Leasa ut stomage

smedsussie

Trådstartare
Jag har fått ett erbjudande att leasa ut mitt stos mage av en som är intresserad att ta ett föl på henne. Jag har ingen aning om hur mycket man ta i ersättning för något sådant, samt vad man ska tänka på.

Ska man skriva något slags kontrakt och vad ska stå där i så fall? Är mycket tacksam för alla tips och råd som jag kan få!

Sv: Leasa ut stomage

När jag lånade ut magen på mitt sto så skrev vi ett fodervärdskontrakt och det enda jag stod för var den vanliga försäkringen. I övrigt betalade mag-lånaren för allt.

Hur du gör och vad du ska skriva för avtal beror lite på om stoet ska vara kvar hos dig och att du ska sköta allt eller om stoet åker till "fölägaren" och står där tills fölet är avvant.

kl
Blir inte stoagaren automatiskt uppfodare ocksa om inget annat har kommit overens om?

Har pratat med hon som vill låna stomagen. Hon står för alla kostnader som rör betäckning, transporter, försäkring när dräktighet är konstaterad, veterinärkostnader samt ersättning för foder.

Räcker det med ett vanligt fodervärdsavtal? Eller finns det andra avtal man kan hämta på nätet? Om man skriver ett avtal själv, vad bör stå i det?

Var ska stoet stå under tiden hon är dräktig och har föl?
Ska hon stå hemma hos dig så ska du inte ha ett fordervärdsavtal. Helst ska du då också ha ersättning för det jobb som det ändå innebär med dräktigt sto, fölning och inte inte minst föl.
Har du hästen hemma och sak sköta det själv ska skriva ett avtal som tar vad som händer om stoet resorberar/kastar eller dör. Samma vad som händer om det blir komplikationer vid fölning. Saker som t ex fölet dör och stoet behöver veterinärvård, vem som ska betala för det.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 849
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 492
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka