• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bodbäckspålle
  • Startdatum Startdatum
B

Bodbäckspålle

Alltså. Jag har ett litet problem. Hur går jag tillväga då jag skall leasa ut mina två unghästar? Skriver man på det vanliga hästägarskiftespappret? Där står det även att man skall bifoga ett leasingavtal. Vad bör finnas med på det? hoppas någon kan ge mig like klarhet i detta.:bow:

Sv: leasing?

Alltså. Jag har ett litet problem. Hur går jag tillväga då jag skall leasa ut mina två unghästar? Skriver man på det vanliga hästägarskiftespappret? Där står det även att man skall bifoga ett leasingavtal. Vad bör finnas med på det? hoppas någon kan ge mig like klarhet i detta.:bow:

Du skriver på det vanliga hästägarskiftespapperet och bifogar ett leasingavtal. Dessa finns bl a att köpa för 50 kr hos ASVT (gratis för medlemmar). Givetvis kan du skriva ett eget men det är nog enklast med ett färdigt.

Hejsan.
du bör ha med hur länge, procentsatsen,vad personen får och inte får göra med dina hästar,tex avlivning,kastrering osv.

Tack för hjälpen båda två. Då vet jag i alla fall vart jag hittar det och på ett ungefär vad som skall vara med.:D

Jag tror man måste ha ett riktigt från avelsföreningen för att det ska gälla på STC. Det ska fyllas i i tre exemplar, ett till STC ett till ägaren och ett till leasingtagaren.
Om du känner någon som är medlem i avelsföreiningen så tror jag att de ska kunna dra ut avtalet från hemsidan? Dom sa något sånt när jag skicakde efter avtalen i höstas tror jag.

Jag tror man måste ha ett riktigt från avelsföreningen för att det ska gälla på STC.
Har en avskrift från ASVT och den funkar, det är inte så att det måste vara deras logga och tjafs för att det ska vara godkänt

Det ska fyllas i i tre exemplar, ett till STC ett till ägaren och ett till leasingtagaren.
Räcker med 1 ex men ta kopior efter att bägge parter skrivit under

Nej, det stämmer inte, jag har skrivit "eget" leasingavtal och det är bara vissa saker som måste vara med, som hur lång leasingtiden avser ( minst ett år) försäkring, personnr på bägge parter och den ekonomiska frågan + allt annat man kan tänkas vilja ha med , som t ex vid ev misskötsel, av hästen såsom avsaknad av träning, ej betalda fakturor..vid ev skada, ev kastration att ägaren skall kontaktas vid större ingrepp...osv osv....

Skulle ha gjort det våran fyraåring avlivades när hon kom hem efter 3!!!månader hos leasningtagare. Hoppade på tre ben superdålig prognos. inget att göra. enligt leasingtagaren linkade hästen i en månad innan jomen tjena!!! a'''ri betalade ej vi funderar på polisanmälan men kanske är för sent djurplågeri är det iaf hon tog aldrig ut vet.
Så man ska vara väl garderad

detvar en på STC som hjälpte mig att utforma mitt avtal...som sagt är det bra att ha med "för mycket" än för litet + att vid ej betalda ev % 14 dgr efter utbet från STC sägs kontraktet upp med omedelbar verkan...(samt om dom inte gör rätt för sig gentemot STC, så att hästen inte påläggs startförbud eller du måste LÖSA ut din häst)
Jag har leasat ut min till en proffstränare och han ramlade nog baklänges när alla mina tillägg var på pränt :rofl: Men som sagt så är det bättre att ta med sånt direkt , då blir det inte "fel"

Senast ändrad:

nejdå, vi ska fortfarande vara ägare. Det är bara det att hon som tränar dem inte har proffstränarlicens, så hon skall leasa dem på papperet och få en del av insprungna pengar. Hon har en del hästar på sin träningslista genom att leasa svansen typ;)

Vi hade tänkt sätta dem i proffsträning nu, men tjejen som har kört in dem har gjort ett så bra jobb så hon vill vi ha kvar dem hos. dessutom så tar hon det väldigt lungt, vilket är speciellt noga för den ena som hela tiden kommer in i växtperioder.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar