LD - hur höga krav?

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Jag ska döma en LD:1 på en liten informell tävling på lördag och då jag inte dömt så många dressyrprogram så undrar jag hur hård man ska vara i bedömningen på LD?

Jag har programmet och bedömningsgrupperna framför mig och jag har läst dressyr TR men de säger inte hur höga krav man ska ställa på genomförandet för att få en viss poäng.

Det är ju skillnad i kraven på tex formen på en LD och en LB men vad är en bra form, låt oss säga en 7:a, på en LD?

Hur hård ska man vara på sitsen och inverkan? Korrektheten? Annat?

Även om det är en informell tävling så vill jag ju göra ett så bra jobb som möjligt.

Obs, jag har tävlat upp till LA:1 själv så alldeles dressyrnovis är jag ju inte... ;) Men att döma andra är ju en helt annan sak.

/Camilla

Sv: LD - hur höga krav?

För att få en 7:a i detta lätta program bör formen vara eftergiven, alltså hästen ska inte vara över tygeln, bakom hand eller gå och "harva" på framdelen. Om sedan formen är ganska lång och även låg göra inget, huvudsaken att ekipaget är på rätt väg.

I de här lättaste programmen är det desto mer viktigt att fokusera på en korrekt sits, noggranna vägar, att hästen är rätt ställd på böjda spår, ett bra tempo.

Tänk på att påpeka bristerna, men ge också mycket uppmuntran. Tala om vad som ska göras för att det ska bli ett bättre resultat. Beröm det som är faktiskt är bra! Och tänk på att domarens uppgift INTE är att vara instruktör.

Lycka till ;)

Hej!

En LD:1 har ju inte så många bedömningspunkter, det är väl i princip två snett igenom i trav och en i fri skritt, om jag inte minns fel...
Jag tycker att du ska fokusera på noggrannheten i vägarna och tempot.
Egentligen ska inte kraven skilja sig för en viss poäng i lätt klass, men jag tycker att i såna här klasser, där jag antar att barn och/eller nybörjare deltar, ska fokusera på det positiva som de kan fortsätta att utveckla. "Kritk" ska framföras i fom av konstruktiva råd.
Sitsen är också viktig, får gärna fälla avgörandet då det inte finns så mycket annat att gå på. Var noga med att skriva i protokollet vad de ska träna på när det gäller sitsen.
I LD:1 tycker jag att en bra "form" (7:a) är en häst som är avslappnad, lyssnar på sin ryttare och går att öka och minska tempot på.
De informella tävlingarna är nästan de viktigaste när det gäller bedömning. Det är på de tävlingarna som ryttarna ska lära sig att dressyr är viktigt och roligt! Var inte för snäll i din bedömning heller, lär ryttarna sig inte rätt från början blir det smärtsamt när de kommer ut på "riktiga" tävlingar där tonen är hårdare.(Läs gärna tråden "Vad får domaren egentligen säga?") Det viktigaste är hur du formulerar dig så att misstagen och de svaga delarna kan användas till något positivt.

Lycka till! :bow:

Jag tycker att du bör ta mest hänsyn till ryttarens sits, vägarnas rätta ridande, takt och tempo.

Jag tycker inte att själva formen är så viktig i det programmet, eftersom det är just nybörjare (eller?) som ska rida det.
Utan det är snarare det som cactuspower skrev som är det viktiga.

Med tanke på att det inte äs så superhöga krav på LC lokalt, så bör det ju vara väldigt små krav på en 'informell' LD.

Nja, det är väll inget rent handikapp-program. Men det är bara skritt och trav som ingår gångartsmässigt.

man tävlar i allfall inte "vanlig" dressyr i LD. det lägsta lokala tävlingar går i är ju LC...

men skitsamma:p

Jag tycker nog inte att formen är så viktig. Men hästen ska vara i balans för att få en 7:a. Ha ett jämnt tempo och en bra takt, söka lika stöd på båda tyglarna. Och såklart ska det vara en bra väg. Sen tycker jag det är viktigt att hästen är stadig.

I första hand - har ryttaren utfört rörelsen? Tex trav från bokstav till bokstav. Grunden för godkänt betyg = 6. Sen kan du gå ner om det var en sen övergång eller tidigt avbrott.
Genomgående kämpar mot handen ger genomgående en lägre poäng. Genomgående mjukt fint och eftergiven på tygeln osv kan ge genomgående högre poäng. tänk på att 7 = ganska bra. 8 = BRA!
Skritt är bra att ge bedömning om ryttaren kan ge till räckligt för att hästen ska kunna skritta rent.
Be en kompis rida programmet för dig innan, så att du kan träna på en standard. Svajig bedömning mår ryttarna inte bra av, och man känner sig dålig själv. Tänk också på att det kan bli fullständig black-out på ryttaren, då får du blåsa och prata lugnt tills de är tillbaka på banan. Kolla också innan om bedömning ska vara enligt TR eller om de tänkt ge dispens för skydd etc...Inget kul när barnen gråter för att fina pannbandet inte är tillåtet....Lycka till!

*knapplån*

Tack för många bra svar! Jag känner mig en hel del säkrare nu och ska ta åt mig tipset att träna på en kompis först.

När det gäller kritik vet jag själv hur mycket man uppskattar konstruktiv kritik från domarna så jag kommer nog att berömma det som är bra och sen ge kritiken i form av vad de kan förbättra.

Tack än en gång!

/Camilla

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 790
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka