Låthjälp! Dragspel!

MadicDomino

Trådstartare
Jag tillhör egentligen ungdom, men behöver hjälp av den lite äldre generationen! :D

Jag är på jakt efter en låt som min morfar och jag brukade sjunga och spela på dragspel. Detta var nångång under 1994-1998, låten måste dock vara ännu äldre!

Jag minns bara små delar av innehållet tyvärr. :(

Låten handlade om en båt. På höga vågor. Har för det nämndes en sjöman!
Det var en ganska kort låt! Den gick nog hyfsat fort och musiken var ganska "innehållsrik".

Jag tror inte det är Albertina. Min mor påstår att det är den, men det känns som det är "för mycket text". Har dessutom inte hittat nån version där låten spelas med dragspel, vilket gör det ännu svårare att höra om det är den! Finns kanske fler versioner av Albertina?

Låtar det verklig inte är!
Han satte foten i pottan
Jag hade en gång en båt.

Finns det någon som kan hjälpa mig? :( Morfar är inte längre i livet och det känns hemskt att jag glömt sången vi brukade sjunga och spela tillsammans! :arghh:

Sv: Låthjälp! Dragspel!

Jag vet vilken det är och tror att den helt enkelt heter "Han satte foten i en potta"

Inga rätt än så länge! :( Tack allihopa för att ni hjälper till!
Jag tror inte det var en "barnlåt"! Om jag minns rätt så spelade morfar den med rätt "långa utdrag" på dragspelet! (Om någon förstår hur jag menar! :D)

Jag har något tveksamma minne att det nämndes en kvinna i låten! Något om hon vinkade farväl, var ledsen eller väntande på han. Detta minne är jag dock inte helt 100% säker på!

Tack ännu en gång allihop! Ni är fantastiska! :love:

Vi har två rätt! Vinden drar och En sjöman älskar havets våg!:o:D

Mormor hittade nämligen ett gammalt band där vi har spelat in. Vinden drar minns jag inte så mycket av, men när man hör andra låten så väcks alls barndomsminne. :love:

Morfar spelade dock "En sjöman..." på ett helt annat sätt! Han kunde inte noter, så han gick efter gehör. Så han har gjort en helt egen trudelutt till sången. Inte så konstigt att jag inte kände igen youtubeklippet då!

Tack allihop! Ni är bäst! :love:
Nu ska jag gå och köpa hans favorit lättöl (som jag alltid fick smaka på skummet på som liten, :D:angel: ) och mysa ner mig till låtarna!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama