Lat häst.

H

Horserider

Säkert en vanlig fråga, vad vet jag?
Men min medryttarhäst är otroligt lat, spelar ingen roll om du rider med spö eller inte. Jag försöker variera ridningen mycket och göra tempoväxlingar. Fodret får han rätt av så det är inte så att han saknar nått. Det är inte så att den har dålig kondition, för den är riktigt bra.
Nu undrar jag hur man får en lat häst att bli pigg? Finns det nått tillskott eller några bra övningar?
Tack!

Sv: Lat häst.

Liksom människor är en del hästar "bekväma" av naturen.

Förutom det Björkis sa som kan stämma, så skulle jag när jag tränar tempoväxlingar vara supernoga med att få blixtsnabb respons. Annars kräver man det helt enkelt, t ex lägger ett rejält rapp med spöt om hästen inte lyssnar på en gång på ett normalt eller lätt tryck med skänklarna.
Likaså i avsaktningar skulle jag kräva snabb respons, och göra mycket varierande saker och hela tiden ge hästen en uppgift. I nuläget kanske den helt enkelt inte orkar bry sej?

Likaså om hästen saktar av tempot utan att man bett om det så lägger jag hellre till spöt på en gång såpass att den hajar till, inte lägga till skänklarna. Det är hästens uppgift att hålla farten, annars blir skänklarna lätt en "hålla farten"-hjälp, inte till att få högre tempo.
Tro´t eller ej, så när man tränar så här kan man också få mcket bra resultat av att be hästen gå så SAKTA som möjligt en längre tid, så sakta att det nästan blir halt för varje steg, men utan att du varken driver i onödan eller saktar ner, den ska hålla sej i det sakta tempot tills du ber om nåt annat. Om du rider runt så 10 minuter med lösa tyglar och enbart saktar ner/driver med sitsen (och förstärker med spö/hand endast när det verkligen behövs) så kommer hästen troligen bli överlyklig när du ökar tempot ;) då ökar man REJÄLT och sen tillbaka till smygskritten igen och så växlar man så några gånger och kanske även till trav/galopp från smygskritten.

Det gjorde underverk på min förra häst när han hade sina lataste dagar.

Förtydligande: det viktigaste är alltså att hästen sköter sin uppgift, annars får man säga till den på ett sätt som den lyssnar på. När den gör det den ska ger man inga hjälper utan låter den vara ifred. På så vis lär sej hästen snabbt att det är uppskattat att arbeta... :D

Horserider skrev:
Men min medryttarhäst är otroligt lat, spelar ingen roll om du rider med spö eller inte. Jag försöker variera ridningen mycket och göra tempoväxlingar. Fodret får han rätt av så det är inte så att han saknar nått. Det är inte så att den har dålig kondition, för den är riktigt bra.
Nu undrar jag hur man får en lat häst att bli pigg? Finns det nått tillskott eller några bra övningar?
Tack!

Måste bara berätta om en liten lat häst. I det stallet fanns en utgång till ridhuset och en annan ut på stallplanen. Varje gång matte skulle ut till ridhuset drog hästen benen efter sig och såg mer eller mindre döende ut. Huvudet hängde och hovarna släpade i golvet. Åt andra hållet, stallplanen (vilket innebar promenader, klättra i backar, gärden, mm) gick hästen med ivriga steg, högt huvud och spetsade öron. Visste inte hur snabbt den ville komma iväg. Det slog aldrig fel. Ibland retades matte och började åt ena hållet för att sen vända. Gissa vad som hände?

Sånt där har jag också varit med om många gånger, är ju rätt bra om hästen är pigg när man ska rida ut men lugn på ridbanan ändå, för på en rak väg när man inte jobbar gör det ju inte lika mycket om hästen nästan taktar som när man ska finrida och vill ha koncentration :D

Horserider skrev:
Tack!

Jag känner igen mig. Min fd. ponny var hur bekväm av sig som hellst, trots att man VET hur bra han kan så är det inte lika enkelt som det ser ut. Han gick upp till FEI dressyr, med vinster och placeringar med sin förra ägare. Men jag fick aldrig riktigt fram honom och la jag på spöt sparkade han tillslut bara tillbaka istället för att öka tempot.

I början kunde han inte ens komma fram i trav utan att behöva jaga honom fram. Det blev bättre och bättre.

De första vi tog tag i var att han skulle vara uppmärksam på mig, och BARA mig. Genom att få en sån uppmärksam ponny som möjligt började vi träna NH, flera gånger i veckan, varje dag in och ut från hagen. Och när ponny uppskattat mig som ledare blev det genast lättare från ryggen. Det som de flesta ryttare faktist glömmer är häst vid hand. Man SKA starta med en ny häst från marken för att nå bästa resultat på ryggen.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka