LC:1 2015 tips?

Gyllene

Trådstartare
Hej!
Jag och min C-ponny har nu kommit till final i Agria Pony Trophy, i både hoppning & dressyr. Hoppningen är jag säker på men dressyren blir aningen svårare. Allt fungerar bra förutom att formen antingen är alldeles för hög eller alldeles för låg. På träning slutar det alltid med en bra form men när jag är själv och inte har någon som säger hur jag ska göra blir jag bara stark och det slutar inget bra.

Jag vill alltså ha tips hur uppvärmingen ska se ut för att jag ska få honom i en fin form, men även tips på vad domaren tittar på i LC:1 2015.

Tack på förhand:banana:

Domaren tittar på mjukhet i ridningen. Det är bättre att hästen går i en jämn öppen form än att du som ryttare sitter och kämpar med att få till formen och hästen stretar mot handen. Le och rid fina vägar-det kommer du väldigt långt med i LC! Ffa vägarna och att hästen är korrekt ställd i hörn, volter och serpentiner är viktigt.

Lycka till!

Domaren tittar på mjukhet i ridningen. Det är bättre att hästen går i en jämn öppen form än att du som ryttare sitter och kämpar med att få till formen och hästen stretar mot handen. Le och rid fina vägar-det kommer du väldigt långt med i LC! Ffa vägarna och att hästen är korrekt ställd i hörn, volter och serpentiner är viktigt.

Lycka till!

Nja, håller inte helt med. De flesta domare här omkring (Stockholm) ger inte godkänt i några moment i LC om inte hästen går åtminstone med eftergift. Visst är det förstås viktigt med fina vägar och att det ser harmoniskt ut, absolut, men vill man komma upp i åtminstone 60% (d v s godkänt) så bör hästen åtminstone gå med eftergift. Ser säkert olika ut på olika håll i landet plus att det självklart skiljer mellan olika domare, men det här är åtminstone min erfarenhet och jag har varit och är på väldigt mycket lokala/regionala ponnytävlingar i Stockholmsområdet. :)

@Sirap Nu skrev jag iofs att det är bättre att hästen går i en öppen form än att den går och stretar mot handen och är ostadig. Naturligtvis är det bästa om hästen går i korrekt ändamålsenlig form.

Du har ingen möjlighet att ha någon med dig på tävlingen som kan hjälpa dig med framridningen? Om det funkar bra när du tränar, men känns värre när du är ensam? Din tränare eller en förälder eller någon som bara kan ge dig tips från marken?

Jag försöker rida fram lika länge inför tävling som jag gör innan hästen känns som bäst hemma. Och försöker göra ungefär samma övningar som funkar hemma.

I övrigt håller jag med @Fiorano, rid ordentliga vägar och fuska inte med hörnpasseringarna.

Dressyr skiljer sig inte så mkt från hoppning tycker jag. Övergångar kan man tänka på som hinder och vägarna däremellan är ju, bra vägar där hästen ska formas och ges bra förutsättningar att klara de momenten som ingår. Om du inte är jättevan har jag några få tips som komplement till @Fiorano s:

1. Vid övergångar: förbered noga innan, gör halvhalter så du har hästen med dig. Och Börja rid den nya gångarten i stället för att sluta rida den du nyss var i. Dvs, där traven börjar rider du travtakt, och samma sak i skritt osv. Speciellt viktigt när du bryter neråt från galopp till trav och trav till skritt.

2. Rid hästen för en mjuk skänkel framåt, för precis som mot hinder ska hästen känna att den har dig med sig, och att du rider den bakifrån till handen. Lite som en mammakram utan att bli klämmig.

3. Se till att hålla i yttertygeln så du har koll på ytterbogen, då har du koll på riktningen. Lite som mellan hinder där du inte får flyta ut för då missar du kanske ett hinder, så får man se till att hålla i yttersidan för att inte missa vägen i dressyren.

4. Kolla på banan/manegen innan du rider så du kan se märken på väggen osv att sikta på så serpentiner och volter blir rätt storlek. Det upplever många är lättare än att bara förhålla sig till bokstäverna på banan...

5. Slappna av och ha kul. Få vinner sina första tävlingar, men ännu färre dör av det, fast man tror att man gör det...

Tack för alla tips!
Detta ska jag ta med mig till tävlingen och så får jag hålla tummarna för att det går så bra som möjligt:bow:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar