Klassen Lead line regleras inte vad jag vet av några regler, mer än åldern på ryttarna och att hästarna måste ledas. Det är mer ett spännande tillfälle för de lite yngre att komma in på tävlingsbanan och visa upp sig för släkt och vänner på läktarna.
Har aldrig specialstuderat klassen, men några tips jag snappat upp:
Jag tycker det ser extra trevligt ut när handlern (den som leder) och barnet har matchande kläder. Barnet bör ju ha hjälm och då kan hatten hängas i en snodd på ryggen.
Har man barnsadel eller stigbyglar som kan kortas tillräckligt är det ju bara ett plus, men det är inte ovanligt att barnen inte når stigbyglarna, de får hålla i knoppen för hjälp med balans.
Hästarna leds i grimskaft som antingen sitter i bettet eller att grimman behålls på under huvudlaget. Tyglarna håller antingen barnen själva eller också så knyter man fast dem i knoppen.
Hästarna leds i skritt och jog/trav. Uppställning på medellinjen och sedan får alla pris, av någon anledning har det alltid när jag tittat på varit en väldigt svårbedömd klass där alla delar förstaplatsen!
Det här är min högst personliga reflektion över klassen. Och ja, på April show är det all-breed, dvs alla raser är välkomna!
/Ole