Lätt hoppövning till mindre ryttare!

T

TAphoto

Jag behöver tips på någon lättare hoppövning till en mindre ryttare. Hon kan skritta/trava utan problem och har börjat galoppera lite grann, hon vill så gärna testa hoppa. Ska man bara ställa upp ett hinder eller ska jag ha något annat med?

Hästen är en jätte lugn D-ponny som jag har lånat av ridskolan, hon har ridit honom förut, men han kan lätt komma fel på hinder och hoppa av tidigt/sent så är det bättre att lägga t.ex travbommar framför då?

Alla tips mottages!

Sv: Lätt hoppövning till mindre ryttare!

Låt henne trava över cavaletti först och se hur det går. Om du har säg fyra cavaletti så kan du efter ett tag höja den sista bommen två/tre dm så att hästen tar ett litet skutt över. Fungerar det och hon vill hoppa i galopp så lägg bara ut bommarna med rätt avstånd och låt henne galoppera över dem med den sista bommen fortfarande lite upphöjd så att det blir ett lite större språng över den.

Kan man inte rida hästen i alla gångarter i god balans, både på sig själv och hästen ska man inte ge sig på att hoppa.

Varför skulle inte tjejen kunna ta ett litet skutt i trav?
Hon ska ju inte hoppa höghus precis.

Precis som lager säger: Börja med bommar så hon får känna på "studsigheten" och lära sig stå upp utan att hålla balansen i munnen.
Lägg upp sista hindret lite mot slutet så hon får "hoppa" också.
20 cm är kul i början det också :D

Hoppa i galopp tycker jag däremot inte man ska göra förrän man har lite mer kontroll och styrning i galoppen.

Jag anser så här och det är inget personligt mot ts utan en allmän åsikt med riding.
Om man åker ut och tittar på ponnyhoppning, särskilt i de lägre klasserna så ser man åtskilliga ryttare som inte är redo för uppgiften än. De har för dålig balans och förmåga att rida på "rätt" sätt, d v s tempo, avstånd och vägval helt enkelt för att de ännu inte kommit så långt i sin ridutbildning.

Just att hoppa verkar många anse att det inte behövs några större ryttarkunskaper utan bara man har kommit upp på en ponny så ska man börja hoppa. Varför börjar man inte öva piaff och passage samtidigt? Jag har aldrig hört frågan"mitt barn kan nu skritta och trava någorlunda, hur kan jag lära henne passage?" Varför är det så?
Över allt läser man t ex Maria Gretzer, att grundridningen måste blir bättre hos många unga ryttare. Man slarvar med det och vill gå genvägar att bli en ny Malin B. Jag har full förståelse för att barn inte förstår vad som krävs för att hoppa (eller ridning över huvud taget), men det är vi vuxna som måste hjälpa dem till den förståelsen.

Jag tog väl kanske i ändå från tårna nu på ts fråga, men jag har under mina år på ponnytävlingsbanan som ponnymamma sett så många gånger när barn som inte är redo kommer in på banan. Ponnyn vägrar ut sig, barnet gråter, tappar självförtroendet, föräldern besviken - i värsta fall på ponnyn och allt med ridning och hästar blir bara trist. Jag tycker ärligt talat synd om barnen.

Jag håller med när det kommer till tävling och aktiv träning. Men detta gällde ju ett barn som vill prova hur det känns en gång... på en snäll ridskoleponny, under en kontrollerad lektion. Inte någon brutal flängridning.

Nog kan en nybörjare få "åka med" över några småhinder utan att det gör skada. :)

Ja, givetvis är det skillnad men vilket nytta är det att "åka med"? Vad ger det mer än ryck i munnen och duns i ryggen på ponnyn? Vad får ryttaren ut av det?

Om man nu ändå vill ha bommar med i ridningen så tycker jag att en "hinderbana" med en och en bom kanske är befogat. Man kan lägga ut bommar som ska travas/skrittas över i en viss ordning. Ta hjälp av koner som man ska runda, verkligen styra rakt och mitt på bommen, hålla jämnt temp och då kanske känna hur det är när ponnyn tar ett större travsteg. Kan ryttaren hålla kvar sin egen balans och vara mjuk i handen e t c?

Nyttan är att ryttaren får uppleva hur det känns när ponnyn tar ett större steg, för det är vad som händer när en D-ponny ska över ett "hinder" på 3 dm. Det handlar inte (som jag har tolkat det) om att någon häst ska utsättas för ryck i munnen/duns i sadeln - utan om en liten ryttare med en instruktör, där instruktören låter henna trava i lätt sits över några bommar hållandes i manen och, om det fungerar ok, sedan över ett par bommar och ett litet hinder. Fortfarande i lätt sits och hållande i manen (vilket jag antar behövs).

Det är bara för att den lilla ryttaren ska få pröva på och känna sig duktig. Ser inget fel i det alls. Men att göra en lektion av det och använda koner är såklart också ett alternativ. Eller kanske hellre då öva balansen med samma bomövning fast ryttaren ska hålla händer på huvudet/som ett flygplan/i sidorna etc.

Just att hoppa verkar många anse att det inte behövs några större ryttarkunskaper utan bara man har kommit upp på en ponny så ska man börja hoppa. Varför börjar man inte öva piaff och passage samtidigt? Jag har aldrig hört frågan"mitt barn kan nu skritta och trava någorlunda, hur kan jag lära henne passage?"

Jag anser inte att det behövs några större ryttarkunskaper för att trava över nåt enstaka litet hinder. Passage måste väl nästan vara jämförbart med ett 1,50-1,60 hinder i svårighetsgrad så just den jämförelsen känns lite konstig. Det är nog ingen förälder som tvingar sina barn att hoppa den höjden.

Jag tycker bommar och små hinder kan vara ett bra sätt att öva balansen och följsamheten på. Stå i lätt sits, gärna med ett mantag och en rejäl eftergift så inte pålle får ett ryck i munnen.

Jo, men som jag fattade det så är det barnet som vill hoppa och dessutom på en ponny som "har lätt att komma fel på hinder och hoppa av för tidigt/sent" - inte som balansövningar.

Att jämföra med passage är kanske att hårdra det men just att ingen kommer på tanken att ens fråga, alla tycker det är självklart att det tillhör högre skolan som man utövar när man kan grunderna ordentligt.
Medan hoppning, än om att "skutta över" ett litet hinder tycker alla är bra, då applåderar man för barnet.

Trava någon bom eller flera är väl ok men att hoppa (skutta) tycker jag man ska vänta med tills man har så bra balans och kontroll på hästen OCH sig själv att man kan rida i alla gångarter.

Man kan få barnen att känna sig duktiga ändå. Varför är man mer duktig om man kan skutta över ett hinder än om man kan kontrollera hästen rakt fram i alla gångarter? Varför applåderar ingen då?

Hej,hej jag glömde bort tråden lite. Hon var här och hoppade i Söndags det gick jättebra. Först började vi med att styra mellan koner och trava över bommar. Sen så la jag upp ett hinder som hon fick hoppa i trav. Men efter ett tag så provade hon att galoppera och det gick hur bra som hellst :) Så hon har både galopperat och hoppat i galopp för första ggn. Detta var mest så att hon fick prova, hon ska komma igen till helgen så ska vi köra mer att vara noga med vägen och så.

Så kul att hon fick pröva och att allt gick bra :)! Det är viktigt att hålla uppe intresset med spännande övningar.

Att jämföra med passage är kanske att hårdra det men just att ingen kommer på tanken att ens fråga, alla tycker det är självklart att det tillhör högre skolan som man utövar när man kan grunderna ordentligt.

Jag har (inte som egentlig nybörjare, men i dessa sammanhang hade jag nästan lika gärna kunnat vara det...) fått chansen att rida passage och piaff på en läromästare i KD med tränare bredvid. Rida är något missvisande då hästen lyssnade på tränaren och snarare piafferade för att den var hjälpsam, än för att jag gjorde rätt ;). Men oavsett var det en otrolig upplevelse att få pröva på, att känna känslan, takten, mjukheten. Det har gjort mig mer ödmjuk i min egen ridning. Även om varken jag eller hästis är på den nivån så gav det mig mycket att få uppleva.

Kanske inte helt samma sak som att jämföra med ett litet hopp över en bom, men min poäng är att man kan lära sig saker av att "åka med" också. :)

Medan hoppning, än om att "skutta över" ett litet hinder tycker alla är bra, då applåderar man för barnet. Man kan få barnen att känna sig duktiga ändå. Varför är man mer duktig om man kan skutta över ett hinder än om man kan kontrollera hästen rakt fram i alla gångarter? Varför applåderar ingen då?

Detta håller jag med om fullt ut. Jag antar att det verkar lite coolare med ett hinder, mer dramatiskt. Rakriktning är en av de svåraste sakerna att lära sig som ryttare, men för den mindre kunnige så ser det väldigt enkelt ut att rida "rakt fram".

Att rida en välutbildad häst för att få känna hur det "ska" kännas är en fantastisk känsla och många gånger nödvändigt för att verkligen förstå vad man strävar efter. Så det köper jag rakt av. Men man är ju i olika grad nybörjare eftersom man aldrig lär bli fullärd;), och har man inte ridit i alla gångarter så anser jag att man är så mycket nybörjare att hoppning inte är att tänka på. Att galoppera första gången på samma gång som man hoppar (skuttar) första gången...nja jag vet inte. Jag tycker i alla fall inte att det är rätt väg att gå.

Tycker egentligen inte att en sådan ryttare ska hoppa. Men om man är ung och tycker att det skulle vara så roligt att testa på, ja, då är det ju bra att hon rider en sådan lugn ponny. :) Börja med lite cavaletti och lägg sedan upp den sista bommen med sockerbitar, ca 20cm. Det är iaf en bra början. ;) Om allt går bra kan ni ta bort bommarna framför hindret och låta henne testa en gång utan och lite i galopp kanske ? :D Om allt fortsätter bra så kan ni höja upp 10cm. ;)

Vill bara säga att galoppbommar inte är någon bra idé till en ryttare på den nivån. I så fall bara EN bom. Om en ryttare med "dålig" balans styr på tex tre galoppbommar och ponnyn går av stort på första bommen, resulterar det i att den hoppar av större och större och barnet rycker ponnyn i munnen och/eller druttar av. Galoppbommar är faktiskt svårare än att styra på ett väl infångat kryss på 20 cm, i trav :)

Någonstans måste man börja såklart, även om man inte har balans som en ryttare på "150-nivå".
Självklart så måste ryttaren först träna på att kunna stå i en korrekt lätt sits i trav (utan bommar), sedan pröva att skritta och trava över en bom, sedan flera (dock aldrig mindre än 3 st, då ponnyn kan inbjudas att skutta över 2 bommar...) och träna på detta på raka och böjda spår. När ryttaren behärskar detta, även om den kanske inte kan hålla ponnyn i galopp flera varv så kan den självklart börja "hoppa" i trav ca 10-20 cm. På den nivån så spelar det oftast ingen roll om hindret är 20 eller 100 cm, det är ändå ett hinder! ;) Tänk bara på att infånga "hindret" väl, använd hinderstöd med infångare eller bommar som infångare, inte cavalettiblock så är mkt mer inbjudande för ponnyn att smita förbi :P

Ojoj, det blev visst inte så "bara" :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
559
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar