silverblom
Trådstartare
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Hur gör ni med lättfödda hästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan fungera, vissa hästar lugnar sitt ätande väldigt med fri tillgång medans vissa äter hela tiden. Det är bara att testa och se åt vilket håll det går, det är väldigt olika.Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Lättfödd häst på fri tillgång på hö till vintern, funkar det?
Aldrig varit med om att nån häst faktiskt funkat på fri tillgång, inte ens med nät. Det har varit mestadels hästar av halvblodstyp, fullblod, ponnyer av mer "sportmodeller" etc. De enda hästarna jag sett inte varit tjocka på fri tillgång är vissa unghästar, vissa avelsston men de kan ju vara lite tjockare, och generellt svårfödda.
Hästen har ju muskler. Titta på den muskulösa nacken Har heller aldrig träffat nån häst som har fungerat på fri tillgång, med undantag för gamla, fölmärrar, föl och riktigt svårfödda. Ägarna har tyckt att hästarna är i fin form men i själva verket så är dom smällfeta.Precis, och jag tror att många tror att deras hästar är i bra hull när de är smällfeta med depåer.
Exakt min erfarenhet också.Precis, och jag tror att många tror att deras hästar är i bra hull när de är smällfeta med depåer.
Grannens tävlingstravare är fina på fri tillgång men ur travögon är dom tjocka .
Oj! Jag tycker i princip alla travhästar i full träning fungerar bra, även min ridhäst fungerar jättebra på fri tillgång. Och hon är inte småmullig eller liknande. Ganska perfekt i hull året runt. Om hon vilar och går på bete kan hon bli rund om magen, men inte på hösilage/hö.Aldrig varit med om att nån häst faktiskt funkat på fri tillgång, inte ens med nät. Det har varit mestadels hästar av halvblodstyp, fullblod, ponnyer av mer "sportmodeller" etc. De enda hästarna jag sett inte varit tjocka på fri tillgång är vissa unghästar, vissa avelsston men de kan ju vara lite tjockare, och generellt svårfödda.