Lättridningsfråga

E

Egonson

Varför måste man ha "rätt sittben" när man rider lätt egentligen? För att avlasta hästens ena sida växelvis, för att hjälpa hästen att balansera när man rider t.ex på volt?

Vad händer om man sitter på samma nedsittningsben hela tiden, måste ju bli belastningar för hästen, men vad belastas?
 
Sv: Lättridningsfråga

Du sitter på inner bakben eftersom det har lättast att bära upp hästen (ffa på böjda spår förstås).
 
Sv: Lättridningsfråga

Mhm.. Okej jag förstår hur du menar :) Tack för svaret :bow:
Någon som har ngt mer att komma med?
 
Sv: Lättridningsfråga

Varför måste man ha "rätt sittben" när man rider lätt egentligen? För att avlasta hästens ena sida växelvis, för att hjälpa hästen att balansera när man rider t.ex på volt?

Vad händer om man sitter på samma nedsittningsben hela tiden, måste ju bli belastningar för hästen, men vad belastas?

Att rida på fel sittben innebär att hästen måste hjälpa till "att bära upp sig och ryttaren" när man rider på böjt spår (t.ex. en volt) för att kunna balansera upp all vikt på ett godtagbart sätt.
När hästen blir obalanserad, slits de senor vars ben är mest drabbade (insidans ben), därav är det så viktigt att Inte sitta på fel sittben.

Att alltid rida på samma sittben sliter inte bara på hästen, utan öven ryttaren kan drabbas, i form av stelhet och blir ostadig när ryttaren ska försöka rida på det andra sittbenet.
Det som slits på hästen är främst ben och senor, men jag tror även att ryggen blir negativt påverkad.

Jag tror egentligen att hela hästen blir negativt påverkad, sne i kroppen etc, men det är ingen fakta jag är säker på, men googla gärna runt och se vad du hittar! :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 396
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 101
Senast: MissFideli
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp