lastträning

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Lasttränade min häst igår och dum som jag var så slutade jag inte efter första gången hon gick på. Börjarde klockan nio på kvällen att ta in hästarna, borstade den som ska lasttränas och satte på skydd. Tog med henne ut och visade transporten. Hon blev genast jätte stressad. Jag var coollugn, bara stod vid hennes sida och lät henne i sin takt titta och lukta på transporten. Allt gick jätte bra tills jag bad henne ta ett steg, hon slänger sig på vänster. Jag backar henne och gör ett nytt försök, efter en halvtimme följer hon med upp på lämmen. Massa beröm, ber om ett steg till hon hoppar av lämmen åt vänster vilket resulterar i fina bränmärken i min hand av grimskaftet. Jag hade bestämt innan att hon skulle få mat när hon väl gick in och tillslut (efter en timme ca) så gick hon hela vägen in. Fick mat, beröm och jag kliade henne. Sen backade jag ut henne och lät henne äta lite gräs. DUM som jag är så bestämde jag mig för att en gång till ska hon in, sen räcker det. Denna gången har hästen bestämt sig (trots att hon fick beröm i transporten) att transporten är fruktansvärd och jag tänker ALDRIG gå in där igen. Vi försöker med allt, till slut hämtar vi linor. det går bra en stund, sen slår det över och hon bara prejjar allt. skiter i mig och min pappa. Vi gav upp och körde intill transporten intill stallet. hon försöker hoppa över länkarna :crazy: . Vi tar bort länkarna och placerar pappa där, vad gör hon då, jo vänder sig från transporten... vi provade med allt (icke våld) muta, vänta ut henne, linor, allt men hon stod där som en tjurig tant. Pappa provade även med att bara visa henne spöt (ej slå) hon fick panik och slängde sig åt alla håll. Hon måste haft en riktigt dålig erfarenhet av transporter för hon vägrade... borde gett mig efter första gången men nu gjorde jag ju inte det. Tillslut valde hon i a f att gå på och hon fick en massa beröm och lite mat, stod i transporten några minuter och fick backa ut. (tyvärr slår hon huvudet i taket då hon kastar sig ut den sista biten :crazy: och så var det förstört , eller?) Hur cool som helst, ställde upp henne och berömde, borstade och ställde in i boxen. Hur ska man gå vidare med en sån häst? hon stressade upp sig något enormt efter ett tag och vägrade stenhårt att gå in. När hon väl var inne så darrade hon nästan, hon åt men var på gränsen att hon inte slängde sig ut.

jag har aldrig varit med om nått liknande, men nu har vi ju inte haft henne hela livet heller.. förra ägarna sa att hon är lättlastad men det visade sig att det är hon INTE...jag var påväg att ge upp igår, orkar inte hålla på såhär. Ge mig en massa tips är ni snälla.. motivera mig att inte ge upp :cry:
 
Sv: lastträning

Du får inte ge upp. Och jätteviktigt - ha ALLTID handskar på dig. Lastade en häst som backade ut igen o jag stod på andra sidan bommen, hann inte hänga med ut o tänkte inte på att medhjälparen som stod bakom kunde ta grimskaftet utan jag höll i - utan hanskar. Det tog månader innan mina händer läkte o än idag 5 år senare har problem. ANVÄND ALLTID HANDSKAR!!
Vi har ett sto som är (har varit???) svårlastat (var svårlastad efter hemkomst från "utlåning", tidigare självlastande) o vi har tränat mkt med henne. Det har varit nödvändigt med lina o hon har haft egenheter som att inte kunna gå upp på lemmen utan ska kliva upp från sidan. Vänstra sidan till och med, väldigt bestämt. Jag tycker att de sätt som funkar de är bra. Folk undrade ju vad vi höll på med men hästen åkte med hem efter en stunds förberedelser för att få till rätt läge fär att kliva in. Svårt var det om någon som inte hade fantsi nog att förstå hur det hela skulle gå till skulle hjälpa till för så fort hon hamnade i sitt läge så tyckte den personen att det här går ju inte o skulle till att "börja om" o släppte "pressen" på hästen så blev hon osäker på om hon skulle gå in. Hon behövde ett lungt o sansat "anfall" med lina bakom o lagom press tills hon hittade sin position för att gå in. När hon väl var innen var det aldrig några bekymmer o hon backade lugnt ut.
Jag tror det viktigaste är att man aldrig avbryter förrän man fått som man vill. Och att man e lung, sansad och metodisk. Det gäller att ha en plan lixom.
Sen, som du själv säger, skulle du nog nöja dig med en gång så här i början men längre fram när hon går in gansk direkt första gången så prova en gång till. Hon ska ju inte gå in för att det passar henne utan helst varje gång du ber henne.
I våras köpte vi en ny transport. Den e stoooor invändigt (extra hög o bred) med lång ramp o lågt insteg vilket gör att lemmen inte lutar så mkt. Den e vit inuti o verkar mkt inbjudande. Vårat sto har faktiskt inte bråkat något kring lastningen utan går rätt på. Till o med rakt på lemmen!! Så hon får vara beviset för att transporten i sig kan påverka mycket.
 
Sv: lastträning

Ja precis som du skriver skulle du avbrutit när hon gick in första gången. Men det är lätt att bli för ambitiös. Har själv gjort samma och tänkt: bara en gång till. :angel:
Om jag vore i ditt ställe skulle jag börja om från början, och sen
dela upp i mindre etapper. T ex första gången upp med frambenen på lemmen-massor med beröm. Nästa gång hela hästen på lemmen osv, kanske ännu mindre etapper det märker du säkert. Ha´ingen tidspress och var som du var, lugn, envis och utrusta dig med massor med tålamod. Och kom ihåg att sluta när du nått ditt delmål för när hästen får övervinna sin rädsla och lyckas så stärks självförtroendet på den med. Så sluta när det gått bra. Hellre tidigare än du tänkt om du känner att nu blir det nog nå´t.
Det var lite idee´r från en som lasttränat sin unghäst mycket. Jag tror inte det är kört. :bump: :banana:
 
Sv: lastträning

tack för svaren både två. Våran transport är svart innuti, kanske var därför hon tvekade så länge, men vi tände lampan när det började bli mörkt (höll på till elva). Jag har hur mkt tålamod som helst men när klockan börjar närma sig halv tolv på natten så blir man trött och hungrig. Jag ska försöka på lördag igen, måste övertala pappa bara. Min häst blev väldigt stressad ett tag och det tog på henne, vet eg inte om man ska lastträna en sådan häst utan bara ta det som det kommer när man ska åka? Har åkte med henne en gång innan vi lasttränade igår, då gick hon på efter en halvtimme och när vi skulle hem så sprang hon i princip på.. så jag vet inte. Tror hon måste vänja sig vid vår transport också då den som sagt är svart innuti, det är inte många som är det.
 
Sv: lastträning

Visst skulle ni avslutat när hon vart duktig, gått in och fått en positiv lastupplevelse. Ge inte upp bara. Våra egna hästar är speciella att lasta, på ett roligt sätt.

Sambons travhingst är väldigt tuff och inte rädd för mycket, men när han ska lastas vill han alltid ha hjälp av linor, det räcker bara att linan nuddar baken lite så traskar han in. Det är precis som han vill ha lite draghjälp in.

Min islänning däremot lastar sig själv, när han skulle köras till betet kasta vi in en morot i släpet och han traska efter, bara att stänga & åka. /Linda
 
Sv: lastträning

Jag tycker du ska fortsätta lastträna henne. Hon verkar inte vara ett hopplöst fall. Jag tror nog ni kan klura ut hur ni lättast ska få på henne. Du har inte möjlighet att låna en annan transport för att testa med färgen inuti. Det kanske skulle gå att måla transporten inuti? Har inte haft nån egen transport förut så jag har inte haft möjlighet att testa. Undra om dom som jag lånat av hade blivit glada om de fått tillbaka transporten lite renoverad... :rofl:
 
Sv: lastträning

vi gav oss inte förrän hon gått in en gång till, berömde massa och visade hur duktig hon var. Sj-klart skulle vi slutat efter första gången men nu blev det inte så. tyvärr. Ska inte ge upp men de känns så tråkigt ibland.. när hon bara står det och tuggar på lämmen (mattat).jaja, är väl bara att fortsätta.
 
Sv: lastträning

Hmmm...
Men e det inte ganska vanligt att man målar i stall mm? Jag tror inte det skulle vara så farligt. Kanske är det blank yta på skivorna i släpet o då kanske det är svårt att få färgen att fästa, men det finns säkert nån typ av häftgrundfärg man kan använda. Obs att jag själv inte målat nån transport invändigt utan det var bara en ide jag fick. Genomförningsbart=? men det borde gå... Det e ju inte säkert att det skulle hjälpa i alla fall. Men kanske?
 
Sv: lastträning

Ska i a f lastträna på lördag igen, är inte hemma imorgon och pappa är inte hemma idag så jag får inte ut transporten. Men på lördag ska vi träna. Pratade med pappa idag och han sa att det är bara att träna och vänta ut henne, ingen ide att försöka tvinga. Vilket han förstås har HELT rätt i. När hon går in = beröm och lite mat sen backa ut och borstas, pysslas med. Tänker inte tvinga in henne en gång till, inte på lördag i a f. Får hoppas hon lär sig
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp