Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hus med källare och sovloft.Är ni uppdaterade i hemmet?
Jag kan erkänna att jag varit urdålig på det! Köpte hem brandvarnare för ett par år sen men dom blev inte uppmonterade förens idag! Jag trodde att jag hade färre än vad jag hade så beställde hem ett gäng till, så nu plötsligt kommer jag ha en himla massa brandvarnare, men jag tänker att ju fler desto bättre?
Jag har tidigare haft EN i hela stora huset, nere i vardagsrummet. Där har jag kakelugnen som jag eldar i. Jag har även nu monterat en utanför pannrummet och en i hallen uppe ovanför trappen. Jag har beställt fyra till som jag kommer placera i köket, hallen nere, sen två kvar som jag kommer sätta antingen inne eller utanför för mitt och sonens sovrum.
Jag har även en brandfilt uppe och en nere, (Sånt jag vunnit på diverse tävlingar) men ingen brandsläckare.
Hur har ni det? Och hur bor ni, hus eller lägenhet?
Varför kommer inte brandfikten till användning om du bor själv? Den är ju ffa till för att kväva brand på spisen.Jag bor i hyres. Har en brandvarnare som sitter centralt mellan alla rum som satt där när jag flyttade in. Har en brandsläckare öppet i hallen men ingen brandfilt. Bor själv så den lär inte komma till användning ändå men jag borde kanske köpa en.
Rekommendationen är att placera brandvarnarna utanför sovrummet. Det är när du sover som du behöver varningen som mest. Nu kanske det inte är så stora avstånd i lägenheten att det spelar någon roll.Bor i en etta hyreslägenhet, brandvarnaren sitter precis utanför ingången till köket.
Vaktmästaren sa att generellt startar de flesta bränder i köket och då vill man ha brandvarnaren nära så man blir varnad fortare.
Killen som bor i hus har två brandvarnaren en i hallen som ligger som ingång till köket och en i träningsrummet som ligger bredvid garaget. En plans hus, brandvarnarna var synkade, så satte den ena igång skulle den andra börja pipa, finns brandsläckare och har för mig jag sett en brandfilt också.
Hemma hos mamma vet jag det finns brandsläckare och brandfilt samt brandvarnare, vet att en sitter i hallen utanför köket, tror det ska finnas en i källaren också men osäker på vart om den sitter i tvättstugan som är utanför pannrummet eller någon annanstans.
När de var här och satte upp våra så rekommenderade de brandvarnare (seriekopplade) även i sovrummen för att man skulle höra dem bättre. Alltså både brandvarnare utanför och i sovrummetRekommendationen är att placera brandvarnarna utanför sovrummet. Det är när du sover som du behöver varningen som mest. Nu kanske det inte är så stora avstånd i lägenheten att det spelar någon roll.
Ja, precis! Det är när man sover som man behöver dem som bäst.När de var här och satte upp våra så rekommenderade de brandvarnare (seriekopplade) även i sovrummen för att man skulle höra dem bättre. Alltså både brandvarnare utanför och i sovrummet
Vad är det som är speciellt med kaffebryggaren? Varför ska inte den vara inkopplad?Jag bor i hus och tycker att jag tänker till kring brandsäkerhet hyfsat noga. Växte ujpp med en farsa som är brandman så man har fått höra några skräckhistorier genom åren. Medvetenheten är kanske det viktigaste brandskyddet. Att inte lämna ljus, inte ha kaffebryggaren inkopplad när den intte används (när jag hade en sån) och såna saker.
Vi har brandlarm kopplat till larmcentral vilket är en level upp från brandvarnare. Larmet har sensorer på båda våningarna och larmar den ena så tjuter det i alla. Brandsläckare och brandfilt. Jag hade två brandsläckare men nu är det bara en.