Låt oss prata om posten

Idag fick jag se en smygfilmad filmsnutt på hur Postnord hanterar försändelser på en av sina terminaler, filmad precis före helgen.

Jag kommer _aldrig_ skicka nått med dem igen.

Fortfarande ivrigt påhejande posten bokade jag idag utkörning med lantbrevbärare av ett paket som ankom utlämningsställen precis när jag lämnat stan. Blir spännande imorgon, men här sviker de sällan :up:
(För att väga upp tråden lite :D)

Men DE har ju inget ansvar vet du väl.

Så de går inte att begära något som helst skadestånd eller ersättning. De kan inte hjälpa att det gått fel....

Tack, jag vet :meh:

Jag är faktiskt rädd att bolagets verksamhet blivit så rutten att det inte går att styra upp det. Varenda gång jag varit i kontakt med andra fraktbolag har jag alltid blivit bra bemött och de har haft vettiga rutiner. De har dessutom vänt ut och in på sig för att fixa det när något gått fel. PostNord säger mer eller mindre tuff tur, vi kan inte göra något. Det är så kundovänligt att det inte går att förstå.

Men DE har ju inget ansvar vet du väl.

Så de går inte att begära något som helst skadestånd eller ersättning. De kan inte hjälpa att det gått fel....

Verkar ju jättekonstigt. Semin går (såvitt jag vet iaf) oftast som expresspaket och då gäller bl.a (saxat från hemsidan) :
  • Du får pengarna tillbaka om vi mot förmodan inte levererar innan 10.00 på utlovad leveransdag. Vi kallar det leveranstidsgaranti.
  • Vi har ett begränsat ansvar för varor upp till ett värde av 150 kr per kg enligt NSAB 2015 samt tillämpliga lagar och bestämmelser. Vid behov kan en kompletterande varuförsäkring tecknas.

Nu har det faktiskt gått så långt att även vi småkunder lyckats sätta press på vissa företag att skickar dom med Postnord så slutar vi handla där och vänder oss till andra som skickar med bla. UPS som alltid levererar klockrent. Det har spridit sig som ringar på vattnet så vissa av företagen som inte ville ändra rutinerna har bytt fraktleverantör. Likadant gjorde vi när företagen inte ville ha PayPal, nu har alla PayPal utan undantag så påtryckningar funkar faktiskt.
Postnord har grävt sin egen grav och jag tror inte heller dom kommer att överleva.

Verkar ju jättekonstigt. Semin går (såvitt jag vet iaf) oftast som expresspaket och då gäller bl.a (saxat från hemsidan) :
  • Du får pengarna tillbaka om vi mot förmodan inte levererar innan 10.00 på utlovad leveransdag. Vi kallar det leveranstidsgaranti.
  • Vi har ett begränsat ansvar för varor upp till ett värde av 150 kr per kg enligt NSAB 2015 samt tillämpliga lagar och bestämmelser. Vid behov kan en kompletterande varuförsäkring tecknas.

Min fetning: Det där stämde inte i fjol när vårt expresskickade brev inte kom fram. Vi fick minsann inga pengar tillbaka. Och min chef låg på dem rätt hårt. Det enda som hände var att vi fick den ena dåliga ursäkten efter den andra.

Jag gillar att jag idag fick en faktura - som var utskriven 6/5-17, med förfallodag idag! Betalade in direkt och mailade aktuellt företag.
Men här i byhåla (dock en av de värst och tidigast - redan 2014 - drabbade hålorna, tillika en Sthlms förort) tar det i regel 2-3 veckor att få brev etc. Vi får dessutom post max 2 ggr/vecka, ibland kan det gå 1,5 vecka utan att vi får någon post. Den post som kommit senaste veckan (sedan 22/5) har varit skickad kring valborg - första veckan av maj.
Blir så less! :arghh:
Dock, som sagt, detta är väl något av ett skräck-exempel. I byhåla bröt det samman redan våren 2014 och varit som ovan mer/mindre enda sedan dess. Dessutom fick den enda kompetenta brevbäraren sparken - vilket det även var en artikel om i AB.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka