lata eller ouppfostrade

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Är folk lata, hunden ouppfostrad eller är jag känslig?

Jag kämpar varje dag med att lära min hund gå i koppel. vill inte bli dragandes hit och dit, få ont i armarna. Dagligen ser jag vuxna hundar(valpar också men jag har lite mer överseende med de då jag antar att de är under träning) som är ute och går med sina hundägare, som går dit dem vill när de vill det.

Känns som om de är något som är OK, hellre en hund som går X antal meter före ägaren än en ägare som säger till sin hund när den drar (?)

Hur gör ni med era hundar? får de gå o nosa på allt de vill även om de är mot färdriktningen?

Kanska bara jag som reflekterat detta.

Min hund är absolut inte perfekt, långt ifrån (grana, de lär du märka imorgon) men jag tänker inte ge mig förrän hon kan gå i koppel.
(kopplade hundar nu, lösa hundar får ju mer frihet automatiskt)

Sv: lata eller ouppfostrade

Hur gör ni med era hundar? får de gå o nosa på allt de vill även om de är mot färdriktningen?
Nej inte min hund iaf. Eller jo, det är klart att hon måste få nosa då och då men inte i tid och otid. När vi springer stannar vi inte alls men då går jag med henne före och efter så hon får göra det hon vill.

Nej inte min i heller, på kvällarna går jag slingan m hundförarbälte då går han fot o vi går i min takt (fort) utan att stanna, naturligtvis har han fått göra sina behov innan, o nosat av sträckan till slingan är drygt 550 m.

Wilton är fortfarande "under träning" men blir allt bättre på att gå i kopplet.

Jag låter honom aldrig dra i kopplet, men i början av promenaden har han ofta bråttom för att "göra sina behov" och vilja pinna på och nosa mycket. Det är helt ok för mig bara inte kopplet är helt spänt och han vill dra med mig.

I slutet av promenaden tränar vi oftast att han ska gå lite närmre och det gör han utan problem.

Jag försöker att inte korrigera så mycket med kopplet utan mer med rösten. Använder kommandot "lugn" för att han ska sakta på takten och stannar och går åt andra håll, tvärvänder osv. Tycker att han är ganska följsam, men går faktiskt mycket bättre lös :angel:

Mina hundar tillåts inte att dra, min yngre är dock en riktigt yr hund som gärna är överallt samtidigt och därmed fortfarande behöver en hel del påminnelser. Min äldre kan också behöva påminnas om vad som gäller, men inte alls lika ofta som den yngre.

Nu är min vovve 7 år,så ibland kan man ju slarva lite med regler:crazy:,utan att det går åt skogen..

Men för det mesta så går hon i jämte mig när hon är kopplad,kan stanna till och lukta lite,men aldrig kasta sig åt nogot håll pga någon doft eller så!

Och vi går den väg jag bestämt!

Och jag accepterar inte något som helst dragandes i kopplet,och det vet hon! ALDRIG!

Kan ibland se praktexempel här i byn när hundar är ute och rastar sina ägare..Lång giraffhals på hunden,flämtandes med hängande tunga med ett sträckt koppel och en ägare vars armar blivit 5 m längre och även blivit något sneda i ryggen,för dom hela tiden får gå framåtlutandes..:D
Ja,det ser illa ut!

de ser hemskt ut!

såg en i söndags som sprang med sin ägare rätt över vägen :crazy: tur jag inte hade kommit längre med bilen. hon brydde sig inte, gick lite bakåtlutat och stannade när hunden stannade.

min hund får, när jag säger att de är okey nosa och göra vad hon vill sålänge hon håller sig inom kopplets radie. inget dragande för då kommer vi ingenstans. Poletten börjar falla ner

Nej när dom är kopplade då är det promenad med mig o inget annat bara o gå nån piss får dom göra.

Sen när jag släpper dom lösa ja då är det fritt fram o nosa o härja som de vill.

jag tycker det blir rörigt 0500 på morgonen innan jobbet o hunden drar i kopplet o ska nosa på allt o hålla på då blir man irriterad på hunden för den håller på med en massa annat för man ska iväg. Sen kommer man hem från jobbet ja då helt plötsligt får den hålla på för då har man tido är pigg o.s.v. det blir kluvet för hunden så därför valde iaf jag o göra så här för det ska vara så tydligt som möjligt för dom.

låter förnuftigt. Försöker få min kära hund att inse att promenaderna MED koppel blir bättre för oss båda OM vi går tillsammans, inte att hon drar tills hon blir blå...Börjar gå in nu.

Kan ibland se praktexempel här i byn när hundar är ute och rastar sina ägare..Lång giraffhals på hunden,flämtandes med hängande tunga med ett sträckt koppel och en ägare vars armar blivit 5 m längre och även blivit något sneda i ryggen,för dom hela tiden får gå framåtlutandes..:D
Ja,det ser illa ut!

Åååh, det är så irriterande!!
Mest tycker jag att det är äldre människor och små hundar detta gäller. En liten hund som drar orkar man väl hålla emot.

Jag har nästan alltid min hund lös, när hon väl går i koppel vill hon gärna dra men det är absolut förbjudet.

Mina hundar får gå i sträckt koppel, men inte dra. De får alltså gå ut kopplets längd, men där är det stopp. Inte dra eller så.
Nu går ju mina nästan jämt lösa, men går jag i koppel så börjar jag promenaden med att de får nosa och kissa lite för göra ifrån sig. När det är klart och jag vill gå en riktigt promenad, då får de sluta nosa och greja. Visst får de göra ett stopp, men inte hela tiden utan är vi på promenad så är vi.

Har jag en hund som jämt försöker dra, så får den inte gå ut i kopplets längd, utan då får den lära sig att gå snett bakom mig, vid sidorna men aldrig framför mina knän. När den fattat det så brukar man kunna släppa på det och hunden får gå som de andra jag har.

Sen får jag erkänna att mopsen jag har som är 7 månader, hon vet jag inte alls hur hon är i koppel. Hon har haft det på sig 4 ggr max :o :angel: Och även en annan jag har som snart är 2 år, hon kan självklart gå i koppel, men har gjort det väldigt lite.
Valpen jag har som nu är 13 veckor, har inte ens testat koppel än :crazy::D Hon hade halsband på sig för första gången i går.

Jag är urdålig på sånt, vi går ju alltid där hundarna kan vara lösa.

Senast ändrad:

Du får ge mig tips imorgon :angel:;) Försöker även jag ha henne lös så mkt som möjligt, dock svårt mitt i stan:(

jag veet :eek: kommer inte kunna sova i natt...och vem vet kanske inte kommer kunna sova efter vårt träningspass heller...:eek:

Bara de blir ordning på torpet så kommer jag vara nöjd ^^ ;)

Min hund fick lov att nosa på det hon ville. Men jag tillät inte att det var "hon som gick ut med mig".

Mina hundar får absolut Inte dra i kopplet! Gamlingarna sköter sig, så jag håller på att lära unghunden nu. Det går i perioder då han 'fattar' vad jag vill och menar och det går jätte bra-medans han andra gånger är totalt retarded:devil:

Hundarna behöver inte gå perfekt fot när dom är kopplade, dom kan gå lite före, bakom, vid sidan och få snussa på ngt ibland.
Enda jag kräver är att kopplet ska vara slakt och hundarna lugna, komma in i utgångsposition Direkt om situationen kräver det(tex möte).
När dom är 'Lediga' så får dom göra vad tusan dom vill tills jag säger något annat.
Jag tränar koppelgåendet varje dag med unghunden, ibland är det satans svårt när jag måste ut själv med alla tre, då får tiken gå lös(hon lyssnar) och så har jag hanarna kopplade tills vi kommer in till skogen, men det är oftast dömt att misslyckas då den äldre hanen tar (återigen) direkt på sig ansvaret av att försvara flocken och blir tokig när det kommer hundar, vilket triggar unghunden som börjar studsa runt och vill leka bla bla, DÅ blir det svårt att bryta det när man har en 'blockad' schäfer i varje hand...:cool:

Men det orkar jag inte bry mig om att 'fixa' om jag ska vara ärlig. Gamlingen är sambons hund och jag har mina 2 hundar att se om, därför går jag väldigt sällan ut med alla samtidigt-bara när jag Måste. Jag åker liksom aldrig någonstans själv med båda/alla hundarna så då får det vara känns det som. Det är när jag är själv med alla hundar som gamlingen börjar bete sig så-aldrig när jag har bara honom i kopplet.

Oj, blev lite långt och kanske OT det här hehe.:D

Så länge andra hundar och deras ägare inte stör mig eller mina hundar så struntar jag om de drar eller gör koppelutfall eller vad som helst.

Men ett koppelutfall blir väldigt lätt en störning om man inte är väldigt långt ifrån varandra.

Det viktigaste för mig när det kommer till min hund är att när vi har koppel på så ska det inte vara en himla massa stopp och nosande. Om hon drar lite lätt framåt, bryr jag mig inte, men det händer väldigt sällan. Har henne alltid lös och om vi får möte kommer hon in nära mig av sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 968
Senast: hollypolly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka