Latinamerika - var vill jag tillbringa 6 veckor?

Någon här med erfarenhet av Cuenca, Ecuador? :)

Inte personligen, men via en elev som bodde flera år i Quito, och sedan i Cuenca. Hon talade sig tårögd om Ecuador överhuvudtaget, om naturen mestadels, och gifte sig där.

Hon är agronom och var fascinerad av odlingarna och alla spännande nya grönsaker och frukter. Men ett ganska instabilt land om jag förstår henne, hög kriminalitet etc. Vad nu det innebär i jämförelse med ex Venezuela och Colombia.

@Myrten @glittra @VLMF

Wow, tack så jättemycket för all info! Jag ska googla och kolla upp allt ni tipsat om! Särskilt Lima låter jättetrevligt tycker jag och Miraflores kan ju vara det finaste namnet jag hört på en stadsdel :).

Glittra, länderna du räknade upp ingår i Latinamerika :). Här finns länderna specade:

Visa bifogad fil 23127
Skyller på annandags-lunket :angel: Tänkte på länderna i Centralamerika, där har jag inte varit.

Jag har varit i Costa Rica - där tyckte jag att västkusten var mycket trevligare än den karibiska sidan. Dock var det här ex antal år sedan och jag tror att det blivit mycket mer turister sen dess. I Arenal var det t.ex inta alls speciellt turistiskt då. Vi åkte lokalbuss överallt och det funkade bra. Minns speciellt en by som hette Samar på västkusten som var mycket trevlig. Massor med djur.

Sen har jag varit i Ecudaor och i Panama. Och Galapagos. Där hade man ju lätt kunnat stanna i några månader ... :) I Panama bodde vi bl.a i ett indianreservat i norr, massor med små öar. Helt fantastiskt stället. Matriarkat, dessutom. :) San blas, heter det. Kunaindianernas land. https://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.BhiH7tXT6VJdAA2kX_VjBAHaEo&pid=15.1&P=0&w=260&h=163

I Panama bodde vi bl.a i ett indianreservat i norr, massor med små öar. Helt fantastiskt stället. Matriarkat, dessutom. :) San blas, heter det. Kunaindianernas land. https://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.BhiH7tXT6VJdAA2kX_VjBAHaEo&pid=15.1&P=0&w=260&h=163
Där har jag också varit, superfint! Men inget ställe att rekommendera om internet är ett måste. Där jag var fanns bara elektricitet några timmar per dygn och definitivt inget internet. Jag tror att det är ungefär samma på alla öar.

Där har jag också varit, superfint! Men inget ställe att rekommendera om internet är ett måste. Där jag var fanns bara elektricitet några timmar per dygn och definitivt inget internet. Jag tror att det är ungefär samma på alla öar.

Sant, det har du ju rätt i. :) Dock hade de bättre mobiltäckning där än hemma. :crazy:

Jaså? Min mobil trodde att jag var i Jamaica när jag var där :p

Jag sa till ungarna att jag inte skulle kunna nås på två veckor. Men det gick hur bra som helst. :D Men det såg rätt absurt ut med fiskare i stockkanoter som pratade i Iphones när det paddlade förbi ... :D

@SaraMara Tack för tipset! Skriver upp det på google-listan!

Kanske mest för att jag tänker "jamen Latinamerika, det är ju en jättesvår världsdel". Jag får som imaginära kroppsupplevelser av hård kantighet, bara jag tänker på det.
Ja jag tycker också att det känns jättesvårt. Jag har liksom inte alls varit där så jag har ju noll koll och det känns mest stort, dyrt (!), lite läskigt (för mig) och svårnavigerat. Det kommer kräva en del tankekraft detta.

Men - jag kom att tänka på din tråd faktiskt imorse, den där du jagade ställe i Europa att sitta och skriva på. Och du skrev att det behövde vara ett ställe som inte är alltför intressant (typ) eftersom du ju skulle jobba när du var där, och inte skulle bli alltför lockad att göra annat. Och det slog mig att det är exakt samma för mig: mina studier är på heltid och tar verkligen sin tid så jag vill inte riskera att åka någonstans där jag antingen inte får nåt plugg gjort eftersom jag är för upptagen med att göra annat, men inte heller att jag lagt en förmögenhet på flyg och boende etc och så blir det bara att jag sitter i min lägenhet och pluggar och inte ser ett dyft av var jag är. Så därför tänker jag att jag kanske tänkt helt fel med detta och borde hålla mig till nåt mindre och närmare, som lockar mindre men ändå är supertrevligt. Typ Sevilla.

Jag klurar vidare. Tack för inputen!

Och tack alla ni som skrivit inlägg, jag läser och tar till mig :).

Ja jag tycker också att det känns jättesvårt. Jag har liksom inte alls varit där så jag har ju noll koll och det känns mest stort, dyrt (!) och svårnavigerat. Det kommer kräva en del tankekraft detta.

Men - jag kom att tänka på din tråd faktiskt imorse, den där du jagade ställe i Europa att sitta och skriva på. Och du skrev att det behövde vara ett ställe som inte är alltför intressant (typ) eftersom du ju skulle jobba när du var där, och inte skulle bli alltför lockad att göra annat. Och det slog mig att det är exakt samma för mig: mina studier är på heltid och tar verkligen sin tid så jag vill inte riskera att åka någonstans där jag antingen inte får nåt plugg gjort eftersom jag är för upptagen med att göra annat, men inte heller att jag lagt en förmögenhet på flyg och boende etc och så blir det bara att jag sitter i min lägenhet och pluggar och inte ser ett dyft av var jag är. Så därför tänker jag att jag kanske tänkt helt fel med detta och borde hålla mig till nåt mindre och närmare, som lockar mindre men ändå är supertrevligt. Typ Sevilla.

Jag var i Taormina på Sicilien. En perfekt idyll med bra natur- och kulturupplevelser i hanterlig skala. Och jag fick mycket gjort! Livet stod ju stilla i byn, så sitta stilla och skriva där var perfekt.

Idyllen var dock typiskt av europeiskt slag. Och som sådan krävde omgivningen liksom inget alls av mig. Europeiska idyller är mycket enkla att hantera för mig.

När jag tänker Latinamerika är det INTE bilder av idyll som kommer för mig.

@Petruska Åh, jag älskar Taormina. Kan tänka mig att det var perfekt!

Jag ska fundera ordentligt på det här. Vill å ena sidan passa på att dra i väg nu när jag läser på distans, å andra sidan vill jag kunna fokusera tillräckligt på studierna så att jag inte half-ass:ar det jag gör.

Ja jag tycker också att det känns jättesvårt. Jag har liksom inte alls varit där så jag har ju noll koll och det känns mest stort, dyrt (!), lite läskigt (för mig) och svårnavigerat. Det kommer kräva en del tankekraft detta.

Och tack alla ni som skrivit inlägg, jag läser och tar till mig :).

Ska du ha lagom mycket att göra så kan du åka till Tortuguero i Costa Rica :D Består av en gågata och du kommer bara dit eller därifrån med flodbåt, men åker du dit under rätt tid på året så får man vara med när sköldpaddorna kläcks på stranden :love: (obs, ej helt seriöst tips, men väl värt ett besök annars)

Men ja, jag tror 6-8 veckor oavsett plats i Costa Rica är på gränsen till orimligt dyrt. Det kan nog vara svårt att hitta boende också om man inte antingen vill bo på lyxhotell eller i ett ruckel.

@Petruska Åh, jag älskar Taormina. Kan tänka mig att det var perfekt!

Jag ska fundera ordentligt på det här. Vill å ena sidan passa på att dra i väg nu när jag läser på distans, å andra sidan vill jag kunna fokusera tillräckligt på studierna så att jag inte half-ass:ar det jag gör.
Variant på temat för dig är väl just någon ort i Spanien. Typ Sevilla. I Taormina finns det språkkurser, så varför inte i Sevilla? Dock kanske på för låg nivå.

Jag undvek områdena runt Nice, Madrid och Barcelona i min urvalsprocess. För att slippa känna plikter gentemot släkten. Men det är ju en smaksak.

@Hazel Haha, då ska jag kika på det :D. Jag har hittat helt okej boende och plugg i Cuenca faktiskt men med flyg landar det ändå på en väldigt hög summa, som kanske inte riktigt står i proportion till vad jag får ut av det (i och med tiden jag behöver lägga på studierna). Så jag får fundera.

@Petruska Ja precis, Sevilla är min backup-plan lite, det är så himla vackert där men inte jättestort, skönt väder och så älskar jag stan. Madrid har jag strukit av just det skälet du nämner. Plus att jag ju redan bott här och det känns lite same old same old sådär. Och jag har hittat spanskaplugg i Sevilla som matchar min nivå så det bör funka :up:.

Här finns 5 länder i Latinamerika med bland världens 20 mest farliga att besöka som turist: Guatemala, Honduras, El Salvador, Venezuela och Colombia.

Jag har bara besökt Lima, Cusco och Aguas Calientes i Sydamerika. I Lima hämtade de oss på flygplatsen och körde direkt till hotellet i Miraflores. "Här kan ni röra er fritt, det är säkert". Dagen därpå hämtade de oss och körde direkt till flygplatsen. Lima är inte en stad man dräller omkring i på egen hand.

Cusco är trevligt om än turistigt och det är litet. Vet tusan om det finns något universitet? Cusco ligger fö på 3400 m höjd så det är nyttig höghöjdsträning.

Aguas Calientes är ännu turistigare och helt uppbyggt kring Machu Picchu.

Jag röstar på Uruguay eller Chile (trots nazister men de finns ju i hela Sydamerika)

@fejko Jag är jakt på lite mer specifika rekommendationer än liksom ett helt land ;). Och återigen, jag är medveten om att det finns farliga länder i Latinamerika :).

Ska du ha lagom mycket att göra så kan du åka till Tortuguero i Costa Rica :D Består av en gågata och du kommer bara dit eller därifrån med flodbåt, men åker du dit under rätt tid på året så får man vara med när sköldpaddorna kläcks på stranden :love: (obs, ej helt seriöst tips, men väl värt ett besök annars)

Men ja, jag tror 6-8 veckor oavsett plats i Costa Rica är på gränsen till orimligt dyrt. Det kan nog vara svårt att hitta boende också om man inte antingen vill bo på lyxhotell eller i ett ruckel.
Där var min mamma och min då lilla unge en gång när de var i Costa Rica! Sköldpaddorna pratar han fortfarande om, 18 år senare.

(Jag tror också att så lång tid i Costa Rica blir för dyrt.)

@fejko Jag är jakt på lite mer specifika rekommendationer än liksom ett helt land ;). Och återigen, jag är medveten om att det finns farliga länder i Latinamerika :).
Santiago verkar ha bra universitet och förhållandevis låga levnadsomkostnader. Chile är det rikaste landet i Latinamerika. Dessutom finns det mycket att titta på i Chile alltifrån öken till 6000 m höga berg. Eller Påskön om man har råd. Eller Valparaiso med sina linbanor...

Jag kanske ska söka jobb på en turistinformation i Chile 😁

@fejko Haha ja! Du borde få provision :D. Allt du räknar upp med Chile känner jag till men är ingenting jag har råd med (eller tid för) medan jag är student. Tyvärr.

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 796
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30