Låt oss prata om posten

Har du tid - skicka med posten. Var något en kund sade åt mig för en del år sen - han jobbade på posten.

Mer vatten på min kvarn:

Förra året innebar ett dubbelt lågvattenmärke för Postnord, tidigare Posten. Den uppmätta kvaliteten i posthållningen nådde ”unikt” låga nivåer medan antalet klagomål nådde osannolika 100 000.

Jorå.
http://www.svd.se/bottennapp-for-postnord-samst-pa-artionden/om/svd-granskar-postnord

Dock väldigt ledsamt att läsa att personalen mår allt sämre :(

Postnord är fortfarande ett av Nordens största företag med cirka 35 000 anställda. Men det är en minskning med nära 20 000 sedan fusionen med den danska posten för åtta år sedan. Antalet personer som slutat är i själva verket betydligt högre, personalomsättningen är hög.

Vi anställda är knappast förvånade. För egen del är det bilarna vi jobbar i dagligen, toppstyrningen och kunder som visar noll hänsyn och förståelse som gör att varje dag är grå när en ska åka till jobbet. (Disclaimer: alla kunder är inte sådana men förvånansvärt många).

Vi anställda är knappast förvånade. För egen del är det bilarna vi jobbar i dagligen, toppstyrningen och kunder som visar noll hänsyn och förståelse som gör att varje dag är grå när en ska åka till jobbet. (Disclaimer: alla kunder är inte sådana men förvånansvärt många).

Jag förstår att er arbetssituation inte är bra men att kunder blir arga när de inte får vad de betalat för är jag inte förvånad över. Krånglar något tillräckligt ofta blir även jag grinig, speciellt när man får NOLL gehör när man försöker ta problemet till rätt instans (dvs PostNords kundtjänst vilken är ett jävla skämt på ren svenska).

Naturligtvis är det inte mycket ni på golvet (eller på vägen då) kan göra åt det men det är främst er som kunden träffar. Det var exakt samma när jag jobbade i kassan på en affär, oavsett vad problemet var var det jag som fick ta skiten för det eftersom jag var sist i ledet.

Jag förstår att er arbetssituation inte är bra men att kunder blir arga när de inte får vad de betalat för är jag inte förvånad över. Krånglar något tillräckligt ofta blir även jag grinig, speciellt när man får NOLL gehör när man försöker ta problemet till rätt instans (dvs PostNords kundtjänst vilken är ett jävla skämt på ren svenska).

Naturligtvis är det inte mycket ni på golvet (eller på vägen då) kan göra åt det men det är främst er som kunden träffar. Det var exakt samma när jag jobbade i kassan på en affär, oavsett vad problemet var var det jag som fick ta skiten för det eftersom jag var sist i ledet.

Jag har full förståelse att folk är sura men förstår inte varför jag ska ta skiten? De senaste tre veckorna har jag fått skäll för att jag är för tidig, att jag är för sen, att frimärkena är för dyra, att några av bilarna numera är blåa, att bildäck inte kan hämtas hos partner (vilket beror på att de hanterar livsmedel), att paket skickas för sent av avsändaren, att vi använder elektroniska aviseringar, att det är dåliga öppettider på vårt företagscenter och att man måste betala för att få posten lagrad några veckor.

Jag har full förståelse att folk är sura men förstår inte varför jag ska ta skiten? De senaste tre veckorna har jag fått skäll för att jag är för tidig, att jag är för sen, att frimärkena är för dyra, att några av bilarna numera är blåa, att bildäck inte kan hämtas hos partner (vilket beror på att de hanterar livsmedel), att paket skickas för sent av avsändaren, att vi använder elektroniska aviseringar, att det är dåliga öppettider på vårt företagscenter och att man måste betala för att få posten lagrad några veckor.

Fast så är det ju tyvärr i ett serviceyrke. Jag fick enorma mängder skit för saker jag inte kunde påverka och tom en del saker som min chef inte kunde påverka när jag jobbade på ICA.

Det är tyvärr så, det är då man ska lugnt svara tillbaka och hänvisa dom till den som skället egentligen berör då man själv inte kan påverka det. Kör själv lastbil och har råkat ut att kunder skäller på mig. Som tur är levererar jag väldigt sällan till privatkunder utan mer företag och företag verkar mer förstående än privatpersoner vad jag förstått.
Samtidigt blir jag inte förvånad över utvecklingen, tyvärr får jag väl lov att säga. Då dagens samhälle nonchalerar arbete utefter väg. Jag skulle kunna tänka mig att samma person som drar i hög hastighet förbi ett vägarbete är samma person som gnäller för att dens paket inte kommer i tid.

I dagens samhälle är det inte konstigt att saker blir försenade om man bara tänker efter lite, t ex idag finns det knappt några lager längre, utan lastbilarna är rullande lager för att sakerna ska kunna levereas så fort som möjligt. Vilken också kan ställa till det om saken inte finns, sen kan det även hända olyckor. T ex Södertäljebron med diverse köer osv.
Finns så mycket som påverkar, själv är jag bara glad om jag får mina leveranser och kan spåra dom för att se vart de håller hus. :)

Men sen kanske jag är mer förstående än andra, för att jag jobbar med något liknande.

Postnord borde omorganiseras från grunden, det märkliga är att gamla posten och speciellt lantbrevbärningen var det bästa som fanns när jag flyttade ut på landet och då hade jag inte en tanke på att anlita nån annan bara för att den var som en duracellkanin, den bara gick och gick och funkade klockrent. Nu har jag kommit i det stadiet att jag tom. väljer bort företag som enbart envisas med att skicka med posten och inte med UPS som fungerar precis som gamla posten gjorde, dvs. paketet levererat ända in i köket om jag inte finns i närheten. Schenker fungerar också bra, DHL däremot,,,,,,,, :turd:

Både Schenker och UPS hittar mitt kök men Postnord hittar inte sitt eget utlämningsställe. :banghead:

Det är väl för tusan inte ok att vara otrevlig mot en yrkesgrupp för att folk är otrevliga mot andra också? Två fel gör inte ett rätt, folk borde bete sig istället.

Jag sa väl ändå inte att det är ok?! Men jobbar man inom ett serviceyrke så är det inte ovanligt att man får skit dvs det bör inte komma som någon överraskning när det händer.

Jag sa väl ändå inte att det är ok?! Men jobbar man inom ett serviceyrke så är det inte ovanligt att man får skit dvs det bör inte komma som någon överraskning när det händer.

Det var nog "så är det" jag tolkade som att det inte är ett problem utan ett faktum en får acceptera. Det tycker jag inte vi ska göra, någonstans. Jag skulle inte få för mig att skälla på kassören på Jula för att de har dålig TV-reklam eller servitören för att allt kött på menyn är utländskt.

När man hade den riktiga posten fungerade det alltid bra. Sedan postnord kom till får vi öppnade kuvert, öppnade paket, post i fel brevlådor flera ggr/månad. Senast igår fick jag ett kuvert som var lite upprivet.

Varför de öppnar andras post kan jag inte förstå? Jag vet flera det har hänt hos det senaste.

• Gilla
Reactions: abc
Det var nog "så är det" jag tolkade som att det inte är ett problem utan ett faktum en får acceptera. Det tycker jag inte vi ska göra, någonstans. Jag skulle inte få för mig att skälla på kassören på Jula för att de har dålig TV-reklam eller servitören för att allt kött på menyn är utländskt.

Fast man får nog faktiskt acceptera det även om det naturligtvis är ett problem och inte är trevligt. Vad ska du annars göra? Käfta emot? Då tror jag inte du har något jobb kvar. Har man ett jobb där man har kontakt med människor utöver kollegorna råkar man ut för sådant här, förr eller senare. Tyvärr finns det idioter och att skälla ut dem när man är i sin yrkesroll ger inget positivt. Tar man sådant här personligt ska man inte ha den typen av yrke. Jag har blivit kallad rätt gräsliga saker på ICA men jag brydde mig inte, jag visste att jag var bra på mitt jobb och skötte mig.

Jag har fått skit för saker kollegor gjort (eller inte gjort). Försöker jag med: "Men det var ju inte jag" tänker de: "Fan, en till idiot till geolog". Om jag håller med dem om att det som hände inte var bra och förklarar hur det egentligen ska gå till ökar chansen oerhört mycket att nästa geolog de träffar på inte blir utskälld.

När man hade den riktiga posten fungerade det alltid bra. Sedan postnord kom till får vi öppnade kuvert, öppnade paket, post i fel brevlådor flera ggr/månad. Senast igår fick jag ett kuvert som var lite upprivet.

Varför de öppnar andras post kan jag inte förstå? Jag vet flera det har hänt hos det senaste.
Jag tror inte det är Postnord som öppnar brev och paket, däremot så blir det fellevererat och öppnas av misstag av mottagaren. Jag har råkat öppna min grannes post en gång för mycket,så nu lusläser jag adressaten innan jag öppnar då det allt för ofta är deras post som hamnat i min låda.

Jag vet att min post har hamnat i diverse lådor, eller på marken under lådorna, då anda har stoppat ner fellevererad post i min låda. Undrar hur många brev och fakturor som egentligen har försvunnit? Det är jäkligt trist när jag får en påminnelse på post jag inte fått öht. :meh:

Fast man får nog faktiskt acceptera det även om det naturligtvis är ett problem och inte är trevligt. Vad ska du annars göra? Käfta emot? Då tror jag inte du har något jobb kvar. Har man ett jobb där man har kontakt med människor utöver kollegorna råkar man ut för sådant här, förr eller senare. Tyvärr finns det idioter och att skälla ut dem när man är i sin yrkesroll ger inget positivt. Tar man sådant här personligt ska man inte ha den typen av yrke. Jag har blivit kallad rätt gräsliga saker på ICA men jag brydde mig inte, jag visste att jag var bra på mitt jobb och skötte mig.

Jag har fått skit för saker kollegor gjort (eller inte gjort). Försöker jag med: "Men det var ju inte jag" tänker de: "Fan, en till idiot till geolog". Om jag håller med dem om att det som hände inte var bra och förklarar hur det egentligen ska gå till ökar chansen oerhört mycket att nästa geolog de träffar på inte blir utskälld.

Jag har faktiskt skällt ut ett gäng kunder som varit långt över gränsen för missriktad irritation. Till exempel hon som kastade saker på mig i bilen för att hon inte vill ha reklam om smink, han som blottade sig och han som alltid försöker smeka mitt ansikte har fått rejäla avhyvlingar. Andra är jag trevlig mot men det hjälper inte på särskilt många att hänvisa till kundtjänst. De fortsätter spotta och fräsa.

Jag har faktiskt skällt ut ett gäng kunder som varit långt över gränsen för missriktad irritation. Till exempel hon som kastade saker på mig i bilen för att hon inte vill ha reklam om smink, han som blottade sig och han som alltid försöker smeka mitt ansikte har fått rejäla avhyvlingar. Andra är jag trevlig mot men det hjälper inte på särskilt många att hänvisa till kundtjänst. De fortsätter spotta och fräsa.

Ja, sådana händelser ska inte få ske. Lite måste folk kunna bete sig.

Jag jobbar "på golvet" och är ofta de som är närmast folk och därför är det man själv som får dyngan som någon annan gjort sig förtjänt av. Ibland kan jag tycka att folk ska tänka till lite och ta kritik med rätt person, men förstår ibland att de inte hinner tänka innan de häver ur sig saker till den som jobbar närmast.

De som begår lagbrott polisanmäler man (blottningen och tafsningen, att få saker kastade på en kan gå under misshandel beroende på omständigheterna). Hade jag gett kunderna en utskällning för något som inte är lagbrott hade jag inte jobbat längre.

Jag säger inte att det är rätt men de flesta serviceyrken suger. Det är en av anledningarna till att jag aldrig vill jobba med något sådant igen.

Hur vet du att de är posten som öppnat? Står det på brevet? Det kan ju ha legat i nån annans brevlåda, men då är det också postens fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka