Låt oss prata om posten

Man vad tusan! Nu fick jag ett sms om att de varit här igen och försökt leverera ett paket som de inte kunde leverera. Paketet är ett sånt man levererar utan underskrift. Jag bor i hus så bara att ställa på trappen. Men jag har varit hemma hela dagen idag igen. Vad håller dom på med för lureri?!?

Det händer tyvärr alltför ofta idag på grund av nya produktkoder som många brevbärare inte känner till (innan har de sorterats av någon med koll så allt har vart förberett).

*KL

Däremot hamnade en av mina kollegor idag. Hen hade ett paket som skulle ställas av utan kvittens (hen var fullt medveten om detta). Runt kundens hus finns ett staket. Innanför staketet stod fyra morrande rottweilers. Hen är visserligen ganska rädd för hundar, men något sådant hade kunnat avskräcka de flesta.

"Min" bästa hundmatsköpare har visserligen ett helt gäng arga svarta små skägg som skriker på en, men hon har alltid säckekärra redo utanför grinden så det bara är att putta av paketet på den så hämtar hon det själv utanför grinden :up:

jag hade en kund med två ovtjarkor på gården :eek:, kan ju säga att nåt lämnande på trappen blev det inte. Men de kunde tänka sig att jag lämnade paket framför garaget en bit ifrån.

jag hade en kund med två ovtjarkor på gården :eek:, kan ju säga att nåt lämnande på trappen blev det inte. Men de kunde tänka sig att jag lämnade paket framför garaget en bit ifrån.

Ha ha, där hade jag inte heller gått in! En del kunder är ju medvetna om att de har lösa hundar på gården och att detta är till problem för brevbäraren och lämnar meddelande på paketet var en kan ställa det, uppskattas mycket :)

Nyss lämnade jag ett paket till en granne som postisen lagt fel i min brevlåda, vi har varken samma för eller efternamn eller ens adress och paketet kom från Apotea. När jag klev innanför grinden möttes jag av ett gäng lösa schäfrar så jag frågade bara "var är matte" och då sprang dom före. :) Sen blev det VÄLDIGT mycket schäfergos. :love: Dom hundarna har jag aldrig träffat förr för hon var semestervakt åt flocken men som legitimerad djurkramare så är jag inte ett dugg orolig. :p

Jag har några dåliga erfarenheter av Postnord. Till ex ett jættevackert kort som jag la i ett betydligt større kuvert, jag brukar återanvænda kuvert och då blir det blir med storleken. Just før att det var var større så fastnade det i deras sorteringsmaskin och gick sønder. En hel månad senare kom kuveret fram till adressaten utan kort, och med ett meddelande "vet du om innehållet var værdefullt?". En annan gång hade jag køpt något genom tradera før førsta gången på hemskt længe. Jag glømde att tradera hade min gamla adress, och sæljaren tog adressen från tradera. Så hon skickade det dit, och eftersom jag flyttat dærefrån før længe sedan så borde Postnord ha returnerat paketet till adressaten, men hon fick inte tillbaks det. Værdet av varan var ca 200 kr + frakt, men værst var att jag inte fick den - det var något jag verkligen ville ha. Sen ær det några brev av olika slag som tagit før lång tid på sig... Tre dagar-en vecka.

Jag har några dåliga erfarenheter av Postnord. Till ex ett jættevackert kort som jag la i ett betydligt større kuvert, jag brukar återanvænda kuvert och då blir det blir med storleken. Just før att det var var større så fastnade det i deras sorteringsmaskin och gick sønder. En hel månad senare kom kuveret fram till adressaten utan kort, och med ett meddelande "vet du om innehållet var værdefullt?". En annan gång hade jag køpt något genom tradera før førsta gången på hemskt længe. Jag glømde att tradera hade min gamla adress, och sæljaren tog adressen från tradera. Så hon skickade det dit, och eftersom jag flyttat dærefrån før længe sedan så borde Postnord ha returnerat paketet till adressaten, men hon fick inte tillbaks det. Værdet av varan var ca 200 kr + frakt, men værst var att jag inte fick den - det var något jag verkligen ville ha. Sen ær det några brev av olika slag som tagit før lång tid på sig... Tre dagar-en vecka.

Om det var längesedan du flyttat därifrån kan det ju varit nya brevbärare som inte vetat om detta utan istället levererat med frågetecken på ifall det var någon nyinflyttad. De fysiska pappren på avlyttningar sparas inte i hur många år som helst. Det är inte ovanligt att en får kritik för att en inte vet att en ska lägga av post till personer som ska flytta in men inte gjort detta formellt. Så hur en än gör är rumpan bak.

Vad skulle ha gjorts i första fallet istället?

Om det var längesedan du flyttat därifrån kan det ju varit nya brevbärare som inte vetat om detta utan istället levererat med frågetecken på ifall det var någon nyinflyttad. De fysiska pappren på avlyttningar sparas inte i hur många år som helst. Det är inte ovanligt att en får kritik för att en inte vet att en ska lägga av post till personer som ska flytta in men inte gjort detta formellt. Så hur en än gör är rumpan bak.

Vad skulle ha gjorts i första fallet istället?

Ja, det var tre år sedan jag flyttade dærifrån. Men jag ringde till hyresværden på det stællet (han hyr bara ut ett hus och det ær på hans gård.) och frågade efter paketet och han sa att det inte hade læmnats dær.

Alla som skickar Traderabrev skriver inte avsändare då det underfrankeras och då slipper de betala det +avgift. I stället får mottagaren lösa ut det, smart :mad:. Har man då inte rätt adress hamnar det i Kiruna där man öppnar och försöker få fram nån vettig adress.

Jag fick tre hovslagarfakturor samma dag. I juni. Det ena var poststämplat i april och innehöll en faktura. Det andra var poststämplat i maj och innehöll en påminnelse på aprilfakturan. Det tredje var poststämplat i juni och innehöll - just det - en påminnelse.

Var april och majbrevet hållit hus för att plötsligt samma dag i juni hamna i min brevlåda är oklart...

Jag måste bara rapportera: jag beställde en laptop från NoN, i tisdags, och kunde hämta ut den igår torsdag:banana:!

Nu skickades den från ett av NoN lagerbutiker (Kristianstad) och inte från centrallagret, och om det har någon betydelse vet jag inte, men det var ju iaf rekordsnabbt! Och eftersom den inte kunde beställas med expressleverans pga att den inte skickades från centrallagret, så var jag rätt sur först, för jag ville ju inte att också denna skulle försvinna, med allmän irritation och tidsfördröjning. Jag bor i svealand så det är ju inte direkt i nästa by heller.

Som anekdot kan jag ju meddela att telefonen jag beställde i början av april, som jag skrev om här förut, ff står som under transport, om man söker på kollinumret :banghead:

Så tack Np (som kanske skärpt till sig en smula) och NoN :)

Ibland kommer paket dagen efter men har kommit fram till att posten har förorsakat mig flera förseningsavgifter då jag inte fått första räkningen !

Jag måste bara rapportera: jag beställde en laptop från NoN, i tisdags, och kunde hämta ut den igår torsdag:banana:!

Nu skickades den från ett av NoN lagerbutiker (Kristianstad) och inte från centrallagret, och om det har någon betydelse vet jag inte, men det var ju iaf rekordsnabbt! Och eftersom den inte kunde beställas med expressleverans pga att den inte skickades från centrallagret, så var jag rätt sur först, för jag ville ju inte att också denna skulle försvinna, med allmän irritation och tidsfördröjning. Jag bor i svealand så det är ju inte direkt i nästa by heller.

Jag har alltid fått det jag beställt från Net on Net någon dag efter beställning, de måste ha en speciell kontakt med postgudarna, ha ha... :D Kan jag välja köper jag alltid mina elektronikprylar därifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka