Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemskt ändå att
Hemskt ändå att man får beröm för att hästen ser sportig ut när den är i normalhull.
Nä, det funkar ju inte. Jag har inte sett det iaf.Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?
Jag tror att det är vinterhagarna som är bedrövligt tråkiga och bristen på kompis som gör att många lättfödda hästar överutfodras. Dom har inget att göra och gnäggar så fort dom ser en människa, synd om den, får lite mer mat. Jag är skyldig där. Önskar mig mer mark, då hade jag haft större och roligare vinterhagar.Håller verkligen med, men folk har nånstans helt tappat konceptet. Inkl hetsen att "hästarna måste äta minst var 4:e timme helst hela tiden" .
Ja de ska inte stå på tom mage. Men de är gjorda för att leta, ströva, gnaga i sig annat än dukat smörgåsbord i form av en storbal i en lerig hage.
Det behövs ingen lunchgiva producerat grovfoder till en lättfödd häst om de har visset gräs/sly/bark etc alternativt ngt kilo halm, om de sen går in på em/kväll . Man behöver då heller inte fodra massor med givor sent på kvällen om hästen tex har halm !
Hobbyryttare har gjort ett större problem än vad som egentligen det är av detta . I kombo med hur artificiella uppstallningsförhållanden (kort utevistelse/hagar på anläggningar leriga och platta och mindre ytor med bara platt /lera osv) inte sällan ser ut numera .
Det är ett jättehälsoproblem hos hästarna idag med övervikt och relaterade sjukdomar som följd , vilket det även skrivits och skrivs spaltmeter om /diskuteras i veterinära kretsar , sen MÅNGA år .
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?
Jag tror att det är vinterhagarna som är bedrövligt tråkiga och bristen på kompis som gör att många lättfödda hästar överutfodras. Dom har inget att göra och gnäggar så fort dom ser en människa, synd om den, får lite mer mat. Jag är skyldig där. Önskar mig mer mark, då hade jag haft större och roligare vinterhagar.
Även problemet att ha en svår och en lättfödd. Det är ju dötrist att behöva ha hästarna i olika hage, ensam, när dom trivs så himla bra ihop och är riktiga kompisar. Fick skilja mina i vintras då ponnyn blev alldeles för fet...
Låter hästen ha fri tillgång till mat hela tiden, så börjar den inte hets äta på hösten/vintern när de andra börjar få rationer. Ställer ju självklart krav på att övriga inte kommer åt den fria tillgången till mat, samtidigt som samkväde med övriga hästar inte begränsas.
Jaha....men är det lättfödda hästar? Annars har det ju inte någon relevans i sammanhanget.
Jag brukar få höra att min fjording är så sportig i modellen. Nja, han är inte smällfet (som tyvärr fjordingar lätt blir) utan bara lite för rund..Hemskt ändå att
Hemskt ändå att man får beröm för att hästen ser sportig ut när den är i normalhull.
Jag brukar få höra att min fjording är så sportig i modellen. Nja, han är inte smällfet (som tyvärr fjordingar lätt blir) utan bara lite för rund..
Det uttrycks på exakt samma sätt bland islandsfolket och även där är måååånga feta, inte extra viktbärande som ofta påståsJag märker också liknande.
Många kommer och säger att de aldrig sett en så sportig modell eller en så fin fjordhäst.
Jag brukar kontra med (när det gäller valacken) att det faktiskt är en medioker fjording rent poängmässigt, lågställd modell men i rätt hull. Då är det lätt att tro att det är en sportig modell av det lättare slaget.
Många som saluför sina fjordhästar i annons skriver också oftast "av den lättare modellen" när jag tydligt ser, eller känner till individen, och det är en fjording av den "vanliga modellen" men i rätt hull.
Det uttrycks på exakt samma sätt bland islandsfolket och även där är måååånga feta, inte extra viktbärande som ofta påstås
Precis.Tror jag det när de måste bära sin egen vikt också. Alltså, om hästen väger 70-100 kg för mycket så måste man ju dra av det från ryttarens vikt tänker jag. Då blir det småbarn, typ 4 år, kvar som kan rida en islänning.
Innan i år hade jag oxå trott de va omöjligt med fri tillgång till lättfödd men efter snart 4 månader på fri tillgång plus nu gräs så håller sig min extremt lättfödda fin. Vid köpet gick hon oxå på fri tillgång medan nu på minimum kvot 10 så högt protein pga sin PSSM2.
Så vad man fodrar gör extremt mkt och hålla fodret nere på minimum ställer kroppen på svält istället så svårt att få bort kilona
Det är väl ingen som ifrågasatt dom som säger att det inte fungerat på sina hästar. Det är ju olika och folk berättar bara sina erfarenheter. På vissa fungerar det och på vissa inte, svårare än så är det inte.Jättebra!!
Men man får ju förutsätta att de som säger nej testat och vi vet ju alla att det knappast gäller alla hästar med tanke på att de är fetare nu än för 20 år sedan.
Och ja, äter man väldigt lite så förbränner också kroppen mindre, däremot så är det ju inte så att att kroppen slutar helt att förbränna.Är det ens bevisat att det där med att kroppen ställer in sig på svält verkligen gäller? Skulle inte alla krigsfångar vara feta eller i normalt hull i såfall?
Det är väl ingen som ifrågasatt dom som säger att det inte fungerat på sina hästar. Det är ju olika och folk berättar bara sina erfarenheter. På vissa fungerar det och på vissa inte, svårare än så är det inte.
Och ja, äter man väldigt lite så förbränner också kroppen mindre, däremot så är det ju inte så att att kroppen slutar helt att förbränna.
Dock väldigt dumt att jämföra svält med lite mat. Man svälter inte med lite mat. Dock är inte väldigt lite mat bästa sättet att gå ner i vikt, det gäller att ha en balans.