Lättklassprogrammet 2010..

Sv: Lättklassprogrammet 2010..

Japp :laugh::laugh:
H red det i Hofors, men det kom upp en hel del frågor ang programmet
bland de tävlande....
Det märkliga är att det finns 17 bedömningspunkter men maxpoängen är 190 :confused::confused:
I Hofors blev det väldigt låga straff för att man använde "fel" dividend....

Japp :laugh::laugh:
H red det i Hofors, men det kom upp en hel del frågor ang programmet
bland de tävlande....
Det märkliga är att det finns 17 bedömningspunkter men maxpoängen är 190 :confused::confused:
I Hofors blev det väldigt låga straff för att man använde "fel" dividend....

Ja jag såg att det bara var 190, väldigt konstigt. Så vad menas med att ge o ta. Eftergift eller? Helsnurrigt. I trav oxå..:rofl:

lyft fram händerna över mankammen, hästen ska vara kvar i form :angel: o så tillbaka igen

Överstrykning har varit med i tyska programmen länge och även på vanliga dressyrtävlingar där. Man för fram båda händerna tydligt några drecimeter under angiven längd och om hästen rids för skänkeln så kommer inget att hända/alt så sänker den sig i formen. Om hästen var prydligt ihopsågad för handen så kommer näsan att fara i vädret då man lättar och man får ingen lysande poäng på övningen :D det är faktiskt riktigt bra att de inför de här också, lätt sätt att checka ridningen.

Tycker faktiskt inte alls det är roligt, det var ju inte länge sen dom la till skänkelvikning i det ena programmet för enstjärnig. Tycker självklart att dressyren är viktig, men varför ska hoppningen vara så patetiskt enkel i jämförelse med dressyren? hoppningen i 100meters klassen är inte mkt svårare än en lätt c (100cm) hoppning, medan dressyren ska ha rörelser som inte är med förrän i lätt a programmen i dressyr....

Tur för er att ni inte red på tidigt 90-tal då för då var det skänkelvikning, förvänd galopp och galoppfattning på uppridningen som gällde för Lätt klass!:laugh:

Jag tycker nog att det inte gör så mycket om lite sidvärtesrörelser kommer in i 100-klass. Hoppningen är ju ett jobbigare moment o bör väl hållas på den nivån den är idag.

Lite skänkelvikning är ju inte jätteavancerat. Bra att det händer lite som sagt men självklart ska inte dressyren spela den största rollen. Jag personligen tycker att hoppningen många gånger är.. Ett skämt. När det ändå är så små hinder kan man iaf ha liiite mer tekniskt svårt tycker jag. Men men!

Tycker också det är kul med dressyrprogram där det händer lite, tycker speciellt det är bra att de har börjat ha med överstrykning, som sagt bra sätt att kolla om hästen ihopdragen med handen eller inte ;)

Och en så kort skänkelvikning bör väl inte vara något problem om man rider lätt klass. Och är det det är det väl på tiden att man lär sig :D

Att jämföra dressyr och hoppklasserna så går ju inte riktigt heller eftersom lättaste klassen i hoppning är LD och i dressyr LC. Alltså är det väl bara ett snäpp högre svårighetsgrad i dressyren då och inget konstigt enligt mig.
Fast i LA dressyr får du rida mycket svårare skänkelvikningar och förvänd galopp än i Lätt klass ft...
Sen har hoppningen blivit mer teknisk i år som de bestämde när de tog bort hoppkvalen, iaf. på de flesta tävlingar jag har varit på.

Tycker det låter som ett festligt program, ser fram emot att rida det!

Men, som å många andra undrar ja också över det här med överstrykning. Red för skoj skull genom lite delar ur programmet igår och när jag lägger fram handen enligt ritningen så sänker/länger sig min häst, kommer det vara korrekt eller måste jag försöka lära om????:confused:

Hästen ska sänka sig och vilja gå låg och rund i formen när du gör en överstrykning. Precis som den bör vilja gå låg och rund när man länger tygeln och rider lätt i slutet av ett ridpass. Så den reaktionen hos hästen ska vara det som domaren vill se. Sedan vet jag inte hur stor koll alla domare har på hur man bör bedöma en överstrykning men det är grundidén med det.

Det är ju egentligen inte en övning som man ska behöva lära hästen. Är den korrekt riden så ska man helt enkelt få en naturlig reaktion i form av avslappning när ryttaren utför en överstrykning. Det ska komma spontant från hästens sida.

I Tyskland har man dock oftast överstrykning på voltspår (typ 4-5 galoppsprång på öppna delen av en 15 m volt och liknande) och det är aningens lättare att rida en snygg överstrykning på volt, även lättare att lära yngre hästar principerna med en överstrykning på runt spår.

Nu kollade jag fö på nya programmet (iddes inte öppna länken innan :angel: ), tycker det ser kul ut. Ett ihopkok av LA:1 och ett av de klassiska *-iga programmen. Visst kan det kanske vara lite klurigt om man har en yngre och aningens obalanserad häst men det behövs något att varva med "Lättklass (A) 2007" eller vad det heter som är med på precis varenda tävling annars :D

Där låg ju överstrykningen på halvvolt också, bra det. I *-iga är det på rakt spår i en snett igenom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 101
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: igbest
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka