Låter det rimligt...

Luna10

Trådstartare
...att ge två lättfödda kallblod (18 och 2,5 år) ca 17 kg hö att dela på per dygn?
De går på lösdrift. De kommer även att ha fri tillgång på fin havrehalm.

Dessutom skulle 2,5-åringen få 1 kg lucernpellets.

Höet har värdena
TS 90%
MJ/kg TS 9
smrb/kg TS 53,2

18-åringen vet jag av erfarenhet håller hullet bra på 60-65 MJ, vilket 8-9 kg hö ger. 2,5-åringen har ungefär samma förväntade vuxenstorlek som 18-åringen.

Hur ska jag dela upp hö-givan? Skulle det funka med 3 ggr/dag (kl 8, 16 och 20) eller spelar det ingen roll då de har halm?

Är lite osäker för jag har alltid gett fri tillgång förut men då hade jag en svårfödd 26-åring i lösdriften. Nu finns han inte mer så nu kan jag begränsa lite och hålla de runda herrarna slanka förhoppningsvis.;)

Sv: Låter det rimligt...

17 kg att dela på per dygn?
Låter på tok för lite..

även fast nu 2½ åringen är lättfödd så växer den ju.
Jag skulle i så fall ge mindre lucern och mer grovfoder.

17 kg är inte lite om de har halm :) Bara ungisen får i sig tillräckligt med näring och så att halmen inte sänker kvoten alldeles för mycket för den. Tre gånger är lagom, också för att de får halm.
Halm är ju grovfoder.

Jag måste vara blind :grin: tror jag läste lite för snabbt och glömde bort att de även fick halm :)

Blir lätt så i slutet av veckan när hjärnan ska tömmas :p

Lucern är ju grovfoder... Tanken var att eftersom kvoten på höet är lite i underkant, 5,9, så kunde den höjas med 1 eller 2 kg lucern.

Men kom igen...

Det måste väl finnas någon med lättfödda hästar som inte ger dem fri tillgång på hö trots lösdrift?

Kan tillägga om unghästen att han förra vintern hos uppfödaren levde enbart på hösilage (fri tillgång då, med BRA värden eftersom de hade bara föl/unghästar och avelsston).
Nu har han gått på bete hela sommaren, bara fått mineraler som tillskott, och han har bra hull på gränsen till rund. Jag vill ju inte att han ska bli fet!

18-åringen rids regelbundet varannan dag, hinner inte mera, och är lite rund. INTE fet dock, men inte smal heller.

Så därför var planen att ge den gamle så mycket hö han behöver för hullet, inte mer, och ge den lille lucern upptill så han får vad han behöver. Och så halm som sysselsättning?

Är det så fel?

18-åringen är 156 cm, matchvikt ca 600 kg men är nog lite rundare nu.

2,5-åringen är nu ca 155 cm men beräknas landa just under 160 cm. Liite lättare byggd än den gamla dock.

Bild. Så här såg han alltså ut för 2-3 veckor sedan, har sedan maj enbart levt på bete + (mineraler nu mot höstsidan).
P8250929.jpg

Du ger ca 15,3 kg ts hö om dagen. En häst på 600 kg bör äta mellan 7,5-9 kg ts grovfoder. Om de får halm också så är det säkert OK med tanke på grovfodermängden. Däremot så tror jag att det kan bli lite för mkt energi occh för lite proteiner för dem. Jag hade nog gett båda en del lusernpellets och inte gett fri tillgång till halm om det är så att båda är lättfödda. Annars finns nog risken att de blir för tjocka.

Inga problem med att ge också den gamla lucern.

Däremot att INTE ha fri tillgång till halm blir svårt eftersom jag ströar med halm i lösdriften och systemet är att det alltid står en öppnad rundbal i hörnet att ta av när man ströar.
Men jag har ingen aning hur mycket halm de kommer att äta.

Nej ,det är klart.

Men säg att jag ger den gamle 1 kg lucern och den yngre 2 kg lucern, då borde jag vara på säkra sidan?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 623
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Jag har dessa tre hästar hemma B-ponny, dartmoor 9 år, valack. Ska enligt utsago haft mild fång för 4 år sedan men har gått på bete...
2
Svar
35
· Visningar
5 992
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka