Lat, trött, seg häst med patellaupphakning.

L

Linneacederlund

Hej! Jag har ett halvblod som bara stått i ca 3 år. Jag har nu ridit honom i ca 9 månader. Han är jätte seg och lat eller trött. Vad kan det bero på? Han får bra foder och så. Är han bara så i sig själv eller är det något fel? Jag har honom på foder och enligt ägaren har han inte varit såhär när hon red honom som unghäst. Enligt henne så var han "galen". Sparkade och stegrade när man krävde något av honom. Det har jag inte märkt något av. Han är rena motsattsen. Rör sig inte frivilligt. Han har patellaupphakning i vänstra bakbenet också. det märks knappt. Inget alls när man rider. Bara en gång på en hoppträning knakade det till i knät. Ibland är han väldigt osäker i hoppninen och ibland går det jätte bra. Kan det bero på patellaupphakningen? Alltså att det ibland kan göra ont när han hoppar och därför blir osäker?

Sv: Lat, trött, seg häst med patellaupphakning.

Kanske han hade ont som unghäst (därav fasonerna) och nu är allmänt ovillig eftersom han "vet" att det gör ont om han tar i? Även om han inte har jätteont idag så kan det sitta i mentalt.

Om han inte har några större fel, ont i ben eller övrig kropp, så skulle jag satsa på att göra lite "roliga" "äventyrliga" saker som han inte är van vid + mycket mycket skritt i skog och terräng. Kanske han behöver alternativ gympa? Klättra bland stubbar och ojämnheter, gå runt träd, kliva över ris och grenar. Det är superbra som rehabilitering och värt att testa...

Lång uppvärmning kan en del sega hästar behöva också, kanske ta en skogstur innan träningen?

Roliga äventyrliga saker man kan göra är ju att braka iväg i en härlig galopp där han inte behöver gå på tygel el dyl utan bara kan göra som han vill. Tjoa och lek cowboy eller vad som helst så han fattar att det är kul. Ju mer sådant desto piggare häst skulle jag kunna tänka mig. Han kanske bara är less på tillvaron? (behöver inte vara ditt fel, bara att det är du som kan lösa det)

Hej hopp i lingonskogen! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett sto på foder som brunstar. Har inte märkt av det här i varken ridningen eller hanteringen utan har bara "sett" det. Det enda...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: Felicia
·
Hästhantering Hej! Mitt lilla sto är kort och gott lite svår att longera. Hon har stått i sjukhage nu sedan i juli pga inflammation i hoven, men...
Svar
16
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat