker hästen blodig i munnen, men det räcker ju att den slår emot en tand en gång så vet hästen vad det betyder. Dvs "Beter jag mig inte nu så får jag ont i munnen". Helt enkelt ett hot från vår sida.
Dessutom är det ju lättare att man råkar, av misstag el okunskap, rycker/tar tag lite för mycket och orsakar skada. Av den anledningen föredrar jag att inte stoppa kedjan i munnen.
 
Sv: Leda häst med kedja

Var vänlig och läs om vilka situationer jag beskrivit.

1 Kedja på okänd häst onödigt om man inte vet hur den beter sig
2 I munnen är ett undantag
3 Bettlöst? Ja, för att det är förbjudet med kedja i munnen som inte missbrukas, men skarpa bett går bra?
4 Är man så pass okunnig att man inte kan hantera en kedja utan att skada munnen, så ska man nog be någon annan att leda hästen.
 
Sv: Leda häst med kedja

Var vänlig och läs om vilka situationer jag beskrivit.

1 Kedja på okänd häst onödigt om man inte vet hur den beter sig
2 I munnen är ett undantag
3 Bettlöst? Ja, för att det är förbjudet med kedja i munnen som inte missbrukas, men skarpa bett går bra?
4 Är man så pass okunnig att man inte kan hantera en kedja utan att skada munnen, så ska man nog be någon annan att leda hästen.


Sorry, såg inte senaste inlägget.:crazy:
Jag håller självklart med dig, som jag sagt innan; är det ens egen häst så jobbar man på problemet men andras lägger man sig inte i (så länge man inte utsätter sig för fara). Är man osäker så använder man kedjan, självklart. Det anväder jag på skolans hingst oxå, för säkerhets skull och för att det inte är min häst.
Men av tidigare nämnd anledning aldrig i munnen. Jag tycker inte ens en sk. erfaren person bör göra det, för risken är så stor att man ger hästen negativa erfarenheter av att han saker i munnen. Det behöver inte vara ett ryck som ledaren orsakar, det kan vara så enkelt som att hästen rycker upp huvudet.

På något vis känns det som två skilda saker med kedjan och bettet. En kedja kan slå i hästens tänder på ett helt annat sätt än vad bett kan. Därmed har jag inte sagt att jag tycker det är okej med skarpa bett, för det är jag en stark motståndare till.
Min filosofi gäller det mesta; måste man ta till hjälpmedel (vare sig det handlar om kedjegrimskaft, skarpa bett, hjälptyglar el likn.) så ska det bara användas under en övergångsperiod till problemet är löst. Målet ska alltid vara att kunna hantera hästen med så lite hjälpmedel som möjligt! :banana:
 
Sv: Leda häst med kedja

Hehe, jo. Men jag tog de med en nypa salt så! :rofl:
 
Sv: Leda häst med kedja

f045.gif


*asg*
 
Sv: Leda häst med kedja

Men då anser du det ändå vara ok att använda kedja under ett tag?

De flesta hästar jag vet som det används kedja på är snälla 9 av 10 ggr och då hänger kedjan löst.

Det är den 10 ggr som den gör verkan och då är man glad över den.
 
Sv: Leda häst med kedja

Men då anser du det ändå vara ok att använda kedja under ett tag?
Japp, såvida man tar itu med problemet och talar om för hästen att den inte får bete sig så. Kedjan ska inte vara en snabblösning och användas istället för ett bra ledarskap. Men i vissa fall kan det vara befogat att ha kedja under en period för att få det önskade ledarskapet.
Vi alla väljer olika metod; vissa kedjan, vissa bett, andra lämnar bort hästen till nån kunnig. Jag sj skulle ta ut hästen i repgrimma och lägga ridning osv åt sidan o bara jobba med ledarskapet.
Men huvudsaken är att man löser problemet istället för att "plåstra in" det och symtombehandla.

De flesta hästar jag vet som det används kedja på är snälla 9 av 10 ggr och då hänger kedjan löst.
Det är den 10 ggr som den gör verkan och då är man glad över den.
Ja visst, känner man att det är bäst så så. På andras hästar förstår jag det till 100%, det är inte min uppgift att uppfostra. Men med min egen häst ska ju ändå målet vara att man slipper kedjan. :rofl:
 
Sv: Leda häst med kedja

Varför ska då alla rida bettlöst?:confused:
Grejen med att ha kedjan i munnen är att för att hästen ska få respekt för den så måste den ju användas någon gång. Hästen måste få erfara att den betyder att h*n inte kan bete sig hur som helst- dvs. man måste ta i kedjan och se till att det känns. Sen behöver inte det betyda att man rycker hästen blodig i munnen, men det räcker ju att den slår emot en tand en gång så vet hästen vad det betyder. Dvs "Beter jag mig inte nu så får jag ont i munnen". Helt enkelt ett hot från vår sida.
Dessutom är det ju lättare att man råkar, av misstag el okunskap, rycker/tar tag lite för mycket och orsakar skada. Av den anledningen föredrar jag att inte stoppa kedjan i munnen.

Jag har enbart kedja i munnen på hingsten under sommaren då stona är inne i stallet och han har betäckningsston där... har dock aldrig behövt ta i honom... räcker bara att den sitter där och ägarna har heller aldrig ryckt tag... går på löst grimskaft in... snäll som en ängel då...
Men jag skulle ju föredra att ha utan på alla, men som sagt så vill ja ju inte riskera att varken han, dom andra stona eller jag skadas...
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har enbart kedja i munnen på hingsten under sommaren då stona är inne i stallet och han har betäckningsston där... har dock aldrig behövt ta i honom... räcker bara att den sitter där och ägarna har heller aldrig ryckt tag... går på löst grimskaft in... snäll som en ängel då...
Men jag skulle ju föredra att ha utan på alla, men som sagt så vill ja ju inte riskera att varken han, dom andra stona eller jag skadas...

Jo men varför räcker det inte med att ha kedjan över nosen eller under hakan? Ska det behöva gå så långt att man måste skada hästen för att det ska vara säkert? :confused:
 
Sv: Leda häst med kedja

Att bara fästa den i grimman som vanligt är mest skonsamt....... :cool:

Jo men ibland är inte det tillräckligt. Min stora starka fjording har en förmåga att slita sej om han vill till nått annat ställe än mej, och vi bor brevid E20. Inte så bra om han kommer ut där, då tar jag nog hellre risken att han skadar näsbenet, eller vad tycker du? Tror inte att du heller skulle klara av att hålla en fjording med bara grimma... Men skulle såklart vara skönt att bara kunna använda det:(
 
Sv: Leda häst med kedja

Jag har börjat med kedja under hakan på min häst när jag leder honom till hagen efter ridning! han blir så ivrig när jag ska släppa ut honom att han ofta släpar in mig i hagen. han stannar ofta när grimskaftet blir stramt men för att skona min rygg och axel har jag kedjan under hakan, det nyper till lite tidigare och han stannar.
man jag tycker att det är skonsammast under hakan eftersom min häst av någon anledning är känsligare över nosen. han tycker inte om när man tar honom för hårt där. men det är ju min häst de, måste ju inte vara lika för alla ;)
 
Sv: Leda häst med kedja

Jo men varför räcker det inte med att ha kedjan över nosen eller under hakan? Ska det behöva gå så långt att man måste skada hästen för att det ska vara säkert? :confused:

Har jag skadat honom??? kan ju säga att risken att han skadar sej är större om ja inte leder homon så på sommaren för han e verkligen HINGST då... och behöver jag då ta i homon med kedjan i munnen så gör jag precis som när jag rider... tar och lättar hela tiden...
 
Sv: Leda häst med kedja

Om jag leder med kedja är är det inte skonsamt jag vill ha det. Kedja under nosen på hästar som bara är lite ångvält, den hänger lös tills jag behöver ta i den, men då ska det kännas - annars hade jag ju lika gärna kunnat ranta runt med vanligt grimskaft...

itt gamla sto leddes i perioder med kedjan genom munnen. Då först släppte hon alla planer på att rusa, slita sig vid släpp o liknande. Men som sagt, skonsamt. det leder jag med vanligt grimskaft.
 
Sv: Leda häst med kedja

Lånar..

Jag har aldrig använt kedja och aldrig ägt någon heller. Skulle jag någon gång behöva trä över nosen, så är det med ett vanligt grimskaft. Men jag får säga att sånt bär mig emot. Har jag en häst som är stark så sätter jag helt enkelt grimskaftet i sidan på grimman, drar hästen iväg så vänds huvudet automatiskt mot mig och man kan göra en volt.
Känner jag att jag vill ha mer kontroll så sätter jag på träns.
 
Sv: Leda häst med kedja

Har jag skadat honom??? kan ju säga att risken att han skadar sej är större om ja inte leder homon så på sommaren för han e verkligen HINGST då... och behöver jag då ta i homon med kedjan i munnen så gör jag precis som när jag rider... tar och lättar hela tiden...

Tyvärr, måste jag säga, så är det många som tror att när en hingst är under betäckningssäsong så är han i princip ohanterbar och okontaktbar. Man måste ha kedja hit och dit och "han blir en annan individ".
Visst blir han det, men vad som sen händer är upp till oss vad vi accepterar och inte. I en hästflock tillåter inte stona heller att hingsten beter sig hur som helst. Där får han gott foga sig och kan inte fara runt som en vilde och så att säga "våldta".
En hingst som från början är riktigt välhanterad vet även under betäckningssäsongen vad ett nej är. Om man ser det såhär: en något så när välhanterad hingst kan sättas i arbete under betäckningssäsongen (köras, ridas, what ever). Varför? Jo för den vet vad som gäller och att det är arbete på gång. På samma sätt kan man kräva hingstens uppmärksamhet och lydnad när den leds.
Sen är det självklart en viss skillnad om det är så att hingsten betäcker själv och ska ledas till ett brustigt sto som han ska bestiga. Men i den situationen finns det iaf inte så mkt man kan påverka.
Jag tycker bara det är synd att man måste ha kedjan i munnen för att få kontroll. Det ser jag lite som ett bristande ledarskap. Jag har sett hingstar som inte behövts ledas på det sättet, och det har gått bra. Men mkt hänger det ju på vem som är i andra änden av grimskaftet oxå.
 
Sv: Leda häst med kedja

Tyvärr, måste jag säga, så är det många som tror att när en hingst är under betäckningssäsong så är han i princip ohanterbar och okontaktbar. Man måste ha kedja hit och dit och "han blir en annan individ".
Visst blir han det, men vad som sen händer är upp till oss vad vi accepterar och inte. I en hästflock tillåter inte stona heller att hingsten beter sig hur som helst. Där får han gott foga sig och kan inte fara runt som en vilde och så att säga "våldta".
En hingst som från början är riktigt välhanterad vet även under betäckningssäsongen vad ett nej är. Om man ser det såhär: en något så när välhanterad hingst kan sättas i arbete under betäckningssäsongen (köras, ridas, what ever). Varför? Jo för den vet vad som gäller och att det är arbete på gång. På samma sätt kan man kräva hingstens uppmärksamhet och lydnad när den leds.
Sen är det självklart en viss skillnad om det är så att hingsten betäcker själv och ska ledas till ett brustigt sto som han ska bestiga. Men i den situationen finns det iaf inte så mkt man kan påverka.
Jag tycker bara det är synd att man måste ha kedjan i munnen för att få kontroll. Det ser jag lite som ett bristande ledarskap. Jag har sett hingstar som inte behövts ledas på det sättet, och det har gått bra. Men mkt hänger det ju på vem som är i andra änden av grimskaftet oxå.


Skulle vilja se den som tar in honom då... e ingen som kan bestämma över honom då går han över en... han är välldigt dominant av sej... grejar inte för övrigt med honom då jag anser att ja kanska inte skulle klara upp en situation om ja börjar ställa för höga krav på honom... och jag sa att ja hade den i munnen när stona e inne... har ska han då kunna veta att han inte ska betäcka just då??? nä han har inte tagit någon som hellst skada av det sätt vi leder honom på och tänker därför fortsätta med det... visst går det att leda honom som du vill oxå... men då riskeras någon att skadas... inga galler på boxarna å gången e smal dock håller den måttet i djurskyddslagen...
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp