Låta tygeln glida ur handen i trav, hur mycket?

Skaune

Trådstartare
Jag skall starta debutant fälttävlan till helgen och den här gången är det ett för mig helt nytt dressyrprogram som skall ridas (det är därför jag postar här).
I ett moment skall jag under lättridning låta tygeln glida ur handen. Hur mycket skall den "glida". Skall jag läng ut tygeln helt, halvt, bara länga formen?

Så här lyder texten i dessyrprotokollet:
H Arbetstrav
EBE Ett varv på mittvolten (20 m diameter); lättridning och
längning av hästens form genom att
låta tygeln glida ur handen

Sv: Låta tygeln glida ur handen i trav, hur mycket?

Varför? Det är ett dressyrprogram som döms av dressyrdommare...

Jo men härinne rider ingen fälttävlan direkt så dom kan inte svara på det..

Men du ska rida ner hästen i formen från manken och ner.. Inte bara släppa ut den.

Så det är ett rent fälttävlans moment i dressyren? Finns det inte alls i vanliga program?

Skall jag rida ner honom så som vid avslut av passet? Lång och låg, eller är det något annat som avses?

Och jag förmodar att varken takt eller tempo ska ändras

Ja du .. det kunde man tro.. eller inte! En bedömning som jag fick så fick jag kritiken att hästen skulle länga mer på steget.. nästa gång gjorde jag det och då fick jag kritiken att hästen längde på steget :grin:

När man gör en överstrykning (det har vi ju oxå i våra program) skall ju hästen gå kvar i formen och förra helgen fick jag kritik för att hästen inte sänkte och längde ut sig :grin:

Vem fan vet vad man ska göra eller inte göra.. det verkar bero på vad domaren har kunskap om och inte..

TS vad jag vet är iallafall att du i debutantprogrammet ska rida ner hästen ja typ lång och låg fast inte sladdrig om du förstår vad jag menar.

Ett liknande moment finns/fanns i program för unghästar, FEI finalprogram för 5-åringar, eller vad det nu var. Jag såg några ryttare rida detta då man skulle länga tygeln, minns inte om det var nedsittning eller lättrindning. Hur som så lät väl de flesta tygeln glida ca 1 dm, i alla fall så pass att hästen sökte sig mer framåt-nedåt (utan att hänga nedåt), men utan glappkontakt.

I FEI programmen tror jag det är valfritt lättridning eller nedsittning men det är ju på LA nivå, detta är på LC nivå och dom ska ner rätt mkt mer där än 10cm kan jag lova.

Jag har det på film där jag fick en 7:a på just det momentet men det övriga på filmen är så kasst så den vill jag inte visa hahaha

Jag tror att jag blev lite klokare i vart fall

Lång och låg fast inte sladdrig... ;)

Och jag har fått kommentarerna, läng mera resp. läng inte så mkt. Tyckte jag gjorde ungefär lika:P

Liknande trådar

Fälttävlan Borde nog gjort en egen tråd i stället för att frågat i en helt annan tråd. Hur rider man volten i trav lättridning där man ska länga...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Estivuz
·
H
Ridning Alla har olika sätt att ge sin häst paus under ett ridpass. Hur gör ni för att ge er häst paus? Och hur erbjuder ni pausen? Och hur...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: Yrja
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 545
Senast: hopponny
·
Träning Min medryttarhäst har nog aldrig lärt sig att stå stilla. När man sitter upp går hon iväg, när man ska göra halt tar hon ett steg, två...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka