Lätt sits- nedsittning under distansritt

Cornelia

Trådstartare
Hur gör ni distansryttare? Är det mest lätt sits som gäller, växlar ni mycket mellan sätt sits och nedsittning och hur långa stigläder har ni oftast?
Håller på och jobbar med min femåriga valack för att kanske kunna starta till våren i en prova-på, och vill gärna veta hur ni rider, alla ni duktiga distansryttare där ute!!

Sv: Lätt sits- nedsittning under distansritt

hej jag har inte en susning om hu de "riktiga" distans ryttarna gör, men jag var med på en prova på och då stod jag upp i lätt sits hela tiden när vi trava. Ett stadigt tag i manen... ( önskar jag haft halsring) och svikt i knäna... satt bara ner när vi skritta!
Det fungerade toppen bra för mej :):D

Tack för svar, det där med halsring var faktiskt ett bra tips! Vad säger du om stigläderlängden, då?

ha något som är bekvämt, viktigt att benen inte börjar pendla då man lätt kan få skav... men inte så kort att du får mjölksyra efter 10 min... jag har mina vanliga "rida ut i längd", men det går ju faktiskt att ändra längd medan man rider...;)

Jag rider lätt i traven och byter sittben då och då.
Hur de som tävlar längre sträckor gör vet jag inte men för mig som rider 50 km fungerar detta bra.

Sitter ner gör jag aldrig i trav, inte ens när jag rider "dressyr".
Min häst har en ganska stor trav med tryck när han är pigg och uppspelt. Då är det nästan omöjlig att rida lätt, så då föredrar jag att stå upp.
Rider lätt gör jag i lägre hastigheter, under 14-15 km/h ca. Fast egentligen föredrar jag att stå då med.

Vad tror ni, är det skonsammare för knäna att stå upp mesta tiden än att rida lätt? Har lite knäproblem....

Vad tror ni, är det skonsammare för knäna att stå upp mesta tiden än att rida lätt? Har lite knäproblem....

Det tror jag inte, det har nog mer betydels vad det ÄR för knäproblem.
Däremot gillar ju många att använda sviktande stigbyglar.

själv rider jag lätt, då jag har lätt för att belasta min häst framben mer när jag står upp

har läst hela tråden, har ett litet "sits-alternativ" att lägga till; 3 punkts-sits :idea:! beror självklart lite på hur man sj är som ryttare och hur hästens gångarter är, men för mig funkar det iaf finfint i "jogging-trav" . (erkänner dock att jag inte tävlar ännu, i vår så!)

har läst hela tråden, har ett litet "sits-alternativ" att lägga till; 3 punkts-sits :idea:! beror självklart lite på hur man sj är som ryttare och hur hästens gångarter är, men för mig funkar det iaf finfint i "jogging-trav" . (erkänner dock att jag inte tävlar ännu, i vår så!)

Tre punkts sits?? Är väl nedsutten....eller är jag helt ute och seglar?

Själv varierar jag mig och rider mycket lätt, men som sagts när traven ökar står jag gärna. Jag lättar ibland bara lite, lite så att jag sitter i mer lodrät sits stående. Sadeln tillåter mig det med genom att ha stigläderfästena långt bak. Fast det beror så på hästens gångarter med vad jag väljer. Min nuvarande arab är så bekväm i alla gångarter och ryggen rör sig så lite att man inte behöver fundera så mycket på vad man gör.

Hälsning Maja

Jag är ingen riktig distansryttare, har det bara som en kul hobby :D
Har ridit många turer på 4-5 mil och då brukar jag alltid rida lätt och stå i lättsits i galopp. Om vi travar snabbt så står jag upp hela tiden. När jag hade bomlöst så hade jag långa dressyrläder, nu när jag har hoppsadel så har jag nåt mittimellan dressyr och hoppläder. Med korta läder får jag ont i knäna och fötterna vid såpass långa ritter.

jo man sitter ner i tre-punkt.. bekvämare och lättare om man ska rida långt, än att sitta i lodrät sits :angel:

jo man sitter ner i tre-punkt.. bekvämare och lättare om man ska rida långt, än att sitta i lodrät sits :angel:

ala cowboysare då? ;)

Ser alltid så lätt ut på filmer, men själv har jag inte lyckats. Vill absolut inte riskera att dunsa på hästryggen när den skall gå så långt. En gång så gick en stigbygel sönder när det var 5 km till grind. Då var det att välja på skritt eller galopp för att komma till grinden. Trav är inte att tänka på utan stigläder känner jag det. Förmodar att du tar mycket stöd i stigbyglarna ändå när du rider långt och inte enbart i rumpan.

Hälsning Maja

ala cowboysare då? ;)

Ser alltid så lätt ut på filmer, men själv har jag inte lyckats. Vill absolut inte riskera att dunsa på hästryggen när den skall gå så långt. En gång så gick en stigbygel sönder när det var 5 km till grind. Då var det att välja på skritt eller galopp för att komma till grinden. Trav är inte att tänka på utan stigläder känner jag det. Förmodar att du tar mycket stöd i stigbyglarna ändå när du rider långt och inte enbart i rumpan.

Hälsning Maja

ja lite så ;) :p . man sitter ju lätt framåtlutad lixom, axlarna lite längre fram och så än i lodrät sits. man brukar ofta sitta så när man hoppar också (ja, om man sitter ner alls alltså...). kräver lite öving, tog mig ca ett halvår att få till den där..men det är ju inviduellt också, förstås.

ah, vad jobbigt..!!! hoppas jag slipper sånna saker (hm, tveksamt. kommer säkert att hända nån gång, hehe. men hoppas kan man ju :p).

jo det gör jag ju, asså all tyngd vilar ju inte i baken (aaaj! usch några mil så..ridsår..??) :p

kram //Louise

En variant på 3-punkt är "Sheik sitsen". Ni har väl alla sett bilderna på sheikerna som sitter ner i sadeln som i en soffa. Benen är framåt och överlivet tillbaka. Armarna flaxar i takt. Absolut en sits som fungerar.
// Linda

En variant på 3-punkt är "Sheik sitsen". Ni har väl alla sett bilderna på sheikerna som sitter ner i sadeln som i en soffa. Benen är framåt och överlivet tillbaka. Armarna flaxar i takt. Absolut en sits som fungerar.
// Linda

Den varianten är väl knappast trepunkt, snarare enpunkt. På rumpan, när du axlar är långt bak och fötter långt fram. Trepunkt betyder ju axel, säte och häl i lod. :D Fattar bara inte hur sheik varianten fungerar. Hörde om en häst som hade skav på halsen. När någon försynt frågade varför så blev svaret att där var skänklarna.

Hälsning Maja

Oj..stackars häst:crazy:;)

Troligtvis inte,jag var på samma föreläsning som Maja när detta sas och det var inte på halsen utan på bogen skavet var.
Det var Maria Thompsen som berättade om en karl hon jobbat åt och syftet var att beskriva att det spelar ingen roll hur du sitter så länge du inte stör din häst och dess rörelser. om du sitter bekvämt och inte spänner några muskler efter timmar och åter timmar i sadeln så är det mycket lättare för din häst att bära dej.
Denna man satt rakt på sin häst (största problemet inom distans är framvikt och snedsittning) i en överdriven stolsits men som hon sa "he was so light on the horse" att trots att han inte var någon lättviktare och red små hästar hade han en stor genomförande procent och med många placeringar i "good races". Han hade hittat den ställning där han satt bekvämt och inte på något sätt störde sin häst.
Får du tex ont i dina knän eller ländrygg så är det där din häst troligen också tar stryk. Jag gjorde en riktigt hård analys av mej själv efter denna föreläsning angående detta och -japp så var det!
Jag kan direkt peka på var mina hästar haft sina spänningar eller ömheter och överföra det till min egen kropp.
Intressant var också att kunna se eftersom jag tävlat 3 st helt olika hästar,gångmässigt,energi mässigt och stegmässigt att min träningsvärk och spända muskler har inte varit samma beroende på vilken av hästarna jag tävlat.
Som jag tycker börjar bli mitt nya ordspråk om man skall hålla på med distans och vara riktigt bra så måste man "kill some darlings".
Så många jag ser sitta på tävlingar och kämpar med sin "ridskolesits" axlar bak,bröstet fram,magen in,armbågar in,ben i lod och värst av allt hälar ner! Många de är så koncentrerade på hur de sitter och att hästen skall ta ner huvudet så de tappar all känsla.
Givetvis bör man inte låta hästen springa på snedden med huvudet rätt upp vilket det med är förekommande.
Hästen skall vara rak och avslappnad, du skall var mjuk och följsam och inte störa din hästs rörelsecirkel.
Sedan om du gör det bäst liggande på hästen så har det ingen betydelse sa de på föreläsning och jag är efter mycket analyserande helt,helt överens!!

Troligtvis inte,jag var på samma föreläsning som Maja när detta sas och det var inte på halsen utan på bogen skavet var.
Det var Maria Thompsen som berättade om en karl hon jobbat åt och syftet var att beskriva att det spelar ingen roll hur du sitter så länge du inte stör din häst och dess rörelser. om du sitter bekvämt och inte spänner några muskler efter timmar och åter timmar i sadeln så är det mycket lättare för din häst att bära dej.
Denna man satt rakt på sin häst (största problemet inom distans är framvikt och snedsittning) i en överdriven stolsits men som hon sa "he was so light on the horse" att trots att han inte var någon lättviktare och red små hästar hade han en stor genomförande procent och med många placeringar i "good races". Han hade hittat den ställning där han satt bekvämt och inte på något sätt störde sin häst.
Får du tex ont i dina knän eller ländrygg så är det där din häst troligen också tar stryk. Jag gjorde en riktigt hård analys av mej själv efter denna föreläsning angående detta och -japp så var det!
Jag kan direkt peka på var mina hästar haft sina spänningar eller ömheter och överföra det till min egen kropp.
Intressant var också att kunna se eftersom jag tävlat 3 st helt olika hästar,gångmässigt,energi mässigt och stegmässigt att min träningsvärk och spända muskler har inte varit samma beroende på vilken av hästarna jag tävlat.
Som jag tycker börjar bli mitt nya ordspråk om man skall hålla på med distans och vara riktigt bra så måste man "kill some darlings".
Så många jag ser sitta på tävlingar och kämpar med sin "ridskolesits" axlar bak,bröstet fram,magen in,armbågar in,ben i lod och värst av allt hälar ner! Många de är så koncentrerade på hur de sitter och att hästen skall ta ner huvudet så de tappar all känsla.
Givetvis bör man inte låta hästen springa på snedden med huvudet rätt upp vilket det med är förekommande.
Hästen skall vara rak och avslappnad, du skall var mjuk och följsam och inte störa din hästs rörelsecirkel.
Sedan om du gör det bäst liggande på hästen så har det ingen betydelse sa de på föreläsning och jag är efter mycket analyserande helt,helt överens!!

Så rätt så Gizoba. Fast jag kan inte begripa hur man kan vara i balans halvliggande på hästen. Måste nog se mer av det för att förstå. Har du hittat rätt till någon egen personlig sits?

Själv tampas jag med ont i knäna. I början när jag red distans så talades de så mycket om långa läder, vilket jag tror varit förödande på mina knän, då jag nästan kämpande stått på tå, istället för att låta benen var som endurocykelns stötdämpare. Numer har jag låtit min hopptränare få mig i bättre balans, med kortare läder och själv mer bakåtlutad. Detta är verkligen en intressant diskussion.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Bison
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar