Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

kl*
Svårt att diskutera om hästarna trivs i boxen eller inte. Det är väl från häst till häst?

Mina hästar går ute från 6.00 på morgonen till 21.00 på kvällen. Jag får tvinga in alla utom det ena stoet. Tror inte att det har med vana att göra. Vissa tycker om att stå i boxen, andra gör det inte.

håller med dig till 100% en häst ska få vara häst. vi har tre hästar som går till sammans två går i lösdrift och mitt varmblod får gå in några timmar på natten då han är väldigt svårfödd och behöver extra foder. Men han är lite...umm...speciell (flaskfödd) och är inte speciellt ledsen över att behöva gå in själv. Han hade en annan häst med honom i stallet (dom har flyttat nu) men han tyckte inte om den hästen och står häldre själv-_-;; tro mig vem som hellst kan se det...han är väääääääldigt tydlig med vad han tycker och tänker :rofl:

Jag kan inte riktigt hålla med om att det är uppenbart att inte ha tävlingshästar på hög nivå i hage. Man pjoskar med hästarna så till den milda grad (och man tror att det bara är bra för dem) att de inte får nån möjlihet att vara häst.

På vilket vis har man förmänskligat hästen genom att lägga på ett täcke!? Tycker snarare tvärtom, att nu för tiden så verkar väldigt många vilja överdänga varandra i hur "naturlig" deras hästhållning är! Ut i hagen svettig i 15 garaders kyla, inga problem! Galoppera barfota på nygrusad väg, inte det heller några problem!

Kicki :)

ne att galoppera barfota på grusväg är inga problem alls! :)

Precis, hur många naturliga grusvägar finns det ute i det fria? Fortsätter, precis som du, att hävda att allt är inte svart eller vitt. Vi människor har ju faktiskt gjort allvarliga ingrepp i naturen som gör att det blir svårt för både människor och djur att leva som det en gång var meningen att vi skulle göra.

Precis, hur många naturliga grusvägar finns det ute i det fria? Fortsätter, precis som du, att hävda att allt är inte svart eller vitt. Vi människor har ju faktiskt gjort allvarliga ingrepp i naturen som gör att det blir svårt för både människor och djur att leva som det en gång var meningen att vi skulle göra.

Och hur var det "meningen" att vi skulle leva??

Precis, finns många grå zoner, något som alltför många glömmer!

Och hur var det "meningen" att vi skulle leva??

Det mesta vi har i dag har vi ju "uppfunnit" efterhand, på gott och på ont! Är ju svårt att backa bandet i många avseenden, vissa saker kan vi inte och andra saker vill vi inte.

Jag kan inte riktigt hålla med om att det är uppenbart att inte ha tävlingshästar på hög nivå i hage. Man pjoskar med hästarna så till den milda grad (och man tror att det bara är bra för dem) att de inte får nån möjlihet att vara häst.

Jaha,,, och hur många hästar i miljonklassen har du ägt??

Jag känner massor av hästar på denna nivå som faktiskt får möjlighet att vara häst. Därmed inte sagt att dom går på lösdrift i en stor flock.

Man får inte glömma att man även har ett ansvar för dom hästarna man tar hand om. Särskilt om det andras hästar man utbildar och tävlar. Sunt förnuft bör allt gå i första hand.

I alla de stall jag har stått i så har hästarna åkt ut ca 7-8 på fm sen in mallan 15-17.
Där jag står nu så åker de ut 07 o in 19-20 om det inte skulle häll regna men jag har märkt så stor skillnad på att min häst är mycket gladare har lagt på sig mer än när jag hade henne inne längre

hatar när människor låter sina hästar bara vara ute en stund om dagen det är inte ett häst liv de är gjorda föratt vara ute

Men du stänger boxdörren sen?

Min häst älskar också sin box. Hon står med öppen boxdörr lång stund efter att hon kommit in och hon går ingenstans. Samma med min andra häst, hon älskar att stå och sova med huvudet på boxkanten. De går ute mellan ca 8:30 och 17-18 och mestadelen av den tiden står de still och 'hänger' även fast de går i gräshage med sällskap. De har hö och vatten ute. När de ser en gnäggar de och kommer springande. Ena hästen går gärna lös in och går direkt till sin box.
Jag vet att de trivs jättebra i sina boxar, men det är klart de får vara i hagen dagtid. Jag tycker det är skönt att veta att de gillar sina boxar eftersom de är där en del. :)

Jag håller med dig till 100%. Kan inte med folk som ursäktar dålig hästhållning med motiveringen att "det är så man gör" "alla gör så och det verkar inte vara några problem för deras hästar" "såhär har man hållt hästar i hundratals år". Tänk själva människor! :cool:

Själv kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan VÄLJA att stalla in en häst när man har lösdrift som alternativ - om man inte har en häst som av olika skäl inte kan leva på ett naturligt sätt pga sjukdom eller liknande.

Min häst går ute dygnet runt i en hage på ca 30 hektar med en flock om minst 4 hästar. De har fri tillgång på grovfoder vintertid och lever på bete mellan maj-okt, om gräset fortfarande är av god kvalite. Han rids i regel utan sadel och träns och arbetas med syfte att stärka hans fysik som ridhäst och hans självkänsla som individ.

Fast rider gör vi mest för att det är så hemskt roligt. :D

Och detta med "min häst älskar sin box".. Tja, det kan säkert hända. Men ger du den hela tiden möjlighet att röra sig så gör den det garanterat. Det strider på flera sätt mot hästens naturliga rutiner, beteende och instinkter att stå på en yta om 4x4m, 12 timmar i sträck. Har hästen öppna dörrar lär du inte hitta att den stått i boxen hela natten. Varför? För att det strider mot hästens natur. Därför har vi också dörrar på boxar och stall. För att hindra dem från att agera naturligt.

Hästar vill i regel in av 3 orsaker.
1. Det är en rutin.
2. Det vankas mat. De har sällan fri tillgång i hagen heller varpå detta blir än mer viktigt.
3. Alla andra hästar går in varpå ingen vill lämnas ensam. Hästar är flockdjur.

Vi har haft stallhästar som blivit ute under nätterna för att de vägrat följa med in - de har haft fri tillgång på foder i hagen och lösdriftshästarna gick ute dygnet runt i hagen intill. De blev till slut utsläppta på lösdriften istället.

Hästar som går ute sommartid (sommarbete) visar sällan heller på att de vill komma in kvällstid. När alla andra är ute och det finns gott om mat så finns det ingen anledning för den att vilja in. Eller hur?

Själv kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan VÄLJA att stalla in en häst när man har lösdrift som alternativ - om man inte har en häst som av olika skäl inte kan leva på ett naturligt sätt pga sjukdom eller liknande.

:D

Fast det är faktiskt inte alla som har möjlighet att välja lösdrift till sin häst. Mycket beroende av var någonstans man bor och arbetar. Har letat efter en bra lösdrift till min "pensionär" men ännu inte funnit någon som jag anser vara bra nog (det vanligaste är att hagarna är för små och uppstallningsmöjligheter/förvaringsutrymmen = 0). Då väljer jag i stället det näst bästa alternativet - att ha min häst på box nattetid och i en (någolunda) stor hage dagtid.

Det finns ingen anledning att bli spydig. Jag svarade på ett inlägg av CRJ73 där h*n skrev att tävlingshästar inte går i hage, och detta av uppenbara skäl. Det var detta jag ifrågasatte. Har jag någonstans sagt att all hästhållning utom lösdrift i flock är förkastligt? Vad är det du stör dig på i mitt inlägg till CRJ73?

Jag håller med dig till 100%. Kan inte med folk som ursäktar dålig hästhållning med motiveringen att "det är så man gör" "alla gör så och det verkar inte vara några problem för deras hästar" "såhär har man hållt hästar i hundratals år". Tänk själva människor! :cool:

Min häst går ute dygnet runt i en hage på ca 30 hektar med en flock om minst 4 hästar. De har fri tillgång på grovfoder vintertid och lever på bete mellan maj-okt, om gräset fortfarande är av god kvalite. Han rids i regel utan sadel och träns och arbetas med syfte att stärka hans fysik som ridhäst och hans självkänsla som individ.

Fast rider gör vi mest för att det är så hemskt roligt. :D

Men det är väl isf. samma resonemang som folk har som propagerar för lösdrift/barfota som det enda alternativet!? Hästar har alltid klarat sig trots.....och alla hästar kan.....! Är väl isf. lika enögt!?

Och sedan anser jag inte att hästen lever på ett "naturligt" sätt på lösdrift! Just det att tänka själv gillar jag, allt är inte bu eller bä oavsett, hästar är olika så det som funkar för en behöver inte vara det optimala för någon annan!

Hästar som går ute sommartid (sommarbete) visar sällan heller på att de vill komma in kvällstid. När alla andra är ute och det finns gott om mat så finns det ingen anledning för den att vilja in. Eller hur?

Våra vill i princip alltid in när vi kommer till stallet. Oavsett årstid. På sommaren tycker de det är jätteskönt att komma in och slippa insekter och värme utomhus.
Jag tycker lösdrift är bra för hästar som det fungerar för. Unghästar, avelsston som inte rids etc. Men jag vill inte ha mina hästar så då det inte skulle passa dem efter deras individuella förutsättningar med mat osv.

Jag kan hålla med helt här. Mina hästar gillar att gå in i boxarna och vila en stund, sommar som vinter. Men de tycker även mycket om att vara ute. Jag har mina ute så mycket som möjligt just för att de är unghästar och avelsston som inte rids så mycket. Då får de röra på sig ordentligt ute i hagen istället som är en stor skogshage som de strövar omkring i.

Det här med mat är inte en faktor som påverkar mina hästar då de har fri tillgång på grovfoder inne som ute, sommar som vinter. Jag tror faktiskt att mina hästar tycker om BÅDE boxarna och hagarna. Jag märker tydligt att de kopplar av på ett annat sätt inne än ute, något som jag tror beror på att de trots allt är bytesdjur som alltid är på sin vakt ute. Inne i boxarna har de lärt sig att de är skyddade och kopplar av på ett annat sätt. Samtidigt tycker de att boxarna blir tråkiga om de får stå inne för länge, då vill de ut och pyssla runt i hagen.

Det behöver kanske inte vara antingen eller utan kanske istället både och? Boxar har sina fördelar och nackdelar och hagar har sina - jag försöker hitta en bra balans mellan dem båda!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 627
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka