lättsits eller sitta ner framför hindren?

D

Durin ox

Jag är förvirrad...:confused:

Har ridit för en ridlärare i över 2 år och både ridit hoppning och dressyr, till saken hör att hon är dressyrtränare på fritiden.
När vi har hoppat lektion så har det hela tiden varit, stå upp, lätt sits, lämna ryggen på hästen fri och så vidare... Både i anridning och över hindren.

Nu har jag bytt ridlärare och hon är hopptränare( mycket nytt att tänka på) och nu är det sitt ner, höj händerna och driv, du måste hjälpa hästen att hoppa över hindren...

Så nu sitter jag här och funderar, vad gäller egentligen? Jag kan se både för och nackdelar med båda:

Lättsits: fördelar: hästens rygg blir fri och man övar upp sin balans.
nackdelar: det blir "lite framtungt" man belastar frambenen mer och man sitter ostadigare i sadeln, stannar hästen är chansen stor att man dyker ner i hindret. (med min sits och balans iallafall)

Sitta ner: fördelar: man sitter säkrare och har större chans att hjälpa hästen, och följer med hästen bättre i språnget.
nackdelar: Man blir "tyngre" att bära på.

Vad föredrar ni och hur använder ni sitsarna när ni hoppar bana tex?

Sv: lättsits eller sitta ner framför hindren?

Tycker inte något av det är fel, men det beror på din ridning i övrigt.
Skulle jag rida en häst som behöver mer drivning skulle jag stå i lätt sits, men min nuvarande sitter jag så mkt jag kan på, just för att kunna bromsa och reglera tempot mer med sitsen.

Personligen tycker jag att det är lättare att sitta ner så som hoppridläraren säger... Tycker att man kan skjutsa på hästen bättre och sitta mer i balans. Men jag antar att det hela är en smaksak också...

Förutom trepunktsitsen, fältsits/lätt sits, finns ju även två punktsitsen (rumpan något närmare sadeln än i fältsits), och man kan ju även använda en något lättare trepunktsits.
Du kan ju titta på när de stora ryttarna rider WC osv.
Jag personligen sitter ner, men reglerar hur mycket tryck jag lägger på rumpan/i sadeln. Men det beror ju lite på hur högt hindrena ligger på. Utslagen blir inte lika stora på små hinder om man kommer fel som när de är större, då vill jag kunna hjälpa till med sitsen.
Sen vill jag alltid komma tillbaka med sitsen innan jag börjar dra hästen är munnen. För drar man den i munnen får man inte med bakbenen. Man måste ha en väldigt lyhörd häst om man kan påverka den så pass mkt man måste göra ibland. Men du kan ju kompromissa, stå upp när det är galoppsträckor, och sätta dig ner vid innan hindret (visserligen vill man att balansen och aktionen bak ska vara klart i kurvan innan anridningen, men ja). Jag använde mig av det sättet en gång på en väldigt het häst. Stod upp hela tiden för att låta den vara, och vid anridningen liksom smög mig ner i sadeln, fungerade väldigt bra på den iaf.

Lycka till!

Jag har lärt mig så att, och detta ser man även på tex WC, att man ska i regel sitta ner på hästen, men på långa distanser osv så kan man lätta sitsen och öka tempot lite, men att man alltid ska sitta framför hindret. Dels för att kunna sitta kvar om hästen nitar, och för att lättare kunna reglera tempot osv. fast man ska självklart inte sitta som en hösäck i sadeln. Fast detta är ju självklart en smaksak och det fungerar olika på olika hästar.

Jag hade också samma problem... Men det är nog mer "tyska stilen" att sitta ner framför och engelska stilen att stå i lätt sits...

När jag rider ponnyer som är luriga eller på osäkra hästar så sitter jag ner delvis av säkerhets skäl... Inte så kul att stå på näsan... Sen ponnyer som gärna testar en och stannar är mer chanslösa om man sitter ordentligt.. Mina erfarenheter iaf...

Men bara man kommer upp ordentligt i sadeln när man är i luften så är ju inte det obehagligt för hästen om man sitter ner...

beror ju helt på vilken typ av häst du sitter på. har man en äst som behöver mycket understöd(unghäst,osäker häst)eller är väldigt stark, drar en ur sadeln, så är det självklart att man väljer att sitta ned för att bli starkare i överkroppen. Har man en häst som är lätt och väldigt känslig för inverkan, en het häst som har väldigt mycket egen bjudning på hinder väljer man att stå i lätt sits för att störa hästen så lite som möjligt.

Har ju lite med balans att göra också och själklart vad man trivs med bäst, men som sagt var brukar avgöra min sits efter hur hästen är.

Sitter själv ner på min nuvarande häst efter inrådan från diverse "kända" tränare. Fungerar kanon, för jag måste vara stark i korsryggen och orka hålla tillbaka henne med hjälp av min sits. men i omhoppningar och längre galoppsträckor lättar jag på sitsen pch låter henne galoppera på lite grann..

Är lätt att hamna i framvikt om man står i lätt sits.
Huvudsaken är att man e konsekvent i sitt val.

Tror att det har stor betydelse vilken häst du hoppar, men jag föredrar att sitta ner. Man sitter stadigare och man "hoppar" inte före hästen...

Har själv hoppat väldigt lite tidigare men nu tränar jag lite nu och då för en tränare med sköthästen - och nu är jag tillsagd att sitta ner iaf...

När jag sitter på hästar som är nya, eller hästar som är rätt osäkra i sin hoppning sitter jag gärna ner, för IFALL det händer nått med att de typ stannar på hindret eller nått så sitter jag lite mer lägligt för att kunna sitta kvar i sadeln!

Men hästar som jag vet hur de är och litar på så blir det oftast att jag står upp på t.ex. långa sträckor och liknande. Men när det är svängar eller relaterat avstånd så sitter jag ner för att få bättre balans och för att vara med hästen hela tiden.

Om jag var du skulle jag lyssna på hopptränaren, det är ju den personen som är utbildad för att lära ut hoppning...

Som det sagts tidigare beror det nog både på dig och hästen du rider. Jag har alltid en lite lättare sits när jag rider min häst, men sist jag skulle hoppa på en av ridskolans hästar gjorde det att jag hoppade "före" hästen..

det är båda olika skolor och ingen är väl mer fel än den andra, det gäller att hitta något som både häst och ryttare passar med.

Själv rider jag i lättare sits, jag sitter alltså precis ovanför sadeln. Som att sitta utan att belasta ryggen. Har dock väldigt svårt att göra det i unghästens sadel, men på min stora häst och ponnyn går det bra och det är det jag trivs med bäst. Större rörelsefrihet för hästens rygg, mer beredd på de enorma hopp min stora häst gör, men utan att bli väldigt framtung och trilla av så fort hästen blir osäker eller stannar.

Jag sitter ner precis framför hindrena men står ibland mellan. Men jag känner mej säkrare när jag sitter ner, då känner jag om hösten verkligen kommer hoppa!

Oj jag har hoppat lite "lek" tävlingar på e klubb jag och min kompis
var med i förut.
Och som jag alltid lärt mej så står man lätt upp, jag hade ingen aning om att man kan sitta ner i sadel :confused:
T.o.m ridskolan fick man stå upp lätt.. :P

Hmm, vad är det bästa när man ska börja hoppa med en ung häst?

när jag rider mitt stora välmusklade halvblod på 167 cm sitter jag alltid ner för att jag ska komma tillbaka, sitta still och allt sånt.

Nu rider jag en c-ponny som har lite dålig kondis, den brukar jag stå upp med när jag hoppar och galopperar för att inte belasta den för mycket. När den blir mer tränad ska jag nog sitta ner, det känns tryggare... I början när jag red o hoppade den, slängde den sig åt sidan när det var något tittigt, då fick jag sitta ner för annars satt jag ännu lösare än vad jag redan gjorde :D

Jag tror det beror mycket på vilken häst man sitter på vad som passar bäst.
En häst som behöver mycket ridning är lättare att sitta på men en häst som "rullar på" och allt funkar med står jag upp på

Det beror på din ridning, hur mkt du står i lätt sits eller hur tungt du sitter. Det som funkar för mig på den hästen jag rider på nu är att sitta ner framför. Men det är jo olika från prson till person! :bump: :rofl:

Som jag och andra nämt tidigare är det att föredra lite närmare kontakt med sadeln om man rider unghäst. Mest för din egen säkerhet, eftersom man aldrig vet hur den orutinerade hästen kommer att regarera. Är lättare att reglera och hålla sig kvar om hästen gör något oväntat. Men när man väl lärt sig lita och känna unghästen kan det vara bra att rida lite lättare för att hästen ska få naturlig framåtbjudning och bli så lite störd som möjligt, lära sig taxera själv osv.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur