Lättfödd häst.

F

Facial

Hej, Min häst har inte gått på bete nånting den här sommaren (hon blir så tjock). Jag har tagit bort 1 kg höfrån foderstaten. Tränat som jag brukar (rider 5-7 gånger/veckan). Men ENDÅ ser det ut som om hon har svalt en badboll (inte såå tjock då :rofl: men mage har hon fått)!

Hur lyckas hon? Vad ska jag göra för att få bort den runda magen? :confused:

Sv: Lättfödd häst.

Många hästar svullnar i buken pga proteinbrist, om hästen inte har tillgång till bete måste du se över foderstaten och säkra näringsintaget för hästen.

hej, hon får 6-7kg hö per dag. 1 liter haver+1 dl mineral och 3 dl betfor+ 20 ml b-vitamin.
Hon går i en vanlig gräshage. Det är ju nerbetat men det är fortfarande grönt.

vad är det för häst? Hur gammal?

Det är inte mycket foder, låter konstigt om hon är väldigt tjock trots mycket träning. Kanske behövs proteintillskott? Prova lägga till nåt kilo lusern, ev byta mot hö om du vill hålla ner energintaget, men eftersom du redan ger så lite hö skulle ajag inte ta bort så mkt av det.

Om hon går på gräs dagtid och du endast tagit bort ett kg grovfoder som kompensation så låter det inte konstigt i mina öron att hon går upp.

Har du testat att skippa allt extra och låta henne enbart äta gräs och vara ute dygnet runt i väl nerbetad hage? Med bra träning, som du verkar göra, så kanske hon klarar sig utmärkt, utan att bli tjock på det?

För att motsvara 6-7kg hö ska hon knapra i sig 20-25kg gräs.... Vilket troligtvis är en ganska stor bedrift i en nedbetad hage.

Jag tror att många är alltför rädda att släppa greppet om hö och kraftfoder och låta hästarna klara sig på bara gräs. Istället kombinerar man och det blir för mycket istället trots att man tycker att man ger dem mindre och så skyller man på gräset.
Och att hästarna kan få bli lite rundare över sommaren är väl inte hela världen heller? :)

Varför havre? Om hästen får hö med bra kvot mellan MJ och protein kan du ta bort havren och minska ner ännu mera på höet. Hästen går ju och äter gräs hela dagen. Så länge hästen får för hög andel energi att äta kommer den att vara tjock.

Varför havre? Om hästen får hö med bra kvot mellan MJ och protein kan du ta bort havren och minska ner ännu mera på höet. Hästen går ju och äter gräs hela dagen. Så länge hästen får för hög andel energi att äta kommer den att vara tjock.

Såvitt jag uppfattat saken går hästen INTE på bete.

Då fattade jag fel. Då skulle jag ta bort havren i alla fall och enbart ge hö. Om hästen ändå är för tjock (om höets värden är så höga) skulle jag byta ut ett par kg mot halm istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka