Jag tänker såhär att dom som är såpass intresserade av att förändra sättet att fodra och går in och läser och tar del av andras erfarenheter av fri tillgång också är intresserade av hästens hull och vad som blir bäst för individen. Alltså intresserade av att lära sig mer och därför också enligt mig är kandidater att testa olika sätt att fodra på. Dom har iallafall upptäckt att det finns problem annars skulle dom inte leta info om alternativ.Vi tycker samma. Jag har inte sagt mot dig att det inte finns de som är lättfödda och kan gå på fri tillgång, verkligen inte. Det finns det garanterat.
Jag menar att testa inte alltid är ett alternativ och att det faktiskt kan vara farligt om hästen redan är fet. Detta med tanke på att måååååånga inte vet att deras hästar är feta.
Det kräver kunskap om vad höet innehåller också. Det verkar också vara en stor brist hos de med feta hästar.
Ja, har man koll går det att testa men du måste väl hålla med mig om att de som inte har koll på sin hästs hull är också de som inte ska testa?
Två veckor på mina som har rätt hull skulle vara förödande, hur bra koll jag än har. På vägen skulle de dessutom få förstoppningskolik vilket har hänt när de fått fri tillgång av halm i nät.
Huvudsaken är att folk vill och har ett driv att utvecklas, man får ingen kunskap eller erfarenhet och koll om man inte testar och prövar sig fram. Och man lär inte känna sin häst heller och vad som passar den och vad den mår bäst av ifall man inte testar olika varianter. Sen kan man ju om man är osäker ha kontakt med veterinär för att få reda på vad man ska ha extra koll på osv.
Om man ska eller inte fodra en överviktig häst med fri tillgång beror ju på så mycket olika saker, det beror mycket på vad det är för individ så det är svårt att ge råd om sånt när man inte vet vad det är för typ av häst.