Låta annan ta föl på mitt sto...

M

mirjada

Jag vet inte om den här tråden ska vara här eller inte... men jag hoppas få åsikter om denna tanke som jag har.

Jag har ett arab sto med bra stam som i år är 11år. Min stora önskan är att kunna ta ett föl på henne och behålla det men som min situation är just nu har jag varken tid eller råd att ha 2 hästar. Hon har aldrig haft föl tidigare och pga hennes ålder så börjar tiden vara knapp.

Så här är det.......
En tjej som varit medryttare på mitt sto i 4år vill ta föl på henne. Det var nämligen så att hon pratade om att köpa arab unhäst eller föl och jag sa att jag gärna skulle vilja ta föl på mitt sto men att jag inte har råd. Då kom vi på tanken att hon skulle ta föl på mitt sto. Dels får "medryttaren" en häst som hon vill ha och jag "köper" mig tid vad det gäller att ta ett eget föl längre fram.

Vad bör vi tänka på när det gäller ett skriftligt avtal ang detta?

Jag hadde inte tänkt ta betalt för att själva stoet ska vara dräktigt men för merkostnaderna som blir i samband med fölet, fölningen + avvänjningen. Tex undersökningar, mer foder, annan stallplats under fölning och fram till avvänjningen och såna saker. Hon ska ju även givet vis stå för betäckningen och uppstallning under betäckningen. Detta skulle göra att hon äger fölet när det föds.

Vi har hittat en bra hingst med rätt / bra stam och meriter som vi ser som viktiga för att fölet både ska kunna ställas på utställning och ha en bra användbarhet.

Vad tror ni om detta?
Är det klokt att göra såhär?
Åsikter?

Sv: Låta annan ta föl på mitt sto...

Om ditt sto är 11 år är det iofs ingen brådska med att skaffa föl, många ston får sitt första föl när de är betydligt äldre!! Men jag förstår hur du menar, och det kan också vara en fördel för dig att få se vad ditt sto ger och hur hon fungerar som avelssto. Jag tycker det låter som en bra idé att låta din medryttare ta föl på henne, om ni bara skriver ett ordentligt kontrakt.

Men jag tycker nog att din medryttare skulle få stå för alla kostnader under dräktigheten, och att ni skriver någon sorts fodervärdskontrakt under tiden. Det vanliga när man lånar ston för avel är ju att man tar dem på helfoder, eller t.o.m leasar dem, alltså betalar en summa utöver det, för att man faktiskt slipper investera i att köpa stoet. Din medryttare kommer annars väldigt billigt undan och du får betala för en häst du inte kan använda fullt ut under dräktigheten. Dessutom finns det ju alltid en risk att något går fel, och att du i värsta fall kan förlora stoet. Det är min spontana reaktion i alla fall.

Jag skulle tro att det är det enklaste alternativet med tanke på kontrakt osv. också, så blir det ingen diskussion om du eller hon ska stå för en viss utgift. Det kan bli intressanta hårklyverier annars om hur många kg foder/dag som är dräktighetstillägg...

Ett annat alternativ är förstås att du står för alla utgifter men att ni skriver kontrakt på att hon köper fölet "osett" till en överenskommen summa, oavsett vad det är som ploppar ut. Jag vet inte hur vanligt det är att göra så..??

Vad är det för stam på ditt sto och vad har ni tänkt för hingst? *nyfiken*

Jag håller med Anja när hon skriver så här:
Ett annat alternativ är förstås att du står för alla utgifter men att ni skriver kontrakt på att hon köper fölet "osett" till en överenskommen summa, oavsett vad det är som ploppar ut. Jag vet inte hur vanligt det är att göra så..??

Det absolut säkraste alternativet.

Har lånat ut (på foder) ett sto tidigare och fodervärden skulle ta ett föl och jag skulle få hästen tillbaka inriden och dräktig igen....
Tyvärr fullföljdes inte kontraktet fullt ut p.g.a. diverse saker och jag i min enfald (den gången) gick inte vidare med kontraktsbrottet (p.g.a. dessa div. omständigheter).....men fodervärden fick ett billigt föl som resultat....

Oavsett VAD Du gör.....skriv ett ORDENTLIGT petnoga kontrakt med alla eventualiteter med!!!

Säger som Anja..*nyfiken* stam på sto och hingst?

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag tog föl undan stoet jag var medryttare på. Jag fick välja hingst helst själv, kravet var att stoet hela tiden skulle stå kvar hos ägaren.

Vi skrev ett fodervärdsavtal där det stod att jag skulle få ta ett föl som skulle vara mitt. Jag stod för alla veterinärutgifte som rörde dräktighet. Vi delade på stallkostnad och hovslagarkostnad. Extrafoder pga dräktigheten betalade jag.

Det är JÄTTEVIKTIGT att skriva avtal, mailar du mig kan jag skicka en nogrannare beskrivning om vad jag och hästägaren tog upp.

Jag vill ha henne hos mig och ha full koll på allt så att låna ut henne på helfoder är helt uteslutet.

Jo, jag vet att jag riskerar att förlora stoet vid fölningen. Tänkte kanske om det skulle gå att lägga in i avtalet något om detta. Vet ännu inte vad och hur...
Förslag?

Hon kommer ju att kunna ridas iaf delar av dräktigheten och de månader som jag inte kan rida.....
Det gör inte mig personligen så jätte mycket hon går ju bara som "fritidshäst" så att vi missar ju som inga tävligar eller nått sånt. Så jag känner inte att just detta är någon stor förlust.

Efter som att hon har en uträknad foderstat så tänkte jag att det blir då lättare att räkna på foderkostnader efter som att allt över hennes "normala ranson" (som hon funkat perfekt på i flera år) 89Mj 534 Smb.rp blir tillägg.

Vi ska ha med i kontraktet att hon tar fölet oavsett kön mm.

Det är "medryttaren" som valt hingst... Jag har haft ett finger med i valet av hingst. Men efter som att avel inte är en av mina starka sidor så....
Har tänkt att hon ska visas med fölet så även jag vill ju att det ska vara ett fint och bra föl.

Stoet heter Mirjada
E:Primo EE:Engano (PL) EU:Polka
U:Musailima UE:Espartero (PL) UU:Maliki

Hingsten heter Emerald
E:Eukaliptus (PL) EE:Bandos (PL) EU:Eunice (PL)
U:Etopa (PL) UE:Partner (PL) UU:Etykieta (PL)

Vad tror ni om denna kombination?
Synpunkter?

Är det någon som är duktig på det här med färger?
Vilken färg skulle fölet att bli?

På Mirjadas (flugskimmel) sida är pappa vit och mamma fux
På hingstens sida hittar man första bruna (1) i tredje led.

Ännu längre bak är det skimmlar på stoets sida och på hingsten i led 4 finns det både bruna och fuxar (5 bruna/fux 11 skimmlar).

Det borde väl bli en skimmel av denna kombination eller?

Är det någon här som har ett egenskrivet avtal för avel/foder värd/leasing eller liknande?

Det är bättre (= säkrare) för Din, hästens och fodervärdens skull om Du använder ett redan färdigt avtal och skriver dit Dina krav/önskningar/villkor. Så att det håller juridiskt OM någon konflikt skulle uppstå.
Tag kontakt med t.ex. LRF Konsult, de har hästkunnigt juristfolk där och de kan guida Dig i de snäva juridiska göromålen....

Betr. färg på kommande föl, så kan det bli skimmel, brunt eller fux...Det beror på vilken som kommer att dominera.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Var hittar jag LRF konsult? Eller annan hästkunnig jurist...

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka