Leasa hingst - hur går det till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Undrar lite om hur det går till praktiskt när man leasar en avelshingst en betäckningssesong? Man ser ju hingstägare som annonserar om att leasa ut sina hingstar ibland.

Vettig anläggning, bra kontakt med gyn-vet. osv är ju självklara saker man ska uppfylla om man tar främmande ston till sig för betäckning men allmänt: regler om licenser, vad ska betalas av vem, vem behåller vad osv...

Sv: Leasa hingst - hur går det till?

de är olika bland raser o givetvis emellan parter. Ibland kan man betala typ 10 k o sen får betäcka de ston man vill, ibland vill hingstägaren ha en viss del. hingsthållaren brukar få betala avgiften till sitt förbund. Det är nog högre krav inom hbl fbl världen där det dyrare med betäckningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 915
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 083
Senast: EmblaAsk
·
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 648
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka