Lätt westernsadel?

Scata

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av westernsadlar, kan en lätt sadel vara lika stabil som en tung?
Jag har en Crates reiner men min kropp börjar protestera allt för mycket när jag ska sadla :(
Jag älskar verkligen min sadel men vad gör man när det det enda alternativet är att skaffa en som är lättare :crazy:

Finns det någon sadel som väger max 10 kg och är lika bra som den jag har?
Är halvsyntet-sadlarna något att ha?

Vad ska jag ta mig till...... hjälp...:nailbiting:

Sv: Lätt westernsadel?

Visst finns det lättare sadlar. Halvsyntet som du själv nämnde. Dock gör du en stor nedgradering om du byter ut din Crates mot en syntet. Det är som att byta sina boots mot foppatofflor för dom är lättare.

Jag veeeeeeet :arghh:
Men jag har problem med att axlarna tar stryk så hårt av att sadla min 160 cm-dam... har du (eller någon annan förstås!!) något tips på att göra sadlingen smidigare?
Jag är 160 cm - min häst är 160 cm i mkh - sadeln väger nästan 20 kg - jag ska helst inte lyfta armarna ovanför axlarna på mig själv.... och absolut inte med något tungt :crazy:

Jag kanske ska bygga en sadlingstrappa istället för att byta sadel :idea: hmmmmm - måste nog fundera något varv till.

Bra länk, praktiserat i 25 år, du läste inte mina inlägg så noga va :meh:

Läste dina inlägg väldigt noga och såg att du ville ha tips på hur man gör sadlingen smidigare... :)

Har du ingen möjlighet och bygga en liten ramp så att du står uppe på rampen och hästen nedanför så hästen kommer lite lägre.

.. man måste va bra stark för att orka med även detta...Har samma problem med tunga sadlar, kort i rocken själv, å inte jättestark, eller ens stark....

Sådana pallar med trappsteg är kanske en ide för att komma upp lite mer? De brukar vara lite stabilare än vanliga och dessutom slipper man det där med att försöka häva sig upp på en pall med en sadel i famnen. Dessutom är de nog ganska mycket billigare och enklare att införskaffa än en ramp, så om det inte skulle funka så gör det inte så mycket.

Fäst block och rep i stalltaket så du kan fira upp sadeln och sen ställa dit hästen under! ;)

Har sett på bild att tom dorrance hade en linknande lösning på äldre dar...

Jag kan inte svara på rent viktmässigt om att hitta en bra sadel i lättare viktklass som inte är syntet eller halvsyntet om man inte skall ha en lågpris sadel typ börjes och dom är ju inget att ha bommarna vrider sig eller blir snea.

Har själv provat både hel syntet och halvsyntet men inte varit nöjd med någon av dom, dom är sköna och lätta men ligger inte stabilt på hästen åker mest runt tycker jag, men det är min personliga åsikt. Alla behöver inte tycka som jag

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 971
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Indigo15
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama