Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

jag håller med till 10000% det är ju rent av djurplågeri att hålla sin häst instängd i en liten box hela dagarna! Ingen har ju sin hund i en liten trnasport bur dygnet runt eller hur? det är ju precis samma sak. Och alla dem som säger: ja men jag rider ju faktiskt min häst så den får komma ut! men hallå, hur kul är det att komma ut 1 tim om dagen typ och då får man bara jobba! Blir så arg när jag hör att det finns dem som har sina häsatr inne så länge! och alla dem som tror att hästarna fryser och har 25 grader varm i stallet! plus täcken hit och täcken dit! sluta med det! en häst börjar frysa om temperaturen börjar sjunka till 20 minus grader, och då räcker det bara med att ge den extra mat, inte en massa täcken och krims krams!
hästar måste få vara hästar!

men du de:Dt är faktiskt -30... då fryser dom om de inte har mat dvs

Stackars häst en häst som beter sig så kan inte vara överlycklig,:mad:
Jag hoppas att det kommer en lag på att hästarna ska vara ute varje dag, och att man måste söka tillstånd i fall de ska vara inne precis som med korna för dom fick det mycket bättre sen den lagen kom. Fast samtidigt kan jag tycka att det är riktigt dåligt att det ska måsta finnas en lag som säger att hästarna ska vara ute, tycker att det ska vara en självklarhet för alla.
Mina hästar är ute ca 10-14 tim dag lite beronde på väder och vind, tyvärr så är våra vinter hagar inte stora men de är bättre än att stå i box hela dagen. Mina hästar går i samma hage och halv hästen som ska flytta nu i vår sommar maj/juni går i egen hage eftersom de som äger större delen av hästen vill att hon ska stå själv så hon inte skadar sig, hon har lite problem med andra hästar vilket jag tror beror på att hon inte har varit med så många hästar. Hagarna är ca 1 ha, så fort vi får barbacke och ända i oktober- november beroende på när det kommer mycket snö har mina hästar hage på 4 ha med möjlighet på minst 2 ha till har inte byggt ut hagen klart än tyvärr men eftersom de är bara 2 så funkar det bra ändå:)
Jag skulle gärna ha dem där under vintern också, vilket jag provat men strömmen funkar inte under vintern så ca 1 månad brukar de kunna stå kvar eftersom ingen av mina hästar skulle rymma för rymmandets skulle. Utan man ser vid utfodring hur nära tråden hästarna står då vet man när det är dags att flytta över dem.
Ska även bygga ut båda vinter hagarna nu i sommar så den ena blir ca 1,5 ha och den andra i alla fall 2 ha, eftersom jag köpt en till häst så tycker jag att de ska gå på minst 2 ha och den andra blir en extra hage i fall det skulle behövas. Enda gången någon av mina hästar gått själv var när han stod på ridhuset och hade en hage som kanske var 10*10 m nu mätade jag inte hagen men det kändes verkligen som om den inte var större än så.:(

Jag håller med trådskaparen låt hästen vara häst, hästar ska vara ute och gärna med sällskap av andra hästar kan förstå varför vissa har hästen själv i alla fall i undantagsfall men mina hästar kommer alltid att gå med andra hästar och sen till sist en tanke jag har...
Jag skulle mycket hellre ha hästarna på lösdrift än i stall utan möjlighet att vara ute i hage.

Ni som talar för att hästen inte behöver vara ute i hagen varje dag vad är er motivation till det?

Jag vet att det blev en enda stor röra av mitt inlägg, men jag hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall. Jag kunde inte låta bli att svara fast jag är jätte trött och seg.

Jag håller helt och hållet med dig.

Min medryttarhäst tävlar i distans och tränas minst 1.5 timme per dag, vilket innebär att vi tar in honom ca kl 17 på dagarna. Är vädret bra brukar vi låta dem va ute lite längre. Det finns sammanlagt sex hästar i stallet och alla tävlar och tränas ganska mycket.
Dom går ut ca kl 6 på morgonen och två gånger under dagen kommer det människor som ser till att de har hö i hagen.

Något jag vill poängtera är att när vi tar in hästarna så kommer de alltid när vi ropar, buffar på en med huvudet och är ivriga för att komma in. Vi tar alltid in alla samtidigt.
När de sen kommer in så görs de i ordning och sen är det 1.5 timmes träning i skogen. Maten får de senare ca kl 19, så jag vet att de gillar att komma in, inte bara för maten. Vi måste helt enkelt ta in dem vid 17 för att hinna träna alla, annars blir det för sent och för kallt.
På sommaren går de emellertid ute dygnet runt i hagar på 5 ha. Då kommer de bara in för att ridas. Och som sagt, kommer alltid springandes när vi ropar :)

Det är också något jag vill säga angående elithästar som oftast står inne större delen av dagen... Dessa hästar är mycket dyrbara och försäkrade för massa pengar, och det sker ofta mycket skador i hagen. Elitryttare har ofta inte råd att riskera att deras hästar skadar sig i hagen, och har den därför istället inne större delen av dagen. Självklart aktiveras de på annat sätt i stället då.

Ville bara säga de, då jag såg några inlägg om detta längre bak i tråden...

*K-L*

Har en bekant som haft två täcken på sin oklippta, oinridna shettis hela "vintern" -:crazy: det tycker jag är fullkomligt vansiinigt och helidiotiskt...

Fick hem en häst som inackordering bara några veckor medans ägaren var bortrest.Hon stod vanligtvis i ett sk tävlingsstall.Där hade dom hagar stora som boxar och fick bara vara ute ca 4 timmar om dagen,en och en.Hästen hade ett stort antal olater..tex attackerade med tänder och hovar när man skulle täcka henne.Helt hysterisk vid sadling(sadeltvång)gick inte att gå in till i boxen.Extremt grinig vid fodring mm..Ägaren berättade att de flesta hästarna i stallet hade liknande olater och vävde mm.
För mig är det helt ofattbart att man kan behandla djur på det här sättet! Att aldrig få gå med hästkompisar och knappt få vara ute!
Mina hästar står inne max 12 timmar på natten(på helgen om jag är ovanligt trött).Vanligast är dom inne ca 10 timmar per natt.Dom går 5 hästar tillsammans och hagen är 7 hektar.Jag förstår att alla inte har samma utrymme som jag men det måste väl ändå gå att hitta något ställe där hästen får det bättre!?

Hur gick det med hästen när den var hos dig då? Slutade den med sitt osunda beteende? Blev det bättre med täckningen osv när den fick vistas ute mer och på större ytor? Hur länge hade du den, och hur lång tid tog det innan beteendet hade ändrats? Återgick den till sitt osunda beteende när ägaren kom tillbaka, eller hade den tillfrisknat så mycket i skallen att den klarade av sin vanliga osunda stallmiljö bättre? Berätta!

Tillägg: Oj, nu såg jag att tråden var megalång! Du har kanske redan svarat på frågorna, jag ska titta igenom tråden nu.

Tillägg 2: Nu har jag skummat igenom tråden, och du har inte berättat hur det gick med hästen som kom till dig. Jag är nyfiken att höra vad den ändrade miljön gav för resultat!

Senast ändrad:

Mina hästar går ute dygnet runt på lösdrift. Har aldrig haft någon häst som varit sjuk eller haft någon olat....

Tycker synd om hästar som går med 20olika täcken, och bara får komma ut några få timmar per dag.....:devil:

Hur gick det med hästen när den var hos dig då? Slutade den med sitt osunda beteende? Blev det bättre med täckningen osv när den fick vistas ute mer och på större ytor? Hur länge hade du den, och hur lång tid tog det innan beteendet hade ändrats? Återgick den till sitt osunda beteende när ägaren kom tillbaka, eller hade den tillfrisknat så mycket i skallen att den klarade av sin vanliga osunda stallmiljö bättre? Berätta!

Tillägg: Oj, nu såg jag att tråden var megalång! Du har kanske redan svarat på frågorna, jag ska titta igenom tråden nu.

Tillägg 2: Nu har jag skummat igenom tråden, och du har inte berättat hur det gick med hästen som kom till dig. Jag är nyfiken att höra vad den ändrade miljön gav för resultat!

Jag hade bara hästen hemma tre veckor knappt och såg en liten förbättring efter kanske en vecka.Den vandrade bara och ville in i den lilla hagen den hade i det andra stallet med det gjorde den inte alls hos mig.Fast hos mig fick hon ju en hästkompis i hagen och en riktig stor hage.Om en häst kan se chockad ut så var det det hon gjorde när jag släppte ut henne första dagen:) Hon hade t.o.m gått upp lite i vikt när hon åkte hem.(hon var extremt mager,troligtvis pga stress..Jag vet inte hur hon har det nu tyvärr.

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses.

Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag.
Från den 1 augusti 2010 ska du se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta ska huvudsakligen ske i hage, men i UNDANTAGSFALL kan rastningen ske i ridhus eller paddock. (Då måste du söka dispens för detta..)

Direkt från jordbruksverket

I vilket fall som helst så tycker jag det är ganska tråkigt att det överhuvudtaget finns någon som diskuterar mot daglig utevistelse med hästkompisar..förmodligen är det för att döva sitt egna dåliga samvete..Trodde jag bara skulle få medhåll när jag startade denna tråden..nu är jag faktiskt lite bedrövad över att höra att det är fler hästar som har det så dåligt..

Det är fortfarande 2008 och ovanstående gäller INTE än.

Det står också "BÖR" i texten; "Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag."

Detta är alltså ingen lag som säger att du MÅSTE ha hästen ute. Du BÖR ha hästen ute, men du är inte TVUNGEN. Precis på samma sätt som det står om vattning av häst. Att hästen BÖR ha fri tillgång till vatten, men den måste inte ha det.

Personligen tycker jag nya djurskyddslagen för hästar är mesigt skriven. Det borde kunna stå tydligt och klart att hästar SKA ha daglig hagtid. Tyvärr är det väl så att det är svårt att driva igenom det då det finns ridskolor i Sverige som inte har tillgång till hagar över huvud taget.

/Lizzie

Det är fortfarande 2008 och ovanstående gäller INTE än.

Det står också "BÖR" i texten; "Du bör ge dina hästar möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag."

Detta är alltså ingen lag som säger att du MÅSTE ha hästen ute. Du BÖR ha hästen ute, men du är inte TVUNGEN. Precis på samma sätt som det står om vattning av häst. Att hästen BÖR ha fri tillgång till vatten, men den måste inte ha det.

Personligen tycker jag nya djurskyddslagen för hästar är mesigt skriven. Det borde kunna stå tydligt och klart att hästar SKA ha daglig hagtid. Tyvärr är det väl så att det är svårt att driva igenom det då det finns ridskolor i Sverige som inte har tillgång till hagar över huvud taget.

/Lizzie

Ja fast nu är det ju så att inspektören dömer alla fall olika.och kan ge åläggande på att du MÅSTE ha hästen ute,tex.Detta bestäms av en nämnd.En granne till mig fick tex böta massor av penga för tt han inte lät sin häst gå ute.och en annan person nära mig fick detsamma för qtt han hade hästen utan sällskap samt att den stod inne jämt.Så visst är det luddigt men det går absolut att tvinga någon att följa nämndens bestämmelser.Om inspektören och mämnden är överens så är deras ord gällande som lag.Men detta kommer som sagt att skärpas ännu mer från 2009.Och ordet BÖR betyder i detta fall att du måste ha dispens och särskilda omständigheter för att inte tex ha sällskap till din häst.(eller låta den röra sig fritt i alla sina gångarter tex.)

Jobbade på en ridskola i England i höst, och hästen (fullblod) som ridskoleägaren ägde gick inte alls i hage. Han blev riden på morgonen, och sen var det boxen resterande timmar på dagen.
Huh! Vilket liv!

Och aldrig en uteritt, utan ALLTID ridbanan.
Han sades inte klara att gå i hage, "blir tokig". Han kunde inte heller gå med andra hästar. Och uteritt var han inte van med, så det gick inte heller.
Jag tycker och tyckte då, att hästen hade världens tråkigaste liv. Men, han hade inte olater. Inte världens muntergök direkt, men inget annars.

Ridskolan var en fin en och det var ingen misskötsel.

Är ju inget som är specifikt för lösdrift!

Kicki :)

Nä, det är ju för att hästen får vara häst!

Tänk er själva att bara sitta i 1 rum och göra dina behov där och äta all din mat där... Hur trevligt är det?? Frisk luft och ombyte måste man ha, annars blir man ju tokig, tänk då på en häst som INTE har något VAL... :mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 627
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka