Troligtvis inte,jag var på samma föreläsning som Maja när detta sas och det var inte på halsen utan på bogen skavet var.
Det var Maria Thompsen som berättade om en karl hon jobbat åt och syftet var att beskriva att det spelar ingen roll hur du sitter så länge du inte stör din häst och dess rörelser. om du sitter bekvämt och inte spänner några muskler efter timmar och åter timmar i sadeln så är det mycket lättare för din häst att bära dej.
Denna man satt rakt på sin häst (största problemet inom distans är framvikt och snedsittning) i en överdriven stolsits men som hon sa "he was so light on the horse" att trots att han inte var någon lättviktare och red små hästar hade han en stor genomförande procent och med många placeringar i "good races". Han hade hittat den ställning där han satt bekvämt och inte på något sätt störde sin häst.
Får du tex ont i dina knän eller ländrygg så är det där din häst troligen också tar stryk. Jag gjorde en riktigt hård analys av mej själv efter denna föreläsning angående detta och -japp så var det!
Jag kan direkt peka på var mina hästar haft sina spänningar eller ömheter och överföra det till min egen kropp.
Intressant var också att kunna se eftersom jag tävlat 3 st helt olika hästar,gångmässigt,energi mässigt och stegmässigt att min träningsvärk och spända muskler har inte varit samma beroende på vilken av hästarna jag tävlat.
Som jag tycker börjar bli mitt nya ordspråk om man skall hålla på med distans och vara riktigt bra så måste man "kill some darlings".
Så många jag ser sitta på tävlingar och kämpar med sin "ridskolesits" axlar bak,bröstet fram,magen in,armbågar in,ben i lod och värst av allt hälar ner! Många de är så koncentrerade på hur de sitter och att hästen skall ta ner huvudet så de tappar all känsla.
Givetvis bör man inte låta hästen springa på snedden med huvudet rätt upp vilket det med är förekommande.
Hästen skall vara rak och avslappnad, du skall var mjuk och följsam och inte störa din hästs rörelsecirkel.
Sedan om du gör det bäst liggande på hästen så har det ingen betydelse sa de på föreläsning och jag är efter mycket analyserande helt,helt överens!!