Lättpåverkad

Kalaspinglan

Trådstartare
Är det fler än jag som är lättpåverkade?

Nu när sambon och jag väntar på att valpen ska få flytta hem till oss försöker vi läsa så mycket som möjligt för att göra allt rätt från början. Vi läser bok efter bok, följer diskussioner här på buke, läser på andra forum på internet, frågar vänner och bekannta.. - och får flera olika svar på samma fråga.

Jag försöker att använda mitt sunda förnuft och utvärdera svaren och försöker att hitta rimligheten i den, men jag har svårt att genomskåda dem. Detta innebär att jag istället för att bli tillfredsställd och nöjd över att ha fått svar på min fråga istället har formulerat ytterligare tre frågor eftersom svaren jag fått är alla rimliga trots att de är motsägelsefulla (till varandra).

Summan av kardemunnan, och lärdommen av densamma är att våga lite på min egen kunskap, hitta en linje att gå på och fråga personer som följer den.

Pinglan

Sv: Lättpåverkad

Det beror ju så mycket på vad du har för hund och hur hunden är. Det blir helt olika svar beroende på om man är dominant, mesig, okonsekvent osv osv och sen om hunden är hård, vek, sprallig, lugn osv osv. Det blir oändligt många kombinationer.
Så man ska ta in allt och få massor av olika råd och tips. Till slut så kommer det nått som med lite modifiaktion passar en själv! :D

Praktiskt taget alla som ska köpa eller nyss har köpt sin första valp är godtrogna och lättpåverkade. Det tar ett tag innan man lärt sig vad och vem man ska lyssna på.

Ofta kan man fråga uppfödaren vad som är speciellt för just din ras tex om den är väldigt känslig eller envis eller liknande...
Uppfödarna har oftast väldigt stor erfarenhet av just den rasen och följer upp valpköparna hur det går för dom...

Ta allt i böcker och råd som du får av bekanta men en nypa salt och ta in det som passar på just dig och din valp och sortera bort det andra...
Väldigt bra tips (som du säkert har tänkt på själv) är att gå en valpkurs. Det kan man även göra innan man får hem valpen (såvida kursen är uppdelad i teori och praktik).

Lycka till med din valp

Problemet med uppfödarna är att de sällan får samma problem som valpköparna... En uppfödare med flera hundar skapar en annan konkurrans om uppmärksamheten, samt att det finns flera hundar i flocken som ser till att valpen vet sin plats i livet. Längst ned... Har man bara en hund som får de sällan samma "kuvning" och det präglar ju hela hundens liv. Vi är ju mycket dåliga på att behandla en valp lika hårt som vuxna hundar faktiskt gör, även om vi kanske inte uppfattar det som så...

det ordnar sig säkert, men försök välja en väg och följ den. gör inte som jag när jag försökte göra som alla sa. stackars vovven blev lite förvirrad.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
680
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka