lättre hältor

proxyma

Trådstartare
Vad gör ni om ni anar att er häst haltar? ringer ni ut en vet till stallet först å gör nån slags utredning där eller åker ni till klinik på en gång??

Sv: lättre hältor

Om det är en lättare hälta som plötsligt upptäcks till exempel efter en dag i hagen så avvaktar jag. Självklart får man bedöma alla fall individuellt, men jag kan hästen gå och har ett gott allmäntillstånd så avvaktar jag ett par dagar. Blir det tydlig förbättring inom 2-3 dagar brukar jag inte göra så mycket mer än att låta hästen ta det lugnt och gå i egen hage för att inte busa med kompisarna.
Blir det inte bättre tar jag hem veterinären för undersökning hemma. Transporterar inte en halt häst i onödan.

Det gäller väl mest vad jag gör vid akuta hältor. Smygande hältor som kommer vid träning vill jag såklart utreda ordentligt, hemma eller på klinik. Då är det ju inget man väntar ut.

Kanske inte rätt person att swara, men ändå.

Lätt hälta wäntar jag ut. Låter hästen gå i hagen som wanligt. Ser det ok ut efter några dagar får kusen wila ytterligare 14 dagar eller så innan jag sätter igång. Om hältan inte blir bättre på några dagar är det sjukhage och butta som gäller - det kan ju en distriktsweterinär ordna utan widare. Hon eller han gör förstås en undersökning också och hittar kanske något som hästägaren missat. Om hältan trots detta inte går öwer will jag till klinik för en ordentlig utredning.

Så gör jag.

Oftast dröjer det ett par dagar innan vi kommer till för tid, om det inte är urakut. Men jag vill gärna undersöka en hälta/rörelsestörning så snart som möjligt, hittills har det bara varit saker som blivit värre om vi fortsatt rida. Tack vare att vi uppmärksammat det tidigt har det gått att häva.

Om min häst skulle visa hälta hade jag omgående försökt ta mig till klinik för undersökning. Min häst är nämligen expert på att inte visa hälta fastän han kan ha riktigt ont. Det jag känner på honom när något är knas är att han inte vill gå fram när man rider.

Så svaret till dig är att det beror på hurdan hästen är. En del visar mer än andra.

Åker till klinik så fort som är rimligt/möjligt. Min häst får blödningar i sulorna då och då och blir då lite halt. Det går över på max en dag och sedan är hon som vanligt, finns inget en veterinär kan göra så därför väntar jag alltid till dag två innan jag bokar tid.

Att ta ut gårdsveterinär tycker jag inte gör någon nytta.

En hälta beror på någonting. Om jag vet vad som orsakat hältan så vet jag också om jag behöver åka till klinik, ta ut veterinär på plats eller om det kan vänta. Om jag inte själv vet eller kan förklara orsaken utifrån vad jag ser, vet eller känner på hästens ben eller muskler måste jag ju ta reda på det. Så jag söker en logisk förklaring och handlar utifrån det.

Jag låter hästen vara ett par dagar för att se om det ger sig, gör det inte det så åker jag till Strömsholm för utredning. Tar inte ut någon som pillar hemmavid då de inte har röntgensyn och mer än en gång ställt fel diagnos.

Min hemma vet. ställer oftast mer rätt diagnos än "min" veterinär på strömsholm, Pinsamt.
Var inne där minst 4 gånger med min, de sa att hon var fräsch - åkte till annan klinik, hästen hade en ganska rejäl senskada.

Men ja, oftast så är klinikveterinärer mycket, mycket bättre.

Det beror väl på hältans karaktär. Efter flertalet hovbölder på andra hästar i stallet samt nu två på min egen på kort tid, så åker jag inte iväg det första jag gör. Min visar väldigt tydligt att det troligt är hovböld. Och då ringer jag hovis istället för veterinär ;)

Jag ogillar hältor och liknande där man inte ser orsaken själv. Att hästen står och blöder tycker jag är enklare - man ser orsak och kan snabbt bedöma om det är livshotande eller bara ett litet sår. Hältor är vanskliga. Om hästen inte är blockhalt ger jag den 1-2 dygn. Sker ingen förändring bokar jag tid hos klinik.

Skulle nog vänta tills dagen efter och om hästen fortfarande haltar ringa en vet.

Senast ändrad:

Åker med dem till en mycket duktig ostiopat så fort dem visar täcken på att nåt som inte står bra till tex om dem tar kors/fel galopp, inte vill landa i rätt galopp efter ett hinder eller kryper nära, beter sig inte som dem brukar när man rider i upp eller nerförsbackar, börjar kicka mm.
Så hittills har jag hållit mej undan lättare hältor.

Om jag hittar en som haltar i hagen eller boxen så blir det ilfart till Åby eller Åsa. Har hittills bara hänt en gång, ta i trä.

Kram

Är det en liten hälta som man inte ser någon orska till så blir jag nästan mera orolig och bokar ganska så snabbt en tid på klinik. Min erfarenhet av andras hästar så har dom jobbiga långvariga problemen oftast visat sej som små rörelsestörningar bara. Därför är jag lite nojig med det.

Annars om det är ett sår eller en tydligare svullnad eller så så väntar jag i några dagar för att se hur det utvecklar sej.

Det beror på hästen. Om min häst nu skulle bli halt så ringer jag vet på engång jag upptäcker det och rådfrågar. Hästen har nämligen haft en rejälskada på vä. fram och en hövböld på vä. bak nyligen så på henne måste man verkligen hålla koll så inget kommer tillbaka/ det har blivit någon belastningsskada eller liknande under hennes långa skadeperiod.

På en helt "frisk" häst så avvaktar jag några dagar blir det bra så får det vara, blir det sämre åker jag in till klinik. Kommer hältan som blivit bra tillbaka åker jag in på en gång! Ringer dock alltid och rådfrågar redan första dagen jag upptäcker att hästen är halt.

Tar ALDRIG ut distriktsvet eller gårdsveterinär när det är en hälta. Jag vill då att hästen ska röntgas och bli ordentligt undersökt! Då ser jag det som dubbla kostnader att först ta hem en veterinär och sen åka till klinik. Dessutom kan en gårdsvet mest konstatera att ja hästen är halt och möjligen vart hältan sitter, med lite tur. (Nej jag är inte nöjd med distriktarna häromkring ;))

Sen att jag har 10 min skritt väg till kliniken förklarar kanske också mitt första handsval? :)

Vi åker till kliniken, eftersom det är absolut omöjligt för en veterinär att göra något som ens kan liknas vid en hältutredning i vårat stall (ingen plan mark, dålig belysning, ojämnt golv etc.) På kliniken kan de dessutom röntga och sånt, vilket hemmavet inte kan. Min är dessutom en sån där som anstränger sej för att inte visa att han har ont, så om han haltar har han verkligen ont. Om det däremot är ett sår är det ajajaj över minsta lilla, så om han har ett sår på benet han haltar på brukar jag avvakta någon dag, alt. ringa kliniken för rådgivning.

Som många andra skrivit, jag väntar och ser, om det förvärras/fortsätter lika efter nån dag är det bäst att åka till klinik, att ta ut en veterinär är bara kostsamt som nån sa, du måste ändå åka till kliniken.

till min häst som hade gått omkull och haltade kraftigt på h.b. kontaktade jag först en allmän vet. som sa att hästen är halt (no shit!) men vi skall åka till klinik för han vågar inte säga vad detär. hästen fick smärtlindring.
nästa dag fick han smärtlindring av en "hästvet." som sa, låt vila nån vecka, inget brutet, hästen frisk om 3-4 månader..

hästen hade benet krossat i 8 bitar...

Det beror på - vilken häst det är och hur pass halt den är.
Om det är min fånghäst får jag ett nervöst sammanbrott. :crazy:

Om jag misstänker hovböld ringer jag till hovis. Fast då brukar det inte vara lätta hältor precis.
Annars avvaktar jag ett tag och sedan kontaktar jag hemmavet eller klinik beroende på hur det utvecklas.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 426
Senast: Zetly
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka