Lättfödda kallblod

H

HubbNubb

Min pappa började skratta åt mej när jag räknat ut en foderstat åt hans sambos Finska häst. Den innehöll, havre, mix, kli, alfalfa och vit&miner. Höet är inte analyserat men de får så gott som fri tillgång av hö.

Han tycker att när det är ett kallblod, som motioneras ca 1-2h 5-6ggr/veckan, att det behöver endast hö och havre, med mineraler. Han har säkert rätt, bara man får den rätta balansen. :smirk:

Själv tyckte jag när hon bad mej inkludera alla olika foder att hon lägger en förmögenhet på en "skogshäst". :angel:

Så nu frågar jag alla er Foder-gurun här, om hästen en gång endast rids i skog och dressyrtränas nu och då, tävlar kanske på klubbnivå 2-3ggr i året, klarar den inte sig på hö och havre då, om det är "fri" tillgång till hö? + mineraler.

Tacksam för svar :bow:

Sv: Lättfödda kallblod

Det beror alldeles på vad du har för värden på ditt hö. Utan analys kan man inte mer än gissa sig till om hästen få i sig vad den behöver eller för lite/för mkt av något. Visst man kan se på hästen om den magrar eller blir tjock men säker på att den får i sig det den ska kan man aldrig vara utan att analysera sitt grovfoder och sedan utgå från resultatet när man räknar på en foderstat.

Tyvärr så är det inte alls vanligt att man i Finland analyserar sitt hö. Vi ligger så pass mycket efter ännu än vad ni gör i Sverige. Analyserna är skitdyra och vissa har helt enkelt inte råd att göra dem. Vi får bara hoppas att det blir förbättring på den fronten. ;)

Din pappa har rätt.
Har man ett "normalt" hö så klarar sig de flesta hästar på höt och nått halvkilo havre.
Allt annat är i de flesta fall bara att skänka bort pengar till vissa välkända företag...

Går det inte att skicka en analys till Sverige då? Borde ju gå att ta reda på iallafall. :)

Jet skrev:
Går det inte att skicka en analys till Sverige då? Borde ju gå att ta reda på iallafall. :)

Visst går det att analysera stråfodret i Finland, men inget som hittills gjorts som en regel vid foderstatsuträckingar.

Snarare "hittar" matte/husse på en "passlig" foderstat som skall innehålla en massa onödiga saker. ;)

Altså vi ligger totalt efter er svenskar och folk proppar i ett russ upp till 3L havre om dan. :eek: Att stallägare inte gör nåt åt det känns hemskt. (läste foderstater i ett stall som jag var på visit i)

jao.. ska man göra foderstat utan att veta höets näringsvärden räknar man helt sonika bara på kraftfodret.. vill man ha spannmål då blir det 2-3 olika spannmål och mineraler till det.. annars kan man välja ett färdigfoder och bara ge av det.. lite enklare och där är mineralerna redan inkluderade.. :)

HubbNubb skrev:
Tyvärr så är det inte alls vanligt att man i Finland analyserar sitt hö. Analyserna är skitdyra och vissa har helt enkelt inte råd att göra dem. Vi får bara hoppas att det blir förbättring på den fronten. ;)

Hmmm... jag håller inte med... Åtminstone här uppe i Österbotten analyserar "alla" kobönder sitt grovfoder till korna... Och en analys här är inte alls dyrare än motsvarande i Sverige. Till och med rejält mycket billigare om man bara analyserar med avseende på energi och protein!! För det betalar vi här strax under 10 euro (9,70 euro tror jag det var)!!!! :banana: :banana: Och med Ca, P och mg till blir priset ungefär desamma som hos det billigaste företaget i Sverige. MEN däremot är det svindyrt, över 100 euro, att analysera en totalanalys med avseende även på många övriga mineraler samt även vitaminerna.

Ja du jag måste hålla med din pappa lite där ;) . Finnhästar är extremt lättfödda och klarar sig utmärkt på havre, hö + mineraler/vitaminer även fast de är i träning (förutsatt att man har koll på sitt foder då).

Man brukar ju säga att finnhästar blir feta då man går förbi boxen med havrehinken :D
Så inte behöver de mycket havre heller! Ett bra hö räcker mycket långt (+ mineraler o vitaminer).

Vår kallblodstravare som rids ordentligt 5-6 dagar i veckan (dressyr+hoppträning+ordentliga skogsturer) får man nog kalla "lättfödd". Han får såklart hö och sen har vi valt att ge ett muslifoder som innehåller vitaminer/mineraler mm.

Däremot innehåller det inget spannmål så det lägger vi själv till (i vårt fall havre). Det finns ju färdigfoder också men vi vill själv reglera mängden havre efter hur mycket det känns att han behöver. Rids det lite hårdare någon gång t ex tävling eller annat så kan vi öka om det känns som om han behöver lite extra energi. Och tvärt om ifall han någon period inte rids så mycket.

Vi ger inga andra tillsatser (förrutom morötter på höst/vintern) och detta fungera jättebra på vår pålle.

Min väninna däremot skulle aldrig klara sitt halvblod med min foderstat! Hon har haft problem med hans vikt ända sedan hon köpte honom för 5 år sedan. Hur mycket hö och diverse dyra tillskott hon än pytsade i honom så ville han inte riktigt komma i hull. Så till slut fick hon hjälp med att utforma en bra foderstat och nu är han jättefin.

Så visst kan det bero på vilken ras man har och ibland också vilken individ det är frågan om.

Vår kallblodstravare, mest Norsk, är oerhört kännslig för om det blir för litet protein i maten.
Då så tar hans muskler omedelbart emot vid arbete.
En höanalys är billigare och det blir bättre för hästen, än en massa dyra tillsatser i onödan.

Vi rider akademiskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
L
Western satt och funderade på foder då det poppar upp mer o mer western foder. Någon som kör dessa western foder???? För mig känns det som ett...
Svar
8
· Visningar
1 480
Senast: Linnzan
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 926
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar