Lättridning - Sittben!

K

karin_

Hej,

jag har nyligen börjat rida dressyr "ridskole-style" (aka "vanlig" dressyr) på min pappas häst. Jag sålde min islandshäst förra våren, och har inte ridit sedan dess. Islänningen i fråga reds AR-inspirerat, även om det inte var ren barockridning (det var en lite för låg nivå för det :angel: hästen föredrog skogar framför krumelutter på banan alla dagar)

I alla fall har jag tyckt att det har funkat väldigt bra att börja rida stor häst, även om hästen är stor och jag är liten. Det enda som jag har funderat på gäller lättridningen och användandet av sittben i denna.

I "vanlig"/engelsk/tysk (vad heter det?) ridning sitter man på ytter fram, no exceptions. Finns det något skäl till detta?

Enligt min AR-ridlärare satt man nämligen på ytter fram för att det sliter mindre om hästen rids många lektioner på rad, och att det inte spelade någon roll hos en privathäst, som även förhoppningsvis är/blir mer bärig och sliter mindre på frambenen. Det som jag också lärde mig är att om man sitter på inner fram så sitter man ner då inner bak och ytter fram är i luften.

I en sidvärtsrörelse som t.ex. öppna så vill man flytta inner bak mot ytter fram. Eftersom benen enklast påverkas när de är i luften innebär detta att jag bör bromsa på ytter tygel och driva med inner tygel när jag står upp i lättridningen. Problemet är ju då att jag lättare hamnar ur balans, till skillnad från om jag sitter på inner sittben då jag kan använda min sits för att påverka benen i kombination med skänklarna.

Därför har jag lärt mig att sitta ner på inner fram i alla rörelser där man ska flytta inner fram, och sitta på ytter när ytter bak ska flyttas, helt enkelt för att underlätta hjälperna. Hur surt kommer folk titta på mig? Kommer jag bli utslängd från mina dressyrlektioner om jag försöker förklara att jag vill sitta på fel sittben? :eek:

Nu förstår jag att många här är dressyrryttare som inte använder sig av lättridning eftersom de har välsamlade hästar och starka magmuskler :D. Men det vore trevligt att få höra lite kommentarer och kanske t.o.m. en förklaring till varför jag ska sitta på ytter fram. Kanske ska gå o fråga barockryttarna också och höra vad de har att säga.

Tacksam för svar!

//karin

Sv: Lättridning - Sittben!

Att sitta på ytter fram har för mig bara varit ett sätt för att förklara för ryttare hur de ska SE när de sitter när inner bak är i marken.
Att man ska sitta på inner bak har jag fått förklarat för mig att det är det som bär mer vikt på t.ex. böjt spår.

Det är också bra att ha det som regel så man medvetet byter sittben vid varvbyte då man annars kanske enbart rider lätt på det sätt som hästen väljer.
Hästen trivs ju bäst på sin ena diagonal och det blir oftast naturligt för ryttaren att sitta ner på densamma. Har man svårt att hitta vilket så är det bara att be hästen börja trava på de olika diagonalerna och se vilken den är bekväm i.

T.ex. när hästen ska lyfta ytter fram ber man den även lyfta inner bak och starta i trav, åt ena hållet brukar det vara lättare än andra.

Jag väljer att sitta ner när jag behöver inverka med skänkeln. För som du skriver, det är svårt när man står upp. Jag tror hästen blir gladare av att ha en ryttare som sitter ner på "fel" sittben och inverkar i bättre balans än en som sitter på "rätt" sittben och inverkar obalanserat och otydligt.

Det känns fel helt enkelt...jag kännar direkt när jag sitter på fel sittben...Det går inte rida lätt i balans tycker jag...
Sen detta med öppna och även sluta...jag sitter ner i dess rörelser....nåt jag funderat på skänkelvikning och lättridning ;) på diagonalen...vilket ben ska man sitta ner på ? Har en häst som gärna bromsar i denna övning och det går lättare om man rider lätt några gånger först....Jag sitter ju på ytter när jag rider in på diagonalen...ska jag byta sittben innan jag påbörjar skänkelvikningen eller ??

Jag tänker så här:

Att "sitta på rätt sittben" har ju bara en funktion när man rider på böjt spår eftersom det bara är då man har en ytter och en innersida. När man rider på böjt spår är det ju yttersidan som är viktigast och starkast. Det är ju yttersidan som reglerar hästens form och böjning. När jag rider lätt sitter jag ner då det yttre bakbenet är i luften eftersom det är den högra sidan av hästens rygg som då välvs uppåt mest, alltså mest lämpas att bära vikt, samt att det är yttersidan som bär upp vikten eftersom den är "starkast" i detta läge.

Så jag tänker över huvudtaget inte på frambenen eftersom deras uppgift endast är att se snygga ut. :o:

Lite luddigt, men så tänker jag... :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 448
Senast: Emanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt