Lättfödd vs. Svårfödd

Seabaz

Trådstartare
En fråga (flera) som jag funderat på senaste dagarna är vad som skiljer en lättfödd häst från en svårfödd?

Varför är en häst lätt- eller svårfödd? Beror det på upptagningsförmåga, omsättningsförmåga eller vad?

Varför är ofta kallblods- och ponnyraser mer lättfödda än varmblodiga hästraser?

Eller är det någon viktig faktor jag inte tänkt på?

Sv: Lättfödd vs. Svårfödd

Ponnyer är ofta anpassade till att leva i ett klimat där det är brist på föda.
Jag har nog förstått det som att de har en lite annorlunda metabolism framförallt när det gäller energiomsättningen. Sedan kan det säkert vara så att spjälkningen och upptaget av fodret också kan vara mer effektivt.

Jag har för mig att de beror på temperament.

Kallblodiga hästar och många ponnyraser har i regel inte ett energikrävande temperament.

Men de kan säkert ha att göra med metabolismen också

Man kan undra varför de ofta har detta lugnare temperament. Det är kanske från början ett sätt att överleva i ett tuffare klimat. de måste spara på energin helt enkelt och har inte råd med en massa onödig rörelse. Arter anpassar sig efter den miljö de lever i.

Ja nått sånt måste de vara..

De flesta hästar med mkt temperament kommer ju från varmare länder och de mera lugna hästarna från karga och kallare länder.. Låter ju mkt vettigt.

Jag tror att det beror på det naturliga urvalet.
Om man tittar på raser som russ, newforest, nordsvensk, ardenner osv så har de en utgångsmiljö som kan ge en viss föda, hade russet gått på samma marker som ardennern så hade russet varit betydligt större och vice versa.
En newforest som har ett högt energibehov hade inte överlevt i sin naturliga miljö och kan därför inte föra sin gener vidare.
Alltså dör de generna ut och kvar finns de som överlever i ursprungsmiljön.

Om man tittar på araber som är väldigt lättfödda så är det ju inte konstigt med tanke på deras ursprung, en arab som stressar runt hade inte överlevt i öknen, de har behov av att vara kvicka och alerta för att snabbt upptäcka och undkomma faror men kan för den sakens skull inte vara stissiga och vara oaktsamma med sina reserver eftersom de då inte kommer överleva och föra sin gener vidare.

Det vi kallar svårfödd är ju ibland en häst som tappar hull dvs, tappar allt och blir mager, medans man ibland kallar en häst med behov av högre kvot för svårfödd för att den tappar muskler men kan vara i övrigt fet.
Det tror jag är lika viktigt att skilja på som att skilja på lättfödd och svårfödd, jag brukar kalla de med behov av högre kvot för krångelfödda för att skilja dem åt.

Många ser dessa krångelfödda hästar som lättfödda med följd att de blir underutfodrade, vanliga exempel på det är islänningar.

Jag tror att både upptagningsförmåga och omsättningsförmåga varierar väldigt kraftigt beroende på ursprungsmiljö.

De olika temperamenten har nog avlats fram väldigt mycket, det skulle väl vara araben och islänningen som har ett så speciellt temperament som människan har uppskattat så mycket att de har bervarats.
Men vem vill bevara och vidar utveckla en ardenner som är stissig? Inte många som behöver hjälpen i jordbruket iallafall utan de hästarna gick nog aldrig i avel, istället fick de med bra temperament föra sina gener vidare.

Det är möjligt att vi har avlat fram temperamenten. Jag har ingen uppfattning om hur lång tid det tar egentligen.
Men faller inte islandshästarna igenom vårt eller i alla fall mitt resonemang? De är vad jag har förstått lättfödda men jag har nog aldrig uppfattat dem som lugna i sitt temperament. Men jag har inte ngn erfarenhet av dem.

Det är möjligt att vi har avlat fram temperamenten. Jag har ingen uppfattning om hur lång tid det tar egentligen.
Men faller inte islandshästarna igenom vårt eller i alla fall mitt resonemang? De är vad jag har förstått lättfödda men jag har nog aldrig uppfattat dem som lugna i sitt temperament. Men jag har inte ngn erfarenhet av dem.

Nja, jag håller ju inte med om att kallt klimat ger lugna hästar som någon tidigare skrev utan jag tror att temperamentet på en islänning är ganska likt många av de "kalla" raser som finns, alltså de hästar som har ursprung i kallare klimat.
Tittar man på ett russ t.ex. så visst finns det lugna barnhästar men det finns också en heldel med krut i.
Likaså shettisar, de är ju bara barnhästar pga sin storlek, inte för att de har ett lugnt barnvänligt temperament.

Efter att ha tänkt efter ett tag så tror jag det blir ganska komplicerat att jämföra olika temperament med lätt/svårfödda hästar. Jag tror att det kan hänga ihop med att de utnyttjar energin på olika sätt pga att de inte har exakt samma omsättning i kroppen.
Sedan finns det naturligtvis individuella skillnader också. Av våra hästar hemma, travare, fullblod, newforest och russ så är det lilla russet den häst som man på många sätt skulle kunna säga har det livligaste temperamentet av allihop.

Ponnyer och kallblod kommer ju oftast ursprungligen från klimat där det inte finns så mkt näringsrik mat. Bäst anpassad överlever ju :idea: Ponnyer och kallblod får ju oxå oftast tjockare vinterpäls, dvs de behöver inte lika mkt energi för att hålla värmen. Medan hästar som ursprungligen kmr från varmare länder och inte utvecklar samma päls, så måste mer av energin gå åt till att hålla värmen.

Kan det ha något att göra med att de flesta varmblodsraser har en mängd olika hästar inkorsade genom åren som gör att inre system som upptagning och omsättning har f*ckats upp?

Tex halvblodet får ju räknas som halvblod även med hälften fullblod i sig och sedan utländska raser som oldenburgare, trekhner (stavas?) och andra inhemska varmblodiga storhästraser....

Förstår ni hur jag menar?

Kan det ha något att göra med att de flesta varmblodsraser har en mängd olika hästar inkorsade genom åren som gör att inre system som upptagning och omsättning har f*ckats upp?

Tex halvblodet får ju räknas som halvblod även med hälften fullblod i sig och sedan utländska raser som oldenburgare, trekhner (stavas?) och andra inhemska varmblodiga storhästraser....

Förstår ni hur jag menar?

Jag är kanske inte rätt person att svara, inser att jag inte kan någonting om hur olika raser har tagits fram. Men svarar ändå eftersom det är en intressant fråga.
Men däremot så undrar jag om vi verkligen har lyckats avla fram dessa egenskaper hos hästarna. Jag tror inte det. Jag tror att det tar längre tid att få en sådan anpassning än vad människans styrda avel har haft möjlighet att påverka det. Jag tror nog mer att dessa raser är anpassade till en annan miljö än ponnyer och kallblodiga hästar.

Just det här med omsättning och upptagning vet jag inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det är som med allting annat, att individen ärver anlag från båda sina föräldrar sen är ju vissa anlag recessiva eller dominanta...

Nu har jag verkligen inte stor koll på avel, men kmr inte halvbloden ursprungligen från 4 fullblod ? Sen tror jag att aveln påverkar mer utseendet på kort sikt, som det är idag är det ju vi som bestämmer vilka som får föröka sig lr inte, och då tar man väl inte precis hänsyn till hur de är anpassade att ta upp och omsätta mat..

Just det här med omsättning och upptagning vet jag inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det är som med allting annat, att individen ärver anlag från båda sina föräldrar sen är ju vissa anlag recessiva eller dominanta...

Det är nog ganska mkt som kan påverka en häst är lättfödd eller svårfödd. Först ska födan sönderdelas i magsäcken/tarmarna, sedan ska den tas upp och till sist omsättas i kroppen. Jag antar nästan att allt detta kan vara mer eller mindre effektivt och i alla fall delvis ärftligt. Jag har tex förstått det som att hos en del ponnyraser, de man kallar naturraser ex shetlandsponnyer, fungerar inte insulinet riktigt på samma sätt som hos andra hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V