Lätt magknip?

Lamborghini

Trådstartare
Vi har verkligen världens mest lättskötta lillskit här hemma så jag har inget att klaga över :love: Inga jobbiga skriknätter osv.

Däremot har han haft lite kinkiga kvällar nu två dagar i rad. Börjar vid 21-tiden och har slutat 1-2 timmar senare. Han är tvärnöjd om man håller honom upprätt och tätt mot kroppen. Så fort man sätter sig i soffan o lutar sig så blir han lite ledsen, samma sak om man försöker lägga ner honom på armen o gå runt - dock mycket ledsen då!

Han piper till några gånger även om man håller honom upprätt men det är knappt hörbart. Börjar man gunga honom lite upp o ner är han mycket nöjdare.

Min syster, som är laktosintollerant o har haft mkt magont, berättade att vissa ställningar gör ondare än andra när man har så ont. Hon sa att ligga gör mycket ondare än att stå till exempel. Tänkte att gunget när man håller honom upprätt borde bli massage mot magen på honom då jag trycker honom mot mig och att dden positionen blir ju som stående för en vuxen - lodrätt lixom :)

Han blir verkligen ledsen om man försöker ändra honom, det syns på honom, försökt ge honom mat för han kanske var hungrig tänkte jag. Men då kommer ett litet "uää" som går över om man tar upp honom direkt. Försöker man några sekunder längre blir det nästan som ett anfall med höga skrik. Vi märkte det första kvällen av dessa två, igår försökte vi inte med nåt mer än ett par gånger = gallskrik.

Dessa gallskrik försvinner verkligen fort när man tar upp honom och småhoppar lite.

Innan dessa små utbrott har han legat i soffan och halvsovit samt varit jättenöjd, går även lägga ner honom efter också o han är lika nöjd och glad.

Därför tror jag inte att det är jag-är-uttråkad-skrik. En annan teori är att han är övertrött också för han brukar vara väldigt vaken från 17-tiden till dessa utbrott. Så vi ska försöka söva honom med en promenad klockan 19 och se om han slipper knip (?) och övertrötthet. Dessutom slutar jag att dricka mjölk idag så vi får se om han reagerat på detta + att jag börjat med massage.

Skulle detta ändå resultera i att han blir lite kinkig så har jag precis fått hem min bärsjal (idag) - då sitter han ju i den positionen som jag har burit runt honom i dessa två kvällar.

Detta blev ett långt inlägg, nån som orkat läsa och fattar vad jag bubblar om? :D Vad tror ni, har ni varit med om detta?

Kan det vara lite mildare magontsanfall? Första kvällen så rapade han och pruttade en del när vi gick runt med honom, igår smårapade han bara (dock var han mycket lugnare igår än i förrgår). Jämför dessa två tillfällen med dom två tillfällena han har haft riktiga anfall, då gallskrek han oavsett. Alla 4 tillfällen har varit över på 20 minuter till en timme.

Senast ändrad:
Sv: Lätt magknip?

Jag startade nästan en exakt likadan tråd när My var sju veckor ca! Hon har varit (och är) en helnöjd och väldigt "enkel" bebis, men plötsligt fick hon några magknips perioder under några kvällar, så jag undrade ju vad det kunde vara! Det har väl varit kanske totalt tio- femton tillfällen sen hon föddes, och nu var det ganska länge sedan.

Jag kunde inte komma fram till att det var något jag hade ätit, så det enda jag kunde göra var att testa minifom och sempers droppar, samt trösta då hon hade ont. Dropparna gav jag under tre veckor och nu ger jag bara sempers varannan dag och har slutat helt med minifom, går jättebra.

My vill också vara upprätt, nära kroppen när hon har ont. Att göra knäböj (jag alltså)fungerar alltid, och är dessutom bra träning för mig! Ibland har jag tyckt att hon har velat äta, men inte kommit tillro när jag satt mig, kastat sig bakåt vid bröstet och samtidigt vända sig mot det med öppen mun strax därefter... då har jag ställt mig upp och lagt henne så lodrätt som möjligt mage mot mage och gett henne bröstet så, och då har det fungerat jättebra. Kanske värt att testa? För oss har det alltid gått över efter lite mat och sömn, och därefter slutat med en rejäl bajs i blöjan! Ofta verkar hon nämligen ha haft svårt att bajsa, trycker på utan resultat. Då brukar jag sätta henne över mitt ben med hängande runpa så går det bättre.

Små barn får ju magknip ibland, och sålänge det går över av att man trixar lite med dem på olika sätt, så är det nog inget att oroa sig för. Skriker de otröstligt och länge, får tydliga magknip flera gånger varje dag och torr hy med utslag ska man kanske försöka utesluta vissa produkter för att se om det blir bättre...

//julia

minifom och sempers droppar
- Ska testas om det fortsätter!

Ibland har jag tyckt att hon har velat äta, men inte kommit tillro när jag satt mig, kastat sig bakåt vid bröstet och samtidigt vända sig mot det med öppen mun strax därefter
- Exakt!!

då har jag ställt mig upp och lagt henne så lodrätt som möjligt mage mot mage och gett henne bröstet så, och då har det fungerat jättebra. Kanske värt att testa?
- Jag försökte det igår men fick inte till det så att han blev nöjd, han började pipa så fort jag försökte hissa ner honom. Kanske ska prova när han varit lugn ett tag om det händer igen.

För oss har det alltid gått över efter lite mat och sömn, och därefter slutat med en rejäl bajs i blöjan! Ofta verkar hon nämligen ha haft svårt att bajsa, trycker på utan resultat. Då brukar jag sätta henne över mitt ben med hängande runpa så går det bättre.
Igår gick det över utav sig själv och i förrgår fick jag i honom mat. Menar du att hon sitter på ditt knä åt sidan med benen över dina lår o rumpan utanför lite hängande?

Jag hade också svårt att få till ammandet ståendes först, men efter ett tag gick det bra. Jag har hennes huvud hängande i armvecket vid det bröst jag ammar, och sedan den andra handen runt rumpan. Hon har lättare att komma till ro om jag "slår" lite lätt på rumpan samtidigt och går omkring och gungar lite i knäna.

Precis så menar jag! Rumpan hänger liksom lite utanför, som om man sitter på en toalett liksom. Fungerar jättebra! Varje gång jag hör att hon börjar "gnissla" och trycka på så sätter jag henne så, och då kommer det en massa =)

Annars måste jag säga, som jag skrev i förra inlägget, att knäböj är grymt bra. Håll honom nära dig i lodrät position, tryck honom mot dig och gör sedan knäböj. Då tystnar My direkt och verkar tycka att det är skönt. När jag har gjort så en stund så provar jag att amma ståendes, och då brukar hon somna i famnen på mig efter en stund. När hon vaknar sen är allt som bortblåst!

//Julia

Jag hade också svårt att få till ammandet ståendes först, men efter ett tag gick det bra. Jag har hennes huvud hängande i armvecket vid det bröst jag ammar, och sedan den andra handen runt rumpan. Hon har lättare att komma till ro om jag "slår" lite lätt på rumpan samtidigt och går omkring och gungar lite i knäna.

Precis så menar jag! Rumpan hänger liksom lite utanför, som om man sitter på en toalett liksom. Fungerar jättebra! Varje gång jag hör att hon börjar "gnissla" och trycka på så sätter jag henne så, och då kommer det en massa =)

Annars måste jag säga, som jag skrev i förra inlägget, att knäböj är grymt bra. Håll honom nära dig i lodrät position, tryck honom mot dig och gör sedan knäböj. Då tystnar My direkt och verkar tycka att det är skönt. När jag har gjort så en stund så provar jag att amma ståendes, och då brukar hon somna i famnen på mig efter en stund. När hon vaknar sen är allt som bortblåst!

//Julia

Superbra tips! Ska absolut testas. Tack!!

4-5 veckors utveckligsfasen :idea:

5 veckor - Upplevelser
Vid det första språnget börjar barnet bli alltmer uppmärksamt och vaket, och alla barnets sinnen är känsligare än tidigare. För barnet upplevs allt hon ser, känner, hör, luktar och smakar nu annorlunda än förut och det kan vara förvirrande och skrämmande. Det enda sättet barnet har att uttrycka sin rädsla är att skrika och gråta, och söka trygghet i sina föräldrars armar.

Fast jag vette sjutton... Tror du? Han har somnat som en stock nu och har inte haft som igår. Det var ju verkligen vid speciella tillfällen och han småpep även när man höll honom upprätt så det kändes verkligen som han hade lite ont.

Var bara en tanke som kom upp direkt. Du kanske ätit/druckigt något han reagerade på? Jag kunde bara äta laktosfritt när jag amma.

Var bara en tanke som kom upp direkt. Du kanske ätit/druckigt något han reagerade på? Jag kunde bara äta laktosfritt när jag amma.

Jag vet inte, jag ska sluta dricka mjölk o sånt i en vecka o se. Fast han har ju inte jätteont men jag drack nog ett glas mer än vad jag brukar just dessa två dagar.. Om det kan ha nåt samband. Idag åt jag fil på morgonen men det är det enda. Han har inte ätit sen 19.15 men det verkar inte gett nåt utslag. Får se efter nästa matning

Jag har hört många föräldrar berätta att deras bebisar får ont i magen när mamman äter lök, choklad, ärtor, nötter, räkor o s v. Och jag undrar ofta hur de kan vara så säkra på det.

Det kvittar vad jag äter eller inte äter. Mina bebisar blir gnälliga i alla fall ibland.

Vad tror ni, har ni varit med om detta?

Kan det vara lite mildare magontsanfall?

Jag tänker så här: Så länge det finns något som kan trösta honom (upprät, gungande ställning) så är det nog inget allvarligare. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att han helt enkelt försöker säga: "Gunga mig i den där uppräta ställningen som är så mysigt! Det är det enda jag vill just nu."

Jag skulle aldrig börja mixtra med droppar eller andra mediciner, så länge det finns helt naturliga åtgärder (t ex bära) som botar. Jag skulle inte vilja riskera att jag försöker medicinera bort en helt naturlig närhetslängtan.

Båda våra barn hittade som bebisar en favoritställning (en ville bli buren, den andra ville gungas på våra ben och se oss i ögonen) som de vid olika tidpunkter krävde att vi föräldrar tillgodosåg dem med. Anledningen kan ha varit att de var övertrötta, hade lite ont i magen, var överstimulerade, befann sig i ett utvecklingssteg, höll på att bli förkylda eller något annat. Vi visste sällan varför. Möjligen insåg vi det i efterhand. Vi gjorde bara som de ville.

såna kvällar hade vi ett par veckor. säger bara: BÄRSJAL!! det var enda stället han var riktigt lugn. vi har märkt att vår lille lätt blir övertrött och då skrikig/kinkig... han har svårt att komma till ro ibland och då är bärsjalen enda stället han vill vara.

Fast han är ju inte helt nöjd när man håller honom upprätt heller, men betydligt nöjdare! Piper till lite då och då även då, men han mår mycket bättre i den positionen.

Igår sa han däremot inte ett pip, somnade vid 21 istället.

Nej blir det inte värre så kommer jag inte ändra nåt då det funkat ändå såklart :)

såna kvällar hade vi ett par veckor. säger bara: BÄRSJAL!! det var enda stället han var riktigt lugn. vi har märkt att vår lille lätt blir övertrött och då skrikig/kinkig... han har svårt att komma till ro ibland och då är bärsjalen enda stället han vill vara.

Fick hem min bärsjal igår så det ska testas :)

Jag började fundera på om vår lille hade magknip, försökte äta och dricka "snälla" saker. Men märkte ingen skillnad. Han var mest allmänt missnöjd. Så en kväll sa sambon att han testa bärsjalen (som ändå låg och skräpade, oanvänd) och vi blev båda väldigt förvånade. Lillen blev tyst och somnade på några sekunder! Jag är kär i vår bärsjal sen dess, den funkar aaltid om inget annat duger för honom.

Vi har verkligen världens mest lättskötta lillskit här hemma så jag har inget att klaga över :love: Inga jobbiga skriknätter osv.

Däremot har han haft lite kinkiga kvällar nu två dagar i rad. Börjar vid 21-tiden och har slutat 1-2 timmar senare. Han är tvärnöjd om man håller honom upprätt och tätt mot kroppen. Så fort man sätter sig i soffan o lutar sig så blir han lite ledsen, samma sak om man försöker lägga ner honom på armen o gå runt - dock mycket ledsen då!

Han piper till några gånger även om man håller honom upprätt men det är knappt hörbart. Börjar man gunga honom lite upp o ner är han mycket nöjdare.

Min syster, som är laktosintollerant o har haft mkt magont, berättade att vissa ställningar gör ondare än andra när man har så ont. Hon sa att ligga gör mycket ondare än att stå till exempel. Tänkte att gunget när man håller honom upprätt borde bli massage mot magen på honom då jag trycker honom mot mig och att dden positionen blir ju som stående för en vuxen - lodrätt lixom :)

Han blir verkligen ledsen om man försöker ändra honom, det syns på honom, försökt ge honom mat för han kanske var hungrig tänkte jag. Men då kommer ett litet "uää" som går över om man tar upp honom direkt. Försöker man några sekunder längre blir det nästan som ett anfall med höga skrik. Vi märkte det första kvällen av dessa två, igår försökte vi inte med nåt mer än ett par gånger = gallskrik.

Dessa gallskrik försvinner verkligen fort när man tar upp honom och småhoppar lite.

Innan dessa små utbrott har han legat i soffan och halvsovit samt varit jättenöjd, går även lägga ner honom efter också o han är lika nöjd och glad.

Därför tror jag inte att det är jag-är-uttråkad-skrik. En annan teori är att han är övertrött också för han brukar vara väldigt vaken från 17-tiden till dessa utbrott. Så vi ska försöka söva honom med en promenad klockan 19 och se om han slipper knip (?) och övertrötthet. Dessutom slutar jag att dricka mjölk idag så vi får se om han reagerat på detta + att jag börjat med massage.

Skulle detta ändå resultera i att han blir lite kinkig så har jag precis fått hem min bärsjal (idag) - då sitter han ju i den positionen som jag har burit runt honom i dessa två kvällar.

Detta blev ett långt inlägg, nån som orkat läsa och fattar vad jag bubblar om? :D Vad tror ni, har ni varit med om detta?

Kan det vara lite mildare magontsanfall? Första kvällen så rapade han och pruttade en del när vi gick runt med honom, igår smårapade han bara (dock var han mycket lugnare igår än i förrgår). Jämför dessa två tillfällen med dom två tillfällena han har haft riktiga anfall, då gallskrek han oavsett. Alla 4 tillfällen har varit över på 20 minuter till en timme.

att läsa ditt inlägg var som att läsa om min egen son, jag pratade med bvc och hon sa att upp till 3 månader så har de problem med magen,
ända tipset ja fick va semper dropparna (eller va de heter ) rapa mycket och noga,
jag har bytt mjölkersättning åxå från semper 1 till hipp 1 och ser till att rapa mycket, i går kväll va de inge klagande alls från min 1månaders Elias :)

att läsa ditt inlägg var som att läsa om min egen son, jag pratade med bvc och hon sa att upp till 3 månader så har de problem med magen,
ända tipset ja fick va semper dropparna (eller va de heter ) rapa mycket och noga,
jag har bytt mjölkersättning åxå från semper 1 till hipp 1 och ser till att rapa mycket, i går kväll va de inge klagande alls från min 1månaders Elias :)

Haha vad läskigt! Jag har varit försiktigare med rapandet för maten gärna kommer upp då, fått ett par mindre rapar sen har jag gett mig.

Nåja blev inga pip igår så vi får se vad han säger ikväll :)

Åh ser att du bytt till Hipp nu, har det blivit någon förändring ?

Vi är supernöjda med Hipp som ersättning och Ella verkar tycka att den är toppen också :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 312
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar