Låta hästarna gå ut under natten?

A

annapanna91

hej alla på Buke!
Jag bor i stockholms län och vi har inte haft minusgrader under natten på över 1 vecka.. Tror ni att jag kan låta mina hästar gå ute dynget runt? Det är ju betes tillväxt nu men har inte hunnit växa så mycket än så de är ju lagligt iaf! Dom kommer såklart få fri tillgång på hö och få komma in i ruskväder! Tack på förhand!

Sv: Låta hästarna gå ut under natten?

Så länge det inte är jätteblött ute så att dom kan sova torrt så är det säkert ingen fara. Sen beror det ju på hur skyddade dom är, hur mycket päls osv. Jag har haft de flesta av mina ute i några dagar nu. Dom har dock ligghall och täcke om det regnar eller är riktigt kallt. Mycket hö är viktigt för att hålla värmen. Ha du dom ute några nätter och testa. Verkar dom frysa så ta in dom.

Mina har varit ute i nästan 2 veckor :D

Det är torrt och fint i hagarna, och gräset växer! I sommarhagen är det snart så mkt så att jag kan släppa dem där, ca 2 veckor räknar jag med!

Nu äter de fortfarande massor hö.

Är det bara jag som tycker det är för tidigt och släppa ut hästarna på nätterna? :crazy:

Vi kommer låta våra hästar gå ute dygnet runt när det har varit 10-12 grader på nätterna i minst en vecka iaf.

Hästarna mår bara bra av att få gå ute istället för att stå inne ;) Så länge de har ligghall eller något annat skydd emot vind och regn och mycket hö under nätterna så de håller värmen. Våra får börja gå ute på måndag och då i en hage med mycket träd och ett vindskydd.

Jag säger "ja" så länge hästen har skydd mot regn och blåst. Om hästen är klippt eller redan har sommarkostymen på sig så skulle jag lägga på ett täcke om det väntas kyla eller rusk. Om de har fri tillgång på grovfoder så hjälper det till att hålla värmen.

Men jag är inte så blödig av mig, min häst har ju gått ute dygnet runt hela vintern! Hon har haft mat och täcke och just nu så tampas jag med problemet täcke eller inte. Har bestämt att hon får gå naken så att hon kan sola pälsen och rulla och gnugga av sig resten av vinterpälsen, bara det inte vankas regn. Hon har dock tillgång till ligghall och dit går hon om det kommer en skur.

Så om jag vågar låta min häst börja gå naken på natten så tänker jag att du borde våga ha dina ute :idea:

Släpp ut dem vet jag, det är ju bara härligt för dem!

Mina hästar har kallstall, så det är liksom inte ett dugg varmare i stallet, så då kan de lika gärna vara ute tycker jag!

Så länge det är torrt så de kan sova ordenkligt så tycker jag inte det spelar så stor roll!

Skulle garna lata pallarna vara ute dygnet runt nu men det ar BLOTT valdigt blott och massor av lera. Nog med att de far bada ben och fotter varje kvall.
Som ngn sa, nar det har varit upp till +10C for en vecka kan jag lamna dem ute. Har ingen ligghall och inga trad i paddock. Hagen ar for langt fran huset for att de skall vara sjalva.

Jag har dem inte heller pa bete i den bemarkningen. Utan de kommer in antingen dagar eller natter, beroende pa mygg,knott och flug populationen. och mina tycker om att vara i sina boxar. De gar hellre in an att vara ute..

Jag skulle nog vanta en vecka med att slappa ut helt i din situation.

Vi kommer låta våra hästar gå ute dygnet runt när det har varit 10-12 grader på nätterna i minst en vecka iaf.

Men mitt i högsommaren vid högtryck är det ibland bara 6-8 plusgrader om nätterna/gryningar. Jag vet för jag har varit upp många nätter och jobbat. Tar du in dom om nätterna då?

Hästen lär ju knappast frysa eller svälta, men däremot ökar ju fångrisken markant när nätterna är lite kyliga och det blir varmt på dagen. Vill man undvika risken bör man vänta tills det är varmt på natten med.

Jag bor också i Stockholmsområdet och har den senaste tiden vakat på mitt sto som ska föla och därför varit uppe på nätterna. Det är inte kallt på nätterna och jag hade kunnat släppa ut min häst nu ifall omständigheterna varit annorlunda. Stoet står i Vallentuna.

Våra hästar har gått ute dygnet runt i lite mer än en vecka. De har ingen vinterpäls men har tunnfodrade regntäcken (ca 50g) på natten och om vi vet att det ska bli regn får de stå inne. De betar så mkt de hinner med men har även fri tillgång på hösilage. Våra betar mkt dagtid men på natten går hösilaget åt.

De står inne några timmar mitt på dagen för att vila lite och få i sig kraftfoder, som regel blir detta i samband med ridning. När vi tränat för tränare eller ridit hårdare pass kan de också få stå inne på natten.

Släpp du ut dom om de vill gå ute. Se till att täcka dem nattetid bara och ge mkt grovfoder på natten. Var uppmärksam på väderprognosen också. :p

Mvh JV

Vi kommer släppa ut våra inom de närmaste veckorna. Vi vill ha lite mer sol bara så den aktuella hagen torkar upp lite mer, det är rätt blött fortfarande. Men själva temperaturen är jag inte ett dugg orolig över, herregud hästarna gick ute i minus tjugo i vintras (dagtid), då klarar de väl 5 plus nattetid i maj ;)

hej alla på Buke!
Jag bor i stockholms län och vi har inte haft minusgrader under natten på över 1 vecka.. Tror ni att jag kan låta mina hästar gå ute dynget runt? Det är ju betes tillväxt nu men har inte hunnit växa så mycket än så de är ju lagligt iaf! Dom kommer såklart få fri tillgång på hö och få komma in i ruskväder! Tack på förhand!

jisses så avis jag blir, bor i västerbotten och om inte hagen var helt höljd i lera skulle jag låta dom vara ute även nattetid men just pga lera så åker dom in ännsålänge men känner kompisar som har torra fina hagar där hästarna gått ute av o till hela mars/april utan problem. Vi förmänskligar gärna vilket är dumt, läs hästarna har dom skydd o mat så är det helt ok. Längtar tills det blir bete blir väll tidigast början juni så blött som det är nu.:crazy:

KL
Vi släppte våra hästar ute dygnet runt i skogshagen den 1a maj. Vi betar in dem någon timme per dygn i beteshagen och fodrar med ensilage i hagen.
Visst har det varit minusgrader på nätterna sedan vi släppte ut dem men här är det torrt i backen, torka helt enkelt, det är svårt att få ner nya stolpar, men inte änns vår primadonna som är rakad fryser el ser ut att må dåligt.

Räknar med att få stödfodra ytterliggare några veckor men ser det som ett stort plus att hästarna får vara ute mer. Det trivs även våra tävlingshästar med!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter