Låter du din häst vila?

E

Em_E_liE

Låter du din häst vila?

Hur ofta låter du din häst vila från ridning?

Vad anser du är vila? Helvila, bortstning, skritt för hand och/eller dyl.!?

Sv: Låter du din häst vila?

då min häst går i gruspaddock ca 4-6 timmar om dagen så är vilodag skritt vid hand, skrittmaskin, eller uppsutten skrittur i skogen.
För övrigt sköt han som vanligt.
rid ca 3 dagar i rad och sedan en skrittdag.

min tömkörs/rids 6 dagar i veckan.

sen 3-4veckor helt avställd på sommaren. Senaste åren har jag åkt utomlands på vintern, så då har hon fått 2-3 veckor då med.

Tycker alltid hon känns bättre efter vila. Det sägs ju att alla småskador och sådant läker ut på 3 veckor. + att de inte tappar muskler på 3 veckor.

Sen kan hon få 2-3dagar då och då.

Vila = HEL vila. Möjligtvis någon liten minipromenad för hand för att göra något kul för hästen.

Jag låter mina hästar vila på vintern då de ändå är isgata och man inte kan göra något annat än skritta. Dom brukar få 2-4 veckor max. På sommaren rids/tömkörs/badar vi och de är den tiden då marken är bra och man kan rida ordentligt. Vila för mej är att hästen inte gör någonting den dagen, ingen promenad, ingen ridning eller något, endast borstning.
Dom får oxå vila någon dag i veckan, eller om de spöregnar hela dagen eller liknande.

Vila är när han slipper arbeta. Dvs endast rykt/visitering eller promenad för hand. Max en dag/vecka. Ibland när jag har ont om tid kan det även bli någon dag med halvvila vilket innbär t ex kortare skrittrunda eller tömkörning. Arbete är t ex ridning i alla gångarter, längre tömkörningspass och longering.
Har inga hela viloveckor då han är äldre och blir lite stel så att det tar nästan två veckor att jobba igång honom igen...

(Hobbyhäst utan tävlingsambitioner)

För mig är helvila något dåligt, då jag förknippar det med att jag inte har tid att göra något alls med pållen. Jag går gärna ut och går, arbetar honom lös i paddocken eller liknande under "vilodagen" då jag tycker han ska aktiveras på nått sätt varje dag. Han är också en sån häst som mår bäst av regelfast motion och ska helst inte ställas av, ens på sommaren.
( 12 årig dressyrhäst på LA nivå för tillfället.)

Ja, minst en dag i veckan, oftast två. Varit på meeting i helgen och idag skulle det egentligen vara vila. Men för att han inte skulle bli totalt ihopstelnad så blev det en kvart skrittur för hand.

Låter du din häst vila?

Hur ofta låter du din häst vila från ridning?

Vad anser du är vila? Helvila, bortstning, skritt för hand och/eller dyl.!?

Min häst har precis fått sin månadsvila (Juli). Annars rider jag ca varannan dag!

För mig är vila när hästen står en längre tid, minst en vecka! Sen har man inplanerat att rida hästen alla dagar utom en så kallar jag även den dag för "vilodag" :)

Min femåring går 5-6 dagar i veckan normalt = 1-2 fria dagar utan jobb. P.g.a. att jag opererat min axel har hon nu fått vila i några veckor men så fort jag är i form igen ska hon börja jobbas. Dock inte med ridning riktigt än utan lite fritt i rundcorallen. Hon är extremt lättfödd och behöver röra på sig hela tiden.

På vintern har vi lågsäsong och då drar jag ner jobbet till 3-4 dagar i veckan. Undviker hel ledigt då hon som sagt...är extremt lättfödd.

För mig är "vila" de dagar hästen går i hagen (jag har stora hagar) och får vara ifred.

Hej!

Min häst vilar lite då och då. Brukar få en heldag/vecka, ibland mindre ibland mer, beroende på hur jag jobbar.

Sommarvila hade jag tänkt en månad, men så vilade hon nästan hela vintern/våren pga dåligt underlag och skada så då hade jag tänkt ingen vla, men så har hon skadat sej igen och får vila tills hon inte har ont längre.

Vila brukar innebära helvila, men även ut på skogspromenader- ledd. Vila från ryttare iaf.

/ Lavinia, nyss hemkommen från kliniken med häst utan senskador..*puh*

Min häst får inte gå ute så länge (07:00-14:15) så jag har inga vilodagar i vanliga fall. Rids/tömkörs 6-7 dagar i veckan oftast. Blir det ingen ridning får hon gå i skrittmaskin 30-40 minuter alt. promenad vid hand. Jag ställer inte av henne någon gång under året eftersom hon är såpass gammal (19 år) och i så bra kondition, hon blir så stel av att stå.

M-oaa

Min häst är 26 år och bör inte stå. Då stelnar han till i lederna i bakdelen. Jag försöker rida dressyr minst 15 min varje dag. Utöver det så varierar jag riktiga dressyrpass och uteritt. Ibland löshoppar vi eller jobbar från marken.
Dock får han stå ibland någon dag om jag är sjuk eller har mkt att göra. Men helst bör han inte det.

Min häst är 26 år och bör inte stå. Då stelnar han till i lederna i bakdelen. Jag försöker rida dressyr minst 15 min varje dag. Utöver det så varierar jag riktiga dressyrpass och uteritt. Ibland löshoppar vi eller jobbar från marken.
Dock får han stå ibland någon dag om jag är sjuk eller har mkt att göra. Men helst bör han inte det.

Min dam är 25 men annars instämmer jag i ovanstående att jag "sysselsätter" min dam med något varje dag, ridning, tömkörning, promenad vid hand, longering...

Jag rider, longerar, markarbetar ca 3-5 dagar/vecka, resten får han bara stå i hagen:)

min häst, 12årig valack, vilar 2-4 (oftast 3) dagar i veckan ungefär, och "helvilar" då, dvs. han får gå i hagen och vara för sig själv. han går med kompisar i en stor, kuperad hage och rör sig ganska mycket, så han är knappast stillastående för att han vilar.

att han vilar så mycket beror på att han varit under långsam igångsättning hela våren, och han rids därför sällan mer än 2 dagar i rad innan han får vila, det känns inte som om hans stora kropp orkar mer än så i dagsläget. vi trappar dock upp hela tiden, och tanken är att han ska gå 5-6 gånger i veckan mot slutet av sommaren/betesperioden.

Jag har just nu vilodag när jag inte hinner, eller om regnet står som spö i backen. just nu är det väldigt ont om det!:D

Vinter tid blir det flera vilodagar. funderar på att när vintern är som värst, ca nov - februari så får han gå riktigt lugnt, men vi får se hurdan vinter det blir....
Det är ju roligt nu på sommaren och kunna fara ut och rida och mysa i skogen!:love:

Mina hästar rids normalt ca 5-6 ggr i veckan, 1 dag HEL vila, bara lata i hagen, visiterar såklart hästen men ingen ansträngning.. :d Sen kanska det blir en dag, lättare träning, skrittur tex. i veckan. Sen går dem på sommarbete ca 2-3 veckor under sommaren och undervinetrna brukar det bli1-2 veckor vintervila då de får stå nästan helt, bara lite rycktning och dyl..:)

Eftersom min häst är en unghäst så rids han inte varje dag. Han brukar få bli riden ca 3 dagar i rad, sedan en vilodag. 3 dagar till, sedan vilodag. Han rids alltså ca 5-6 ggr/vecka. När han vilar är det HEL vila, jag brukar ta in och pyssla om honom lite extra (eftersom han är en gosegris ;)) och sedan får han skrota i beteshagen med kompisarna igen. Ibland kan jag skritta ut i skogen, eller gå en promenad.

Har inte haft honom så länge att jag har haft långtidsvila på honom, men förra hästen fick några gånger per år helvila 1-3 veckor i sträck (ibland bara för att vila och smälta allt hon lärt sig, eller efter en hårdare period med mycket träning/tävling, eller för att jag reste utomlands).

Min har 1-2 vilodagar i veckan. kan bli mer eller mindre beror på omständigheterna t.ex. om han tappar sko och hovslagaren inte kan komma på en gång så blir det lite längre vila. Vilodag för min häst är bara hage, är dock där och visiterar och borstar. Har längre vila under vinterhalvåret på ca 3-4 veckor.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 553
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar